Totaal aantal pageviews

zaterdag 11 maart 2023

Nog zo'n fraai boek

 

En dan was er zoals ik al vertelde nóg een boek dat ik bijna had gekocht, in de museumwinkel. Maar ik haalde het  eerst nog uit de bieb,  voor de zekerheid. 
Dit boek, je ziet het hiernaast, vond ik echt geweldig. 

De titel is volkomen duidelijk, wat je ziet is wat je krijgt: Verhalen uit de klassieke muziek. 

Acht verhalen zijn het: 

Doornroosje van Tsjaikovski, Peter en de wolf en Assepoester van Prokovjev, De Notenkraker en het Zwanenmeer allebei ook van Tsjaikovski. 
Dan Moessorgski's Schilderijententoonstelling, Het Carnaval der Dieren van Saint Saëns en tenslotte van Grieg: Peer Gynt.

Nou zo'n verhaal is dan bewerkt en  opgeschreven door bekende Nederlandse (kinder)boekenschrijvers. En daar hebben ze goede schrijvers voor gekozen. Bijvoorbeeld Bette Westera, Harmen van Straaten , Marjolein Hof, Ivo de Wijs e.a. 

Bij die verhalen zijn illustraties gezocht van de crème de la crème van de Nederlandse illustratoren. 
Ik noem ze allemaal, want ze zijn totaal verschillend, maar allemaal mooi gedaan, een lust voor het oog:
Charlotte Dermatons, Sieb Posthuma, Harmen van Straaten, Philip Hopman, Martijn van der Linden, Thé Tjong Khing, Noelle Smit en Sylvia Weve. 

Paar voorbeeldjes?





Achtereenvolgens, Doornroosje, Peer Gynt en de Trollen koning en Promenade (langs de schilderijententoonstelling).

En dat is nog niet alles. Voorin het boek staat een QR-code en als je die scant, kun je luisteren naar de muziek en worden de verhalen nog eens voorgelezen. Ook weer door bekende mensen. Karin Bloemen, Kitty Courbois, Jenny Arean e.a.

Prachtig boek vind ik. Ik ga het stukje voor stukje luisteren. Want mijn kennis van die muziekverhalen is niet meer wat die geweest is. 

12 opmerkingen:

izerina zei

Dus niet alleen een juweeltje voor kinderen

Judy zei

Wat een geweldig boek!

Sjoerd zei

dat ziet er heel leuk uit.

Koffie Digitalix zei

Je maakt me nieuwsgierig naar dit boek. Dank je.

Kitty zei

Lijkt me erg leuk!
Ik heb nog ergens een CD van Peter en de wolf, voorgelezen door Leoni Jansen :)

Jolande zei

Toch handig dat je zulke boeken altijd eerst bij de bibliotheek kunt lenen.

Iris Flavia zei

A book also school kids should read!

elly zei

Lijkt me idd prachtig

Mormorsweb.blogspot.com zei

Wat een heerlijk boek moet dat zijn. Het is zo fijn om het verhaal te kennen dat bij de muziek hoort. In elk geval zoals de componist zich dat voorstelde.

Marthy zei

Prachtig boek!

sjannesblog.com zei

Fantastisch zo'n boek!

blauwruitje zei

Wauw mooi boek zeg!