woensdag 31 mei 2023

Gezichtjes

 




Conny van het blog Conny's Quilts en Creaties was in een museum in Emden, het Ostfriesisches Landesmuseum. 
'Grappig', zegt Conny,  'dat je ze soms zomaar ziet op onverwachte plaatsen'. 
Op de afdeling archeologie zag ze  het eerste en het laatste gezichtje. Ze leken als smileys te zijn opgehangen. Conny denkt dat het kledingspelden zijn. 
En in de broche, van de afdeling 18-19e eeuw is ook een duidelijk gezichtje te ontdekken. Wat een mooie broche trouwens hè.


En dan de laatste voor deze ronde. Deze foto is van Esther. Zij zag ineens een Pinokkio in de deurklink! Het gezicht van Pinokkio bedoel ik. 

Dank dames! En voor iedereen geldt: Blijf speuren mensen! bettievdgriend@hotmail.com



dinsdag 30 mei 2023

Wat er nou weer gebeurde

Zondag gingen we op het gemakje naar Huis Bonck. Het zonnetje scheen, ik had een lekker boek op mijn koptelefoon,  dus ik wandelde. Mijn man zou op de fiets gaan. We moesten om 11.45 beginnen en ik had er zin in. 
Werd ik me toch zomaar, uit het niets aangevallen door een hond. Een aangelijnde hond. ZOMAAR! 
Ik deed helemaal niks, ik liep daar gewoon  en ineens ging dat beest tekeer als een gek, schoot zijwaarts en hing aan mijn arm. Hij beet zich vast en hing echt! 


Ik ben me te pletter geschrokken. Ik bloedde nogal en het werd meteen erg dik en blauw! 
Natuurlijk zei zijn baasje, een oudere vrouw, heel zielig dat-ie dat anders nooooit deed en (nog zieliger) dat-ie dan maar een muilkorfje zou moeten. 

En ik zei een muilkorf? Hij moet een spuit! Ik zei nog meer, waar de honden geen brood van lusten. 
De hond bleef  te keer gaan en uitvallen. 

Ik belde mijn man dat ie maar met de auto moest komen om mij naar de huisartsenpost te brengen. 
Ondertussen, waar ze vandaan kwamen weet ik niet, waren er omstanders die zich er in gingen mengen. Alle drie met een hond trouwens. 
Een van  hen bood nog heel lief een zakdoek aan uit zijn broekzak om het bloeden te stelpen, Maar ik was nog genoeg bij mijn positieven om dat te weigeren. 

Mijn man besloot dat we linea recta naar de spoedeisende hulp gingen, waar hij mij afleverde en gauw naar Bonck ging om te openen. 


Men was erg aardig, er werd achtereenvolgens gekeken door een receptioniste, een verpleegkundige, nog een verpleegkundige, een arts in de opleiding en een trauma-arts. De wond werd gedept, ik kreeg een tetanusinjectie, de wond werd ontsmet  en men dacht dat het gehecht zou moeten worden. De chirurg besloot uiteindelijk van niet, omdat je de wond dan dicht maakt en het moet juist open blijven om te drogen en infectie te voorkomen. 
Er moest langdurig gespoeld worden en daarna werd het verbonden en werd er een recept voor antibiotica gestuurd naar de ziekenhuisapotheek. Daar moest ik nog wel lang wachten. Zo lang dat ik maar even koffie dronk in het restaurantje van het ziekenhuis. 

Daarna, drie uur later bijna, ben ik naar Bonck gewandeld en hadden we nog een drukke, leuke middag. De pijn was er wel, maar goed te doen. Ik baal alleen van de antibiotica, maar ja, het is niet anders.

's Avonds ben ik nog even bij de baas van de hond langs gegaan. Zij was natuurlijk ook geschrokken dacht ik en ik was wel echt tekeer gegaan. Dus ik ging sorry zeggen. Maar zij zei het niet. Ze zei dat ze het 's morgens al had gezegd. Een vervelend gesprek. 
Ze zei ook nog dat de hond drie jaar geleden uit Roemenie was gekomen en dat ze niets wist over zijn opvoeding. Tja...
Ik weet niet of er kosten zullen zijn, ik ben natuurlijk al lang voorbij mijn eigen risico na rug en pols,  maar zo ja, als de verzekering er naar vraagt, heeft ze misschien wel een probleem. 

De tekening is van Noor en zij geeft de situatie kernachtig weer. Ook van Anna kreeg ik een prachtige strip en Jet schreef een superspannend verhaal, speciaal voor mij. Zij kwamen de volgende dag op bezoek en waren zeer geïnteresseerd. Toen pas drong het tot mij door wat er gebeurd had kunnen zijn als ik daar met een van de meisjes had gelopen. Of met de jongens. 

Ik bedenk nu dat ik nog mazzel heb gehad ook, ik had ook van de schrik kunnen vallen. Zo'n type ben ik, hahaha. 
En wederom de moraal: blijf uit de buurt van een hond of een garagedeur. 

maandag 29 mei 2023

Murals in Noord

We gingen oppassen en haalden de jongste kleindochters uit school. In Amsterdam Noord. 
We waren er veel te vroeg natuurlijk, want ik ben altijd bang dat we te laat zullen komen.
Dus we liepen een klein rondje extra en daar zagen we een aantal beschilderde deuren.

Twee afgebeelde mensen herkende ik en twee niet. Dat klopt ook,  die kan ik ook eigenlijk niet kennen. 
Het zijn namelijk allemaal mensen die veel voor de buurt betekenen.  Maar ja, de nrs.  1 en 3 zijn ook landelijk bekend. Eentje zelfs internationaal. Nr 2, dat is Merel en nr. 4 heet Rachid. 
Buurtbewoners hebben verteld wie hun helden zijn. Er is gestemd en er kwamen zes helden uit. Ik  heb er dus nog twee gemist. Misschien vind ik die nog wel een keer. 

Helden van de buurt, afgebeeld op deuren. Een samenwerking van de gemeente Amsterdam, de woningcorporatie en het buurthuis. Verschillende kunstenaars hebben er aan gewerkt: Nicolle Bütcher, Gabrielle Gordeau, Karski (Roy Valk) en Omikron 27 ( Leoni Reichel).

Ik vond het in ieder geval verrassend en een leuk idee. Het fleurt de buurt op en het heeft betekenis

Een eindje de andere kant op lopend, nóg een mural. Een hele grote met heel veel details. 



zondag 28 mei 2023

Het jaar dat Shizo Kanakuri verdween

Dit was weer een heel bijzonder boek. 
Ik luisterde naar de voorgelezen versie en de voorlezer was Rik van de Westelaken. Prettige stem en heel goed voorgelezen. Geen fouten, echt geweldig. Dat is belangrijk bij een luisterboek

Het boek zelf vond ik ook bijzonder. Vooral omdat het verhaal voor een deel waargebeurd is en voor een ander deel fictie. 
Aanvankelijk vond ik dat een klein beetje jammer. Ik zou denken dat het echt gebeurde verhaal genoeg zou zijn voor een boek. Maar de schrijver heeft daar kennelijk anders over gedacht. En gelukkig maar want het is een meer dan mooi boek geworden. 

Het waargebeurde deel:
Shizo Kanakuri is in 1912 een student economie in Japan. Hij valt op doordat hij snel kan lopen en dat ook altijd en overal doet. Hij is goed en wordt voor Japan en door de keizer gevraagd deel te nemen aan de Olympische spelen in Stockholm, onderdeel marathon. 
Doel: de wereld laten zien dat Japan belangrijk aan het worden is. Shizo staat er goed voor,  zelfs na de  zware reis naar Zweden, maar er gaat toch iets mis.  Kanakuri wordt onwel  en geeft op. Roemloos verdwijnt hij, terug naar Japan. Doet nog twee keer mee aan andere Spelen,  maar blijft als vermist vermeld staan in Zweden. 
Vele jaren later wordt hij gevraagd door het Olympisch Comité om die ene race van toen alsnog uit te lopen. Te wandelen dan. Dat doet hij en finisht dan in 54 jaar, 246 dagen, 5 uur, 32 minuten en 20.3 seconden. 
Zo, zijn naam en tijd kunnen in de boeken. 

Het fictie-gedeelte ga ik niet beschrijven hier. Maar ik vertel wel dat het erg goed geschreven is, het hele boek trouwens. 
Het gaat over de natuur, de helende kracht van de natuur, de goden (Shintoisme), kersenbomen, liefde, dood, verdriet en Japan in de vorige eeuw.
Het gaat niet snel, maar ik merk dat ik daar steeds beter mee kan omgaan. Zal de leeftijd wel zijn. 

PS. Ik heb zeer genoten van dit boek. Ik las erover bij blogvriendin Marthy. Dus Marthy: dankjewel! 

 

zaterdag 27 mei 2023

Jammer

 Goed, wat zal ik eens zeggen van de Vermeertentoonstelling in het Rijksmuseum? 

Dat ik er niet van heb genoten? Sterker nog dat ik het vervelend vond? Dat ik het veel te druk vond, ondanks het tijdslot? Dat het me benauwde? Dat ik niet,  als ik eindelijk een schilderij had bereikt,  er zo lang voor durfde te blijven staan dat ik het echt goed kon zien? Dat ik de verlichting niet goed vond? Dat ik nooit maar dan ook nooit meer zo'n tentoonstelling zal bezoeken? En dat ik het allemaal had kunnen bedenken? Dat ik nooit gedacht had dat ik er zo snel uit zou zijn? Dat ik zelfs geen zin meer had in een ander stukje museum? 

Goed, dat zeg ik dus allemaal en het is de zuivere waarheid! 

Wat ik wél deed was: 

Na een korte blik, alle doeken overslaan die normaal ook in Nederland te zien zijn of in London. Werken die nooit in Nederland te zien zijn bekeek ik kort, meestal zonder foto's te maken en die schilderijen zocht ik dan thuis nog eens even rustig op. Met aandacht voor details (en uitleg). 
Dat werkte prima. 
Je kunt bijna alles thuis vinden. Wat natuurlijk niet betekent dat ik dan voortaan maar geen musea meer bezoek. 

Dit schilderij bijvoorbeeld was over gekomen uit Tokio en ik had het nog nooit gezien en er ook nog nooit van gehoord: Sint Praxedis. Zeer interessant ontdekte ik thuis.


Het belangrijkste: Ik ben voor altijd Vermeer-fan. Daar verandert niets aan! 

Bovendien was de dag nog lang niet voorbij...

vrijdag 26 mei 2023

Een prachtig Gouden Boekje

In principe verzamel ik alleen de oudste Gouden Boekjes. De eerste tachtig deeltjes. . 
Er komen nog steeds nieuwe deeltjes uit, die vind ik bijna allemaal minder leuk. 
Maar soms zijn er speciale uitgaven en dan ga ik voor de bijl. Zo ook met dit boekje. Ik zag het, zat al middenin de Vermeer-sfeer en kocht het.
Geschreven door Maranke Rinck, getekend door Martijn van der Linden.


Een simpel verhaaltje, maar je moet er maar opkomen. 
Jo is een meisje en ze woont in Delft. 
Jo's ouders zijn omgekomen bij een grote ramp in de stad: de
 Delftse donderslag en Jo moet geld verdienen voor haar broertjes en zusjes. Pakjes bezorgen, dat is wat ze doet. 
Deze dag zijn het verschillende pakjes .
Ze heeft een brief bij zich, een gitaarsnaar, een ketting, oorbellen en een stukje blauwe steen. Dat is Lapis Lazuli. Het moet naar de meesterschilder Vermeer, die zal er blauwe verf van maken. 


Jo bezorgt eerst een pakje bij een deftige jongedame. Het is een ketting. Maar Jo krijgt niet eens een fooi. 
Ze weet dat Lapis Lazuli erg kostbaar is en ze denkt er over dát pakje zelf te houden, het spul te verkopen en te vluchten.


Maar ze doet het niet. Want de volgende klant is de vrouw met de gitaar. Ze speelt een liedje voor Jo en geeft haar wat geld en Jo laat haar boze plan varen. 
En dan komt ze bij Vermeer.
Die neemt het pakje aan en blijft naar Jo kijken. Daarna laat hij haar zien hoe hij de blauwe verf maakt en vraagt haar tenslotte om voor hem te poseren. 
Jo wil eigenlijk niet. Ze is bang dat ze herkend zal worden en het is juist zo mooi dat ze onopvallend is. Zo besteedt niemand aandacht aan haar en kan ze veilig over straat zonder beroofd te worden. 


Nou, je raadt het al. Zo'n vier eeuwen later kent bijna iedereen het schilderij. 
'Ze denken dat het een tronie is, een verzonnen fantasiehoofd. En dat is precies wat Vermeer aan Jo heeft beloofd'. 

Het lijkt me zeer geschikt voor onze kleinkinderen. Die hebben allemaal van Vermeer gehoord. Ik zal het ze laten lezen en daarna gaat het weer in mijn verzameling! 

donderdag 25 mei 2023

Op weg naar Vermeer

 In de Coronatijd wandelden we vaak op de vroege zondagmorgen in een heel rustig en prachtig Amsterdam. Dat was lang geleden. 
Afgelopen zondag waren we weer vroeg. We waren met de bus en liepen vanaf het station in de richting van het Rijksmuseum. Op ons dooie gemak want ons tijdslot voor de Vermeertentoonstelling was om half twaalf. 

Rustig was het nu niet. Vies wel op sommige plekken. Maar mooi ook,  zeker wel. 
Tja en als je dan een hoek omslaat en een beetje afwijkt van de route en dan bijvoorbeeld zomaar terecht komt in de Langstraat, ja dan is het toch weer stil.
De Langestraat is echt een lange straat. 
We liepen hem helemaal uit en toen we dat gedaan hadden begon ik te vrezen voor het aantal foto's dat ik nog zou kunnen maken in het museum. Zoveel foto's had ik toen al gemaakt en was ik wel genoeg opgeladen?

Amsterdam in deze tijd van het jaar bloeit. Zoveel was meteen wel duidelijk.


Geveltuintjes en sowieso van alles te zien. Maar vooral dus bloemen en nog eens bloemen en groen.


Een mooie gevelsteen ook nog:


Een moderne gevelsteen, ontworpen en gemaakt door Hans 't Mannetje. De betekenis heb ik opgezocht. 
Het St. Pietersscheepje was een zinnebeeld dat veel gebruikt werd door schuitenvoerders. Het verwijst naar een bijbeltekst,  Mattheus 8: 23-27, die gaat over de storm op zee. St Pieter was de oude huisnaam van het pand (eind 16e eeuw), het perceel werd toen bebouwd door een schipper. 
De steen werd,  als afronding van de restauratie van het huis, in 1999 aangebracht. 

Daar kan ik echt van smullen, van zulke verhalen. Maar goed. we waren dus op weg naar de Vermeertentoonstelling in het Rijksmuseum. Het meisje met de parel is al lang weer terug in het Mauritshuis, maar er werd in Amsterdam nog wel gebruik van haar gemaakt:


woensdag 24 mei 2023

Een geheimzinnige kunstenaar


Al maanden geleden, kreeg ik informatie over een tentoonstelling van het werk van Jacobus Vrel  in het Mauritshuis. Vrij snel was dat, doordat er, ten behoeve van het introductiefilmpje voor deze tentoonstelling,  was gefilmd in 'ons' Huis Bonck. 

Hier zie je de man die in het filmpje in Bonck de introductie geeft én een schilderij van Vrel dat zo in Bonck gemaakt had kunnen worden
Logisch dat de opname hier was, in het huis uit 1624 ziet het er precies zo uit als in de huizen op sommige schilderijen van Jacobus Vrel. 


Wij hebben bijvoorbeeld ook zo'n doorkijk naar een achterkamer. Net zoals op het schilderij uit 1654.  Zo'n  filmpje is natuurlijk extra leuk voor de vrijwilligers en dus wordt het doorgestuurd door de Bonckverantwoordelijke. Zo attent! 

Wat? Nog nooit gehoord van de schilder Jacobus Vrel? Ik ook niet. Maar nu wel hoor, nu wel.
Die Vrel is een beetje geheimzinnig, een moeilijk geval. 


Kijk, hier zie je zijn signatuur. Dit zijn maar een paar van zijn handtekeningen op zijn schilderijen. Hij zette ook vaak zijn naam op een stukje papier dat, op de grond liggend,  is geschilderd. Zie het schilderij hierboven.  En er zijn nog veel meer variaties. 
Bovendien zijn de initialen van Vrel hetzelfde als die van Johannes Vermeer. 
Dat maakte het allemaal moeilijk en het is dus niet zo gek dat men jarenlang werk van Vrel heeft aangezien voor werk van Vermeer. 
Komt nog bij dat er soms geknoeid is met de signatuur. Probeerde men er bijvoorbeeld de initialen van Pieter de Hooch van te maken. Vervalsing,  waardoor zo'n doek meer waard was. 
Niet alleen dát maakte het moeilijk hoor, ook omdat archiefonderzoek maar één bron heeft opgeleverd waarin Vrel wordt genoemd. 

Maar de kunstgeschiedenis staat niet stil, men blijft onderzoeken en zo is ontdekt dat Vrel niet een navolger van Vermeer was zoals lang werd gedacht, maar een voorloper. Je zou misschien ook wel kunnen zeggen dat Vermeer een navolger van Vrel was. 

Wat mij nou zo interesseert is hoe men dan die dingen ontdekt. Zo is er bijvoorbeeld onderzoek gedaan naar de ouderdom van een houten paneel (dendrochronologisch onderzoek heet dat). Door de jaarringen wordt zo'n doek dan gedateerd. 


Van zo'n schilderij als dit  bijvoorbeeld was niet bekend waar het straatje was of zelfs maar zou kunnen zijn. Dan gaan ze de keien, rivierkeien, onderzoeken en die komen uit het Oosten van Nederland. Dan wordt er een link gelegd met een bepaalde stad en dan zijn er soms oude foto's van die stad en zo kan dan toch vastgesteld worden waar het was. 

Of ze onderzoeken de schilderijen met infra-rood en/of röntgen. Vrel maakte vaak kopieën van zijn eigen werk maar net even anders. En dan zie je dit bijvoorbeeld:


Twee keer bijna hetzelfde schilderij en dan is de conclusie dat op het tweede schilderij het ooievaarsnest is overschilderd.

Helaas:  over de kunstenaar zelf, de persoon,  is niks bekend. Alleen de tijd waarin hij werkte. Tussen 1640 en 1660.  
Heel erg jammer vind ik. Maar wie weet duikt er ooit nog eens iets op waardoor over zijn leven ook wat meer aan het licht komt. 

Nou dat dus. Ik vond het echt een superleuke interessante tentoonstelling en een leuke voorbereiding op de Vermeertentoonstelling. Je kunt er nog naar toe in het Mauritshuis tm 28 mei. Gratis met de MJK.

dinsdag 23 mei 2023

Voor twee schilderijen

Zo liepen we na Het oudheidkundig museum in Leiden terug naar het station en namen de trein naar Den Haag. Doel: het Mauritshuis. 
We waren net uit het station toen ik werd aangeklampt door een buitenander die de weg vroeg naar het Mauritshuis. Een oudere Amerikaan was het, overduidelijk, maar hij knauwde zo erg dat ik hem bijna niet kon verstaan. 
Hoe dan ook,  ik zei dat wij er ook heen gingen en dat hij met ons mee kon lopen. Vond-ie prettig. 
Het bleek dat hij uit New Orleans kwam en alleen voor Het Meisje met de Parel. 
Niet Amsterdam voor de Vermeertentoonstelling? Nee, alleen het meisje. En oh ja,  morgen ga ik naar Parijs. 
Ik zei: zeker de Mona Lisa bekijken? En ja hoor dat was het geval en daarna ging hij meteen terug. 
Ik vroeg of hij zelf ook schilderde of kunsthistoricus was en dat was ook zo. 
Bijzonder hè,  even een tripje naar Europa voor twee  verschillende schilderijen.  Misschien had hij een bucketlist. Misschien eerst Mona zien en dan sterven? Maar ja,  dat kon ik niet vragen natuurlijk. 


In het Mauritshuis namen we afscheid. 
Wij kwamen niet voor het meisje, wij kwamen voor een andere tentoonstelling daar,  waarover later meer.  
In sommige zalen was het echt heel erg druk, dus ik hoop maar dat de Amerikaan toch goed heeft kunnen kijken. 

Wij liepen er alleen even langs om te zien hoe druk het was. En doordat we dat deden zag ik nog net iets van de inzendingen van mensen die hun eigen, zelfgemaakte meisje hadden gestuurd. Die inzendingen  hingen daar toen het echte meisje 'op bezoek' was in het Rijksmuseum. 
Deze foto vond ik echt prachtig:


En heel apart en anders maar toch ook weer niet: 


De makers: Valerie Enriquez (USA) en Julian van Dieken (Duitsland). 

Onze kleindochters hadden een paar maanden geleden al in het Rijks een workshop Vermeerfoto's maken gedaan. Dat was een enorme bof, want er waren toen al geen kaarten meer te krijgen voor de tentoonstelling. Vanwege die workshop hebben zij (en hun moeder) toch alles kunnen bekijken. Hier is Noor:


maandag 22 mei 2023

Nothing lasts forever

 


Ook dit werk van de kunsternaar George Rose hangt in het Amsterdamse Museum voor Street Art en Graffiti. 
En misschien is het niet het allermooiste werk, maar de titel is behoorlijk waar en daarbij vind ik het een van de werken die het meest Street Art- achtig zijn, in die zin dat je het werk zomaar tegen zou kunnen komen op straat. 

George Rose (Australia, 1985) voelde zich geïnspireerd door het idee dat Straat, kunstwerken met een tijdelijk karakter bewaart. Dat is een tegenstelling en dit is de reactie van de kunstenaar daarop. 

Linking to Sami's Colourful World




zondag 21 mei 2023

Schat

Dat was even leuk en interessant nieuws een paar maanden geleden. 

