Totaal aantal pageviews

maandag 4 juni 2018

Snijbonenmolen

Ik ben niet zo'n huishoudelijk type, helaas.
Ik vind klussen die nou eenmaal moeten, zoals de wc schoonmaken of koken,  nogal vervelend, maar er zijn natuurlijk uitzonderingen.
Zo heb ik bijvoorbeeld geen hekel aan opruimen.
Een kast moet bij mij netjes zijn, evenals een keukenlade. Ik hou van sorteren en ordenen.
En al lijkt het op mijn blog misschien niet zo, ik kan ook heel goed dingen wegdoen. Heel goed.
Ik houd van de was. Ik houd van het ophangen, het vouwen, het weer in de kast leggen.
En er zijn gelukkig nog wel wat dingen die ik leuk vind.
Een zo'n ding is snijbonen snijden in de snijbonenmolen. Ik kan er niks aan doen, zo heet het en ik heb hem al zo'n kleine honderd jaar.
Ik vind dat echt, echt leuk.
Je stopt zo'n rare snijboon in, je draait rond en hij komt er prachtig, in kleine stukjes gesneden,  weer uit.
Ik kan het heel snel, twee tegelijk. Maar ik doe het langzaam, heel langzaam.
Ik houd van het geluid.
Er komt ook zo'n heerlijke geur vrij. Heerlijk als je van snijbonen houdt natuurlijk en dat doe ik.
Toen ik jaren geleden aan mijn dochter vroeg waar haar snijbonenmolen was, keek ze me aan of ik stapelgek geworden was. Huh, een snijbonenmolen?
Heel gek, want net zoals ik dat vroeger voor mijn moeder mocht doen, heeft zij dat ook voor mij gedaan. Dat weet ik zeker.
Vervolgens kreeg ze er een van Sinterklaas natuurlijk, maar ik denk niet dat ze die ooit heeft gebruikt.
Dus dit ding is een favoriet apparaat. Als-ie stuk zou gaan, kocht ik meteen een nieuwe.
Jullie een favoriet huishoudelijk apparaat?

Ps: Vorige week ging mijn man koken en hij koos snijbonen.
Ik vind het heerlijk als hij kookt, want ik haat het.
Maar die snijbonen zijn natuurlijk wel door mij gesneden.

18 opmerkingen:

Anoniem zei

O ja, die geur!

miekequilt zei

Snijbonen? Dat is de enige groente die ik echt niet lust. Ik krijg bijna kippenvel als ik ze zie.
En mijn favoriete apparaat is mijn super-de-luxe stoomstrijkijzer , met zo’n apart waterreservoir, maakt het vervelende strijken ern stuk plezieriger.

izerina zei

Inderdaad het geluid. Ik heb er eentje, die op de tafel geklemd wordt. Dat vind ik zoveel werk, dat ik ze met een mes snijd

Onliemie zei

Heerlijk! Dit is pure nostalgie. Ik heb dat niet zo'n snijmachine. Jaren geleden dat ik nog snijbonen at. Mijn moeder maakte dat wel eens maar zij is er al lang niet meer. Lekker vond ik het wel!

anja zei

Ha, