Totaal aantal pageviews

donderdag 16 maart 2023

Drie vliegen

 

Soms moeten wij ergens zijn (en dan is het vaak nog best een eind rijden ook), voor iets wat ik maar nuttig zal noemen of noodzakelijk. 
Dat was op 9 maart j.l. het geval. We moesten in Haarlem zijn. 
Ik heb het al vaker betoogd, ik sla dan graag twee vliegen in een klap. Nog liever drie vliegen. 
Ik bedoel als ik er dan toch ben, moet ik er maar van genieten. Of nog anders gezegd, het nuttige met het aangename verenigen. 
Dus toen we het nuttige in Haarlem hadden afgewerkt,  bedachten we maar eens naar het Frans Halsmuseum te gaan. 

Een koude regenachtige dag was het, maar dit boompje naast de ingang zette meteen de toon. Nogmaals: het was 9 maart!

Het is een oud museum, met een heleboel verschillende kamers. 
Sommige kunstwerken zag ik bepaald niet voor het eerst, maar een beetje herhaling is prima natuurlijk. 
We kwamen eerst in een zaal met allerlei zelfportretten. Ik hou sowieso van portretten en ook absoluut van zelfportretten. 
En daar waren meteen twee favoriete zelfportretten van twee favoriete schilderessen. Van Else Berg, die ik nog helemaal niet zo lang ken en van Charley Toorop die ik wel heel lang ken.

Charley Toorop, 1929 en Else Berg, 1928

Nou op dat moment was ik al zeer tevreden in Haarlem. En toen hing er in dezelfde ruimte nóg een zelfportret. Heel mooi vond ik:


Dit is Cornelis Corneliszoon van Haarlem en hij schilderde zichzelf  rond 1590. Hij was toen een jaar of achtentwintig. 
Ik vind het echt een prachtig portret en als je die kraag weg denkt, is het bijna iemand die je vandaag de dag zou kunnen tegenkomen. 

Drie vliegen...

14 opmerkingen:

Iris Flavia zei

Oh, I need to go out and have a look if the next-street-trees are in pink bloom, too!
Beautiful portraits. Amazing, I wonder how they did this! I could never. You never hit the exact angel again...
True artists.

Mevrouw W. zei

Dingen combineren doe ik ook graag en ook omdat we altijd een eind moeten rijden. Onder het motto: nu we er toch zijn...

izerina zei

Een mooie combinatie

Judy zei

Ja, dit museum kun je niet overslaan als je toch in Haarlem bent. Prachtige portretten!

In de weer zei

Mooie “drie vliegen” .

Sjoerd zei

Dan krijgt zo'n dag in ene keer veel meer inhoud.

Emie zei

Haarlem is sowieso de moeite waard en een bezoek aan een Museum ook. Jullie doen dat altijd goed!

biebkriebels zei

Mooie portretten, vooral de laatste.

Ferrara zei

Goed te zien dat je weer in de running bent. Haarlem ook altijd de moeite waard.

Jolande zei

Ik vind alleen het bloeiende boompje mooi hahaha

Nietzomaarzooo zei

In Haarlem mag je ook Muggen zeggen :)

Marthy zei

Nou inderdaad, als je de kraag en kleding wegdenkt heeft hij een leuk hedendaags koppie.

elly zei

Een kunst op zich. Portretteren

Bettie zei

Ha ja, dat had ik ook net geleerd