Er was een schat gevonden, vlakbij,  in het dorp Hoogwoud. 
Wow, een echte schat, gevonden door iemand met een metaaldetector. Een historicus weliswaar, dus iemand met meer verstand van zaken dan de doorsnee metaaldetectorbezitters (zoals wij!)


Deze foto verscheen in zo ongeveer alle kranten en op het nieuws en zo. De vondst was al in 2021, maar werd nu pas bekend gemaakt. 


De sieraden en munten zijn in de grond gestopt rond 1250, maar toen waren de sieraden al een paar eeuwen oud. 
Goud en zilver in Hoogwoud: ik dacht dat wil ik zien. 

Het bleek dat de schat niet dichtbij werd getoond, maar in Leiden in het Rijksmuseum voor Oudheden. 
Enfin, ik dacht nog steeds: dat wil ik zien. 
En dus gingen we naar Leiden met een vrije reisdag. 

Ik weet niet waarom ik het dacht, maar ik had in mijn hoofd dat het een echte,  grote schat was. 
Dat was het ook hoor, maar niet in omvang. Wel in waarde en zeker in historische waarde. 

Wat zal dat trouwens een fantastisch moment zijn geweest, het moment dat zo'n detector aangeeft dat er iets is en dat de vinder dan gaat graven en echt iets vindt. Ongelooflijk! 

De vinder mag de schat houden, ik geloof dat hij er mee mag doen wat hij wil. Gelukkig wilde hij dat toch iedereen het zou kunnen zien. 

Het viel mij dus in eerste instantie een ietsiepietsie tegen, ik had echt meer verwacht. 
Maar dit plaatje van een meisje met een gouden oorhanger, dát had ik nog niet gezien. Bovendien was die oorhanger, was ál het goud echt heel mooi. 
Er lag ook een heel klein snippertje stof. Waarschijnlijk heeft alles in een zakje van die stof gezeten. 
Ik heb er een tijdje naar gekeken. Me afgevraagd wie het in de grond heeft gestopt en waarom het er niet meer uit is gehaald toen. 
Er was wel een oorlog aan de gang tussen de West-Friezen en de graaf van Holland. Dat zou het best geweest kunnen zijn. Maar echt wéten zullen we het niet denk ik. 




We keken nog eventjes rond in het Egyptedeel van het museum. We keken ook nog naar de tentoonstelling Kemet, waar nogal ophef over is, maar die kon me in geen enkel opzicht boeien.  
Gelukkig hadden we sowieso nog andere plannen voor die dag, dus maakte het niet uit. 

zaterdag 20 mei 2023

Nog wat Fré Cohen

 Tja, nou zei ik wel dat ik nog wat zou laten zien van het werk van Fré Cohen, maar eigenlijk is daar geen beginnen aan. Ik heb echt veel gezien, zowel tijdens de tentoonstelling als in het bijbehorende boek. Ook nog wel wat gesnuffeld uiteraard. Dus dit zijn gewoon een paar dingen die een indruk geven. En die ik mooi vind, dat ook:


 
Fré ging ook wel eens op vakantie en maakte dan een kaart. Misschien wel voor haar zakelijke relaties, of gewoon voor haar vrienden, dat heb ik niet gezien.


En tijdens zo'n vakantie, bijvoorbeeld in Ascona, aquarelleerde ze. Ascona was ooit bedoeld als een soort idealistisch kunstenaarscentrum. Dat was het al niet meer in Fré's tijd, maar er kwamen nog wel altijd allerlei kunstenaars vakantie vieren en Fré dus ook. Dit werk heet Ascona, gemaakt in  1937. 


Toen ik Fré Cohen voor de allereerste keer had genoemd, ivm die ex librissen vertelde bloglezer Tineke Dieks dat er vroeger bij haar thuis een replica van een werk van Fré Cohen hing. 
Dat was niet alleen bij Tineke thuis ontdekte ik, want deze aquarel is later in grote oplage door Steendrukkerij de Jong & Co gedrukt en heeft menig huiskamer in Nederland gesierd. Het Grafisch Weekblad schreef er over dat de aquarel buitengewoon goed geslaagd was: 'zeer modern en hoogst apart'. 

