Totaal aantal pageviews

woensdag 6 juni 2018

Eindexamen

Drie keer kwam deze week het eindexamen in mijn gedachten.


- De eerste keer omdat ik las over de eindexamens van de middelbare school die nu net achter de rug zijn.
- De tweede keer omdat ik aan het opruimen ben en ook mijn foto's en fotoboeken doorwerkte. Daar vond ik een bewaard krantenartikeltje over de havo-opleiding, die nog maar net van start was toen en waarvan de eerste kandidaten eindexamen deden. Waaronder ik.
De namen van de geslaagden staan onder het artikeltje. Leuk om nog eens te zien. De geslaagden werden aangeduid met hun voorletters en dan de achternaam . Ik heb even gecheckt met mezelf of ik alle voornamen nog wist en ja hoor, dat was het geval


- De derde keer las ik in onze plaatselijke krant dat de uitslagen van de examens niet meer gepubliceerd mogen worden. De krant had altijd een aparte bijlage met de namen van de geslaagden en dat mag dus niet meer.
Iets met privacy. Getver, wat een flauwekul.
Ik verheugde me altijd erg op die bijlagen omdat er tot nu toe altijd nog kinderen in stonden die ik nog in de groep had gehad. Zo leuk om dat te lezen.
De meeste kinderen gingen na vier jaar of vijf jaar echt niet meer hun oude juf inlichten over hun diploma, maar zo was ik dan toch op de hoogte. Echt zo stom dat dat nu niet meer mag!


Tja en natuurlijk kwam mijn eigen eindexamen terug in mijn hoofd. Zo zelfs dat ik er van droomde.  Maar daar hebben meer mensen last van heb ik wel eens gehoord!


12 opmerkingen:

izerina zei

Ja dat klopt. Ik heb ook een periode gehad,dat ik regelmatig droomde van een examen

Emie zei

Die privacybescherming begint zo langzamerhand hysterische vormen aan te nemen.

sjannesblog.com zei

Ik vond het ook leuk om te kijken of ik oud-leerlingen zag staan tussen de geslaagden. Jammer van dat privacy-gedoe.

schrijfselsvanmij zei

als dit privacy gedoe heel erg letterlijk wordt genomen mag een patiënt zelfs niet met zijn/haar naam uit de wachtkamer bij (tand)arts worden geroepen ....

Sjoerd zei

Ik denk daar eigenlijk nooit meer aan...

Marthy zei

Dromen doe ik er niet meer over maar ik herinner me het nog wel heel goed.

Onliemie zei

Ik had steeds nachtmerries over mijn examens als de kinderen ook examens hadden. Goh en ik had dan een verkeerd examen geleerd of vond het lokaal niet... echt erg. En ja hoe stom allemaal hé die privacywet! Laat ons er maar van uitgaan dat het wel nodig is om één of andere reden, maar welke...?

Anoniem zei

Wat leuk dit krantenartikel.`
Ik droom af en toe dat ik nog aan het studeren ben... en ik raak maar niet afgestudeerd... en wanneer komt dat nu eindelijk eens... Heel vreemd. In mijn dromen raak ik maar niet afgestudeerd. Het is een lastige droom. Nochtans was ik nooit gestresseerd of overwerkt tijdens de examens. Ik gleed er heel vlotjes door en begreep de wanhoop en de paniek rond het vele werk van medestudenten niet. Achteraf bekeken was ik heel relaxed en zen, maar eigenlijk ook heel gedisciplineerd. Ik werkte regelmatig en zorgde dat ik reserve had.

Vlimbouter zei

Ik heb lange tijd nachtmerries gehad over examens fysica. De laatste jaren gelukkig niet meer.

Saralien zei

Ik vond het geweldig om eindexamen te doen. Lekker geconcentreerd bezig zijn met stof die je goed snapt, dan is het super. En veel vrij tussendoor en daarna :-) Als ik mijn geld kon verdienen met studeren, proefwerken en examens maken dan wist ik het wel!

Marga zei

Ik ga eens zoeken naar nog een krantenartikeltje over ons examen! Weet je nog dat er in de krant stond dat het multiple-choice-examen leek op een rebus uit Okki of Taptoe? We hebben toen een ingezonden stuk geschreven!

hanneke zei

Ik ben van voor de mammoetwet. Van de week kwam ik mijn einddiploma tegen, gedateerd op 6 juni 1964. En ja, alle namen kwamen in de krant. Dat vonden wij helemaal niet erg. Dat krantenknipsel moet ik ook nog ergens hebben.