Totaal aantal pageviews

woensdag 29 maart 2023

Nog even over Kees van Dongen

 Ja waar zal ik nou eens mee beginnen. Het is een prachtige tentoonstelling daar in Singer in Laren. En er is heel veel te zien. Allemaal werk van Kees van Dongen (1877-1968).

Eerst dan maar eens wat vroeg werk, zodat je straks een ontwikkeling kunt zien. 
Portrait d'une Zélandaise, 1896 en Souvenir de Dordrecht, 1907.

(Voor mij allebei erg leuk, omdat ik uit Dordrecht kom en de kerk meteen herkende natuurlijk en ook omdat ik een deel van mijn leven in Zeeland doorbracht.)

Van Dongen had  Rotterdam achter zich gelaten en had zich zoals zoveel kunstenaars gevestigd in Parijs. Hier zie je hem in zijn atelier en je ziet een zelfportret: Autoportrait Fauve, 1909. 

Hij was toen al doorgebroken en zijn werk werd al zeer gewaardeerd. Hij schilderde en schilderde. Vaak in Parijs, maar ook in Spanje, Marokko, Egypte. 
Hij stond bekend als vrouwenliefhebber ('de vrouw is het mooiste landschap') en schilderde veel naakten.  En hij omringde zich met andere kunstenaars. Picasso bijvoorbeeld. 
Ik vind zijn werk echt heel mooi en anders dan dat van anderen in dezelfde tijd.


Dit werk is getiteld 'Ma gosse et sa mère' en is gemaakt in 1907. Ik weet eigenlijk niet of dit ook echt zijn dochter is met zijn toenmalige vrouw. Hij had wel een dochter.
Tja en dan tenslotte natuurlijk die ogen. De vrouwenportretten.  Ook maar een collage van maken.





Er was nog veel meer fraais te zien en ik zou ook nog veel meer kunnen tonen. Maar het is natuurlijk nog veel leuker om zelf te gaan kijken daar in Singer, Laren. Dat kan nog makkelijk, tot 7 mei. En met de MJK is de toegang gratis. 

Toen ik eigenlijk al klaar was, vond ik ineens deze foto ook erg leuk. Van Dongen maakte ook posters in Parijs  en dit is er een. Ik wist meteen wie hier werd afgebeeld. Jullie ook? 


20 opmerkingen:

Judy zei

Prachtig! Kan er niet genoeg van krijgen! En ja ik zie wie het is op de poster. Ik ga het niet verklappen voor anderen.

KnutzEls zei

Die gaan we zeker bekijken. Zulke mooie schilderijen. En ja, ik herken haar...

In de weer zei

Prachtig, de eerste twee vind ik het mooist.
Wie herkent haar niet zou ik zeggen.

Emie zei

Wat een krachtige en prachtige schilderijen maakte Van Dongen, inclusief die moeder van een groot gezin.

Sjoerd zei

Een beetje ver weg, maar hij maakte inderdaad mooie schilderijen.

Charlie zei

Tuurlijk weet ik dat: Josephine Baker!

Iris Flavia zei

Interesting work - the last one I like especially.

Kitty zei

Ja hoor, ik herkende haar direct, maar ik zeg niks... ;) (aahhhh, Charlie toch...)

Anoniem zei

Ja hoor, ik dacht meteen Josephine Baker. Mooie schilderijen laat je ons zien. Groet, TinekeD.

Jolande zei

Ik vind zijn werk dus echt niet mooi.
De vrouw op het laatste schilderij herkende ik wel direct.

Bertiebo zei

@Gelukkig hoeft dat ook niet, Jolande. Maar ik word wel nieuwsgierig naar wat jij wel mooi vindt. Blogje?

Jolande zei

Dat kan ik je wel vertellen, ik hou heel erg van de kunst van Vladimir Kush.

Jolande zei

Oh en Yves natuurlijk :-)

sjannesblog.com zei

Ja, de moeite waard.

miekequilt zei

Mooie schilderijen. En die laatste mevrouw ken ik wel hoor. Ik was wel eens in haar kasteel.

Josephine zei

Ja dit spreekt mij ook erg aan, en vooral al die prachtige
vrouwen portretten. Misschien waren dat wel allemaal vriendinnen
van hem. Het was ook een charmante en charismatische man.

Marthy zei

Mooi die vrouwenportretten.

elly zei

Jaaaa daar moet ik beslist ook nog naartoe. Dank voor het voorproefje

Bertiebo zei

@ Jolande: Ik heb natuurlijk meteen gegoogeld op jouw Vladimir. Wat bijzonder zeg, ik kende hem niet, zijn naam niet en zijn werk dus ook niet. Surrealisme lijkt me

Ferrara zei

Inderdaad, die ogen. Knap toch dat ze zo sprekend overkomen.