Totaal aantal pageviews

woensdag 1 maart 2023

Vincent

 Ik kon nog net mijn jas uitdoen en mijn schoenen, maar toen kon Noor echt niet meer wachten om me te laten zien wat ze op school had gemaakt:


'Starry Night', zei ik. Maar dat was fout. 'Stérrennacht, oma. Van Vincent van Gogh!!' 
Er volgde een ingewikkeld verhaal over hoe het precies is gemaakt. Een placemat en daar aluminiumfolie op en daarop verf en dan afdrukken en vetkrijt en, en,....

Ik vond het prachtig, maar het bleek nog niet alles te zijn. Het is namelijk een map en binnenin is van alles te zien en te lezen over Vincent van Gogh. 
Tweelingzus Jet had er natuurlijk ook een gemaakt en kijk, zo ziet de map eruit als je hem opent. De binnenkant van Jets map:


Een klein boekje met tekeningen erin van het werk van van Gogh (Jet):


Een kwis met vragen (Noor):


Een draaischijf met weetjes:


Een envelop met feitjes, de schilderijen in heel kleine plaatjes. Echt zo leuk allemaal, zo zorgvuldig gemaakt ook. 

Nou laat ik dit alles niet zien omdat ik zo trots ben op onze kleindochters. Dat ben ik natuurlijk wel hè, dat snap je.
Nee, ik laat het vooral zien omdat ik het zo super vind dat zulke jonge kinderen zo geweldig gewerkt hebben hier aan. 
Ze zijn zes hè en ze zitten in groep drie. Ze hebben hier iets meegekregen voor de rest van hun leven. 

Toen ik nog voor de klas stond werd er weinig aan kunstgeschiedenis gedaan. Misschien dat de Nachtwacht en Rembrandt wel aan de orde kwamen als de 17e eeuw werd besproken. Misschien dat van Gogh ook wel eens even de aandacht kreeg, maar echt kunst ... nee hoor, niet of nauwelijks. Er was wel eens een project. Maar standaard? Altijd een deel van het programma? Nee hoor. 
't Is dat ik zelf (ik had altijd de oudste kinderen) wat deed, besprak, behandelde, maar dat was niet methodisch, alleen omdat ik het leuk vond. 
Onze Amsterdammertjes hebben natuurlijk de mazzel dat ze ook met school naar het museum gaan, dat dat te doen is en geregeld wordt.  
Maar dan nog, zoiets als dit... ik vind het fantastisch! 

Tenslotte: ik ben al jaren van mening dat er een en ander mis is met het vak geschiedenis in het basisonderwijs. Ik vind dat kunstgeschiedenis methodisch zou moeten worden gegeven, geïntegreerd in geschiedenis en kunstzinnige vorming. 




30 opmerkingen:

Judy zei

Echt geweldig! Zo leuk dat er aandacht aan kunst wordt besteed. Die zonnebloemen! Doen niet onder voor die van Vincent!

Iris Flavia zei

Sure you are proud of your Granddaughters!
This is wonderful and in more than one way, too! We never had such projects.
Great school and learning turns into fun!
Hope that goes for my Nieces, too!

izerina zei

Je kleindochters vergeten Vincent nooit meer

Elizabeth zei

Hier ben ik nou fan van! Dit is zo kei-goed...
Maar ook de manier van verwerken is zo mooi en nu koesteren ze het mapje!

Sjoerd zei

Een mooi betoog heb je ervan gemaakt, ik ben momenteel met jonge (basisschool) kinderen aan het tekenen voor een project wat wordt uitgevoerd. Maar als je ziet wat er een verschillen zijn als je begint en nu tegen het einde van het project sta je versteld. Zodra ze er resultaat van zien, krijgen ze er zin in.

In de weer zei

O ja, heerlijk vond ik het om te zien hoe men dat hier op school ook zo geweldig goed deed.
Heb hier nog een mooi doosje liggen (kunstwerk van Bo) kleine kunstwerkjes over verschillende schilders, zigzaggend komen ze uit het doosje.
Vincent zit er ook bij, zó leuk.
Ik voel gewoon hoe jij hier volop van geniet, ze hebben dan ook schitterende mappen gemaakt die kleindochters van jullie.
Complimenten hoor !

sjannesblog.com zei

Wat een prachtige verwerking van het onderwerp. Heerlijk als kinderen bevlogen raken van iets , dat ze leren.

Charlie zei

Wat een mooi project kunstgeschiedenis deden ze op school bij je kleindochters! Applaus! En de meisjes kunnen er wat van, ik herkende direct dat het om Vincent Van Gogh ging. En de kinderen hadden er plezier in. Fantastastisch!

