Totaal aantal pageviews

vrijdag 31 maart 2023

Nog een keer

En dit is echt de laatste keer dat ik het over Kees van Dongen heb hoor. Ik vind zijn werk zo geweldig en ik had veel te veel foto's gemaakt. Dus nog twee. 


Dit schilderwerk vind ik mooi maar ik laat het ook zien omdat ik de titel zo grappig vind: 'Naakt met slippers' heet het. 
Het tweede is een vroeg kunstwerk van Van Dongen, uit 1895.   Le moulin á Overschie


Het gaat me niet om de molen en ook niet om de toeschouwers. 
Het gaat me er om dat dit werk zo is gehangen dat je de voor en de achterkant kunt bewonderen. Ik wist (door te kijken naar het werk van de kunstdetective Arthur Brandt) dat de achterkant van een schilderij meestal kenmerken bevat die niet in vervalsingen voorkomen. 
Nou hier stonden heel wat kenmerken op.


Aan die labels kun je zien waar het schilderij allemaal is geëxposeerd nadat Van Dongen er succes mee had. In 1904, in de Salon des Indépendants in Parijs. Daar waar zíjn carrière begon.

11 opmerkingen:

izerina zei

Nooit te veel je foto's van kunst

Judy zei

Laat maar zien hoor! En ja die achterkant is ook interessant.

Sjoerd zei

Ik heb er geen probleem mee. De meeste kunst is mooi om naar te kijken.

Charlie zei

Inderdaad de achterkant is ook interessant! Met al die benen eronder!

nicole orriens zei

Naakt met slippers vind ik heel erg mooi! Die zou ik zo aan de muur hangen. De titel is inderdaad ook erg leuk.

Emie zei

Dat vroeger werk doet me ook een beetje denken aan de eerste werken van Piet Mondriaan.

Jolande zei

Ik vind de achterkant het mooiste hahaha

Mormorsweb.blogspot.com zei

Voor mij mag je nog veel van zijn werk laten zien 😍

sjannesblog.com zei

Blijft leuk!

Hans zei

Jolande zei... Ik vind de achterkant het mooiste hahaha, nou ik ook wel daar staat duidelijke informatie. Hans

biebkriebels zei

Ja een achterkant kan ook interessant zijn...:)