Fré Cohen, ze was nog maar negenendertig toen ze, een eind aan haar leven maakte. Zo treurig. Aangegeven door een onbekend iemand die een Jodenjager er op attent maakte dat op dat en dat adres een Joodse vrouw verbleef. Fré werd gearresteerd, vroeg of ze nog even naar het toilet mocht en nam daar de pillen. Zo treurig, zo zinloos...

vrijdag 19 mei 2023

Fré Cohen

 Dit is zo'n blogje waar ik aan begon (in dit geval in augustus 2022) en vervolgens niks meer aan deed. Tot nu. Ik bekeek het en  vind het nog steeds de moeite waard, dus... Dit schreef ik toen:

'Toen ik laatst iets vertelde over ex librissen,  liet ik er ook een paar zien die ontworpen waren door Fré Cohen (1903-1943). 
Ik had toen net op mijn verjaardag een boek over haar gekregen en achter elkaar uitgelezen. 
Haar naam kende ik al en een beetje van haar werk ook,  doordat ik meermaals in het Amsterdamse School Museum Het Schip ben geweest en daar werk van haar zag. 

Zo'n bijzonder en bijzonder boeiend  leven, met een intens treurige afloop. 
Je ziet aan haar naam natuurlijk wel dat ze Joods was, Fré Cohen en dan is die afloop in 1943  meteen ook wel duidelijk. 
Ze stierf niet in een kamp, maar in
Hengelo waar ze ondergedoken was.  En toen ze voelde dat er geen uitkomst meer was, maakte ze zelf een eind aan haar leven met pillen die ze al heel lang bij zich droeg.

Ze was dochter van een diamantbewerker en het gezin was arm. Toch mocht Fré naar de MULO en leerde daar talen en bedrijfsrekenen en facultatief zelfs tekenen. Maar ja, daarna moest ze bijdragen aan de inkomsten van het gezin. Die MULO was al meer dan toen in dat milieu gebruikelijk was.  Ze ging dus op kantoor, bij Draka en mocht daar haar eerste reclames ontwerpen. Van een deel van haar verdiende geld nam ze tekenlessen, ging naar de Grafische school en de Kunstnijverheidsschool en tekende en tekende en ontwierp. 
Ze was betrokken bij de AJC en andere socialistische bewegingen en zeer actief. Boekomslagen, kalenders, ex librissen dus, posters voor bijeenkomsten, statistieken voor de gemeente Amsterdam enfin, noem maar op'.


Dit giroboekje is  heel bekend geworden, ook internationaal. Kenmerkend voor de Amsterdamse school en prachtig in die kenmerkende kleuren. 
Hier zie je Fré in haar atelier. 


Edith Brouwer schreef ' De Letterkast',   een roman over deze vrouw. Een goed geschreven boek.  Ik zei al, een boek dat ik achter elkaar uit las.  

Een paar maanden nadat ik het boek las,  was er in museum Het Schip een grote tentoonstelling  gewijd aan Fré Cohen en die tentoonstelling bezochten wij ook.
Ik zal daar nog meer van laten zien, nu ik eenmaal begonnen ben.


Toen we trouwens naar die tentoonstelling gingen, waren we veel te vroeg en wandelden wat rond in de buurt. Het was prachtig weer en toen zag ik deze vrouw. Ze stond,  heel stil,  te genieten van de zon in het vroege licht. En op een of andere manier vond ik het achteraf precies passen bij de tentoonstelling en bij het leven van Fré Cohen.

donderdag 18 mei 2023

Stom. Ik bedoel STOM



Dit gebeurde: ik slaap heel slecht, lig te draaien en te woelen en wakker te zijn. En dus is het prettig om in de logeerkamer, een verdieping hoger,  te slapen. 
Toen,  met die rug,  lag mijn man daar een tijd en dat hielp een beetje. Nu, na een paar slechte nachten,  was het mijn beurt.
Gistermorgen had ik echter het vaste voornemen dezelfde avond  terug te keren in het echtelijk bed en dus rukte ik het onderlaken en de dekbedhoes en het kussensloop van het bed en propte die met nog wat andere dingen uit de wasmand in de wasmachine. De wasmachine staat naast de logeerkamer, dus er was geen tussenstap.
Uiterst tevreden over mezelf wilde ik net naar beneden lopen toen ik een vreemd geluid hoorde. Een soort gebonk. Goh... wat was dat nou? Het leek wel uit de wasmachine te komen. Nou, nog maar eens even goed luisteren. Ja hoor, het kwam uit de wasmachine.

Ik wilde mijn spullen pakken en naar beneden lopen voor overleg, toen ik het ineens wist. Spullen pakken... mijn telefoon o.a.  Mijn TELEFOON!!!!! 

Om kort te gaan: mijn telefoon zag er buitengewoon fris uit, de scheuren op het scherm waren niet erger geworden. Maar zin had-ie niet meer. Hij ligt nu nog steeds te drogen en mijn man heeft nog een heel klein beetje, ietsiepietsie beetje hoop dat er nog iets af te halen is, maar eigenlijk ook niet.