Kitty zei

Prachtig die mappen en tekeningen! En idd, super dat er aandacht aan kunst(geschiedenis) geschonken wordt.

Marieke zei

Uitventen deze actie naar andere scholen toe. Mooie diverse wijzen van verwerking. Gaaf.

Jolande zei

Die sterrennacht is prachtig gemaakt, net als de mapjes.
Die doen me aan lapbooks denken, die maakte ik altijd met Julian toen hij thuisonderwijs kreeg.
We maakten ze over allerlei onderwerpen en dat is toch zo'n leuke manier van leren.

Josephine zei

Wat mooi dat er nu wat meer tijd voor cultuur is op de basisschool. Toen ik nog voor de klas stond (ben al 15 jaar met pensioen) was het lesprogramma overladen vol maar er was geen tijd voor zulke leuke dingen als kunst. Je kleinkinderen hebben geluk!

pourquoi pas ??? zei

Dit is zo mooi en zo ontroerend om te zien. In Frankrijk kreeg je dit soort dingen ook op school maar we moesten ook poëzie en zo uit ons hoofd leren. Of het daardoor komt weet niet maar mijn belangstelling was wel gewekt.

KnutzEls zei

Fijn dat er tijd is voor zoiets. Ik vind het zo leuk gedaan.

Floor zei

Ik ben er stil van....
Wat prachtig gemaakt allemaal, en zo uitgebreid en creatief.
Wat heerlijk dat ze dat op school hebben kunnen maken.
En weet je... ik vind het schilderij Sterrennacht mooier dat het origineel van Vincent.
Ze hebben aanleg die twee schatten van je.

biebkriebels zei

Wat leuk en mooi gemaakt allemaal!

conny's quilts en creaties zei

Wat een prachtig werkstuk van je kleinkinderen. Het doet mij sterk denken aan het project "kunstweken" voor de basisschool. (Google maar eens) Erg leuk project waar per bouw een kunstenaar centraal staat. Stukje achtergrond, kunstgeschiedenis en zelf aan de slag in de stijl van die kunstenaar. Waren ook erg leuke lessen om zelf, als juf, met de groep twee weken mee bezig te zijn. En de resultaten waren altijd geweldig, net even verder dan de gebruikelijke creatieve lessen.

Emie zei

Zo leuk ook dat de kleindochters weten bij jou een enthousiast publiek te vinden. En terecht!

Nietzomaarzooo zei

Wat een leuk werkstuk en zo knap dat ze er al zoveel van weten en snappen. Fijne school lijkt me.

schrijfselsvanmij zei

Geweldig!

Ferrara zei

Ach wat is dit leuk en goed! Kinderen op vroege leeftijd bewust maken van kunst en geschiedenis. Dat zouden meer scholen moeten doen.

Koffie Digitalix zei

Ik sta er versteld van wat die hummels voor elkaar hebben gekregen. Wow. Inderdaad, iets voor het leven.

Mrs. T. zei

Wow, wat gaaf. Prachtig!!!

Marthy zei

Het ligt er natuurlijk ook aan naar welke school kinderen gaan maar wat je hier laat zien vind ik ontzetten knap voor kinderen van die leeftijd.

anneke broos zei

Ik ben een hele oude gepensioneerde ,,juffrouw,,.
ik constateer dat er wel heel veel ten goede veranderd is.
Of alle scholen zo creatief zijn weet ik niet.Jouw kl.kinderen boffen dat ze zoveel kunstbagage meekrijgen.

Anoniem zei

Mijn kleinkinderen hebben ‘Artclasses’ op school. Er wordt veel tijd aan kunst en kunstgeschienis besteed en ze maken ook veel kunst. De lessen worden gegeven door een vakdocent. Ze zitten op een gewone, openbare basisschool, wel in Australië.
Thea

Anoniem zei

Geweldig projekt en prachtig werk van jouw kleinkinderen!
Thea

pieke zei

Ik kom even niet meer op de naam van zo een map, maar mijn kinderen hebben hun hele basisschool tijd zulke mappen gemaakt van verschillende onderwerpen, waarvoor ze dan eerst zelf onderzoek moesten doen. Heel erg leuke manier van leren!

Els04 zei

Geweldig mooi én cool!!!!

Jeanne zei

Helemaal mee eens!
En wat een superleuk project met zulke originele opdrachten.
Ook zo mooi uitgevoerd door de meisjes!