Totaal aantal pageviews

dinsdag 7 maart 2023

De man in de klok

 

In de winkel van het Stedelijk Museum in Alkmaar, vind je echt de leukste dingen. (Zoals in veel museumwinkels).
Ik zag er twee boeken die ik allebei graag had willen kopen. Dit is er een van. 
Ik ben een groot fan van Arend van Dam omdat hij voor kinderen heel veel duidelijk maakt, vaak op geschiedenisgebied. 
Dit boek van hem kende ik nog niet en ik stond al bijna bij de kassa, toen ik dacht:  'Neeeee,  doe het niet, kijk eerst nog  eens in de bieb en als het dan nog zo leuk is, kan je het altijd nog kopen'. 
De volgende dag reserveerde ik het boek en weer een dag later had ik het in huis. 

Deze keer heeft Arend van Dam zich verdiept in Dutch Design en dat deed hij op zijn eigen manier. 
'Je zou kunnen zeggen dat alles wat ontworpen is door een ontwerper design is. En als het ontwerp een Nederlands tintje heeft, een twist die typisch is voor Nederland, dan heet het Dutch design. Vroeger werd de term toegepaste kunst gebruikt. Kunst met het doel het ergens voor te gebruiken. En sommige ontwerpen komen in een museum terecht'. 
Over die ontwerpen en de makers gaat het boek.

Op de voorkant zie je bijvoorbeeld De Man in de Klok. Dat is een klok die ontworpen is door Maarten Baas. En daar hoort natuurlijk een verhaal bij, een mooi verhaal. 

En zo nog veel meer bekende en onbekende makers en kunstwerken. Een stukje van de inhoud: 


Leuk om eens even in te kijken, ook door de illustraties van Anne Stalinski. Leuk om te lezen hoe het gegaan is met bijvoorbeeld de Chinese Tulpenpiramide van Jing He.



Van Chinese pottenbakkers, die blauwe kleurstof uit Perzië haalden. Porselein maakten met blauwe beschilderingen. Van Nederlandse kooplieden die het Chinese spul meenamen en Nederlandse pottenbakkers die het na gingen maken. En er inderdaad een eigen twist aan gaven. 
En daarbij dan de vraag: Wat is echt en wat is origineel? 

Ik heb het nog niet eens uit, maar ik vind het nu al een erg leuk en origineel boek. 
Dus...leve de bieb, ik kan het op mijn dooie gemakje doornemen. 
Ik twijfel een beetje. 
Ik vond het boek niet speciaal geschikt voor kinderen. 
Maar in ieder geval zeer geschikt voor volwassen kinderen. 
Zoals ik!



12 opmerkingen:

Judy zei

Ik zou het onmiddellijk willen lezen, wat interessant!

Céline zei

Dit lijkt mij ook een leuk boek om te lezen. Ik ga eens kijken bij de bibliotheek.

Emie zei

De titel van dit boek en het bijbehorende kunstwerk alleen al, maken dit boek heel erg aantrekkelijk!

Kitty zei

Een boek vol met 'weetjes' denk ik. Leuk!

conny's quilts en creaties zei

Dat klinkt heel boeiend!

Bleubeard and Elizabeth zei

The mural is really clever and well done. I like your detail shots, too.



Elizabeth zei

Nou, dat ziet er heel leuk uit en ik dacht meteen aan Guus... Maar je schrijft ook dat je het niet heel speciaal geschikt voor kinderen vindt. Misschien dan maar eens een ander boek van hem zien te bemachtigen..

Jolande zei

Slim om het eerst via de bieb te bekijken en fijn dat je het al zo snel in huis had.

KnutzEls zei

Die staat straks op m'n bieblijst. Heerlijk om te lezen.

Mormorsweb.blogspot.com zei

Dat lijkt me inderdaad een heerlijk inkijk boek.

Marthy zei

Lijkt me een ontzettend leuk boek.

Iris Flavia zei

Guess. I´m reading "Colorful Children´s cosmos" - found it in the street, beautiful drawings, the book is from 1973.