Is het erg? Nou het betreft mijn oude telefoon. Dat is een geluk!
Die oude was nog net goed genoeg om een paar spelletjes op te doen.  
Ruzzle, iedere avond een potje met mijn vaste tegenstander. Woordle met mijn 98 geraden woorden. Iedere ochtend, vandaar dat het ding in mijn bed lag. 
Is dat erg? Nee niet echt. Mijn tegenstander heb ik inmiddels weer gevonden en met Woordle begin ik gewoon opnieuw. 
Er stonden nog veel foto's op , ik denk tot 2016, maar die had ik gelukkig allemaal ook op een interne harde schijf gezet. Dus dat is ook niet erg.

Helaas: er stonden ook veel filmpjes op. Voornamelijk van Anna als baby, ongeveer tot ze een jaar of drie was. Echt veel filmpjes. Die was ik net allemaal aan het bekijken om een selectie te maken en over te zetten. 
Ik had juist tegen onze dochter gezegd dat ze zo leuk waren. Zij was blij want zij heeft ook niet alles meer. 

Dat zeg ik: STOM 

woensdag 17 mei 2023

Soms gaan de dingen zoals het moet


Toen ik nog het grootste deel van de dagen in bed doorbracht, lag ik me toch nog over bepaalde zaken op te winden. Je zou denken dat ik wel wat anders aan mijn hoofd had, maar nee hoor. 
Een van die dingen was dat de route van bus 314, de bus naar Amsterdam die ik vaak neem, veranderd ging worden. Veranderd in die zin dat er een paar haltes zouden verdwijnen. Drie haltes om precies te zijn. De totale tijdwinst zou twee minuten bedragen. 
Twee hele minuten maar liefst!

En dat in een wijk met veel ouderen. Zelf zou ik er niet eens heel veel last van hebben, maar ik vond het echt een idiote beslissing. Er was nota bene net een verbouwing van een van de haltes geweest. 
Er werd geprotesteerd, ik kon niet veel doen, maar tekende wel een petitie. 
En zie: De beslissing is teruggedraaid. Heel mooi. 

Dit alles speelde in januari/februari. Maar toen ik van de week terug kwam uit Amsterdam was het nog steeds niet de oude route. De chauffeur vond het ook wel raar dat het zo lang al heeft geduurd. Maar vooruit, beter laat dan nooit nietwaar. 

Je snapt waarom ik gisteren toch  moest lachen om Toos & Henk in het Noordhollands Dagblad.



dinsdag 16 mei 2023

Gezichtjes

 


De man van Tineke Dieks, Willy,  zag een gezichtje. 'Hier op Kasteel Olt Stoutenburght'. 
En ik zag het niet meteen, maar toen ik de foto op mijn blog zette, zag ik er zelfs drie. En dat is bijzonder. Zien jullie het ook? 


Heidi zag dat onverwacht winterweer tot overlast leidde in delen van de VS en stuurde dit gezichtje.


Deze twee werden me gestuurd door Irene. Zij schrijft dat haar man zijn voorraad video-onderdelen aan het opruimen was. 'Vroeger was hij tv- en videoreparateur. En ineens: twee grappige gezichtjes!'


Tenslotte Conny. Zij schrijft: 'Wandelend in de natuur keek mij ineens dit nieuwsgierig Aagje aan. Zie jij het ook? 
Zeker zag ik het. Ik vond het op een soort E.T. lijken. 

Dat was het weer voor deze keer. Alle inzenders heel hartelijk dank en natuurlijk als altijd: Blijf speuren, mensen! (En sturen)
bettievdgriend@hotmail.com 


maandag 15 mei 2023

De bloem

 Er is nog meer in die steeg om even bij stil te staan. Zo is er een bordje dat aangeeft dat H.M. van Randwijk hier is geboren. Hier in de Knipsteeg, op nummer 11


Nog niet zo lang geleden maakte ik in Amsterdam nog een foto van een tekst afkomstig van H.M. van Randwijk. 


Maar goed, ik ging dus voor het muurbloempje en daar is ze hoor. Alleen is het bij lange na geen muurbloempje, het is een vrolijke dahlia.  
Gemaakt in opdracht van de vrouw die ons gisteren een stukje van haar huis toonde.  Het huis is achter de muur. 
Gemaakt door Feline van Hoogdalem.



Als je er nog meer van wil weten (en een betere foto wil zien), klik 

En Tine: dank voor de tip. 


Linking to Sami's Colorful World