Totaal aantal pageviews

vrijdag 17 maart 2023

Nog meer Haarlem

In hetelfde straatje van het bloeiende boompje en het Frans Halsmuseum, bevindt zich nog een museum. Ik was daar wel eens eerder en het was toen best leuk, maar ook weer niet 'kom we gaan meteen nog een keer'. Toch gingen we naar binnen toen we deze affiche zagen. 


Ik stond ervoor en dacht en dacht... en het duurde echt even voor ik het weer wist: Mari Andriessen, de maker van de Dokwerker.  Het beeld in Amsterdam waar ieder jaar de Februaristaking wordt herdacht. 
Ik heb dat altijd een indrukwekkend beeld gevonden en dus gingen we naar binnen. 


Deze foto is een mooie samenvatting. Gemaakt door mijn man. 
Op de achtergrond zie je koningin Wilhelmina. Dat beeld maakte Mari Andriessen ook. De man had een heel groot oeuvre. 
Ik vond het interessant om een beeld te krijgen (hahaha, mooi gezegd in dit verband) van de beeldhouwer. Iemand die 'twijfelde, tobde en zocht' , veel (voor)werk verrichtte en niet heel snel tevreden was. 
Mari Andriessen. ( Ik dacht lang geleden dat het een vrouw was, genaamd Marian Driessen).

Het museum heet tegenwoordig Verwey museum Haarlem,  omdat er ook veel werk te zien is van Kees Verwey. 
Op dit moment in combinatie met werk van Maria Vashchuk. Zij werd geboren in 1985, toen Kees Verwey al 85 was. 
Maar als je hun werk goed beschouwt zie je  verbindingen. Van Maria Vashchuk will ik graag meer zien. Voor het geval jullie dat ook willen, maak hier dan maar een beginnetje, klik


En tenslotte is er in dit museum een vaste expositie over Haarlem . Die ook voor een niet Haarlemmer interessant is. 
Wist je dat een Haarlemmer een mug wordt genoemd? 
Komt doordat de stad vroeger omringd was door veen en moeras en als je de stad naderde zag je al grote zwermen muggen hangen. 

Enfin, dit waren dus in dit museum de drie vliegen waar ik het eerder over had.

9 opmerkingen:

izerina zei

Wat fijn,dat je weer zo aktief bent

nicole orriens zei

Wat een bijzondere bijnaam, een mug! Het museum lijkt me zeker de moeite waard als ik jullie foto's zo bekijk.

Kitty zei

Ik geloof dat wij ook nog een keer naar Haarlem moeten. Dat van die muggen wist ik, mijn vader had het vroeger al over Haarlemse muggen :)

sjannesblog.com zei

Twee van de drie muggen heb ik onlangs ook bezocht. Leuk!

Judy zei

Twee herkenbare beelden, op die foto van je man!

Sjoerd zei

Mooie foto die jouw man gemaakt heeft, het zegt inderdaad alles.

Iris Flavia zei

I love the one with the socks!

Jolande zei

Dat van die mmuggen wist ik want ik ben er namelijk zelf een :-)
Dat van die naam vind ik wel grappig. Veel mensen dachten vroeger dat mijn voornaam Jolan was en dat de DE bij mijn achternaam hoorde :-)

In de weer zei

Dat wist ik niet van de muggen, leuk weetje.
De Dokwerker en Wilhelmina, bekende beelden.
Ik vind het prachtig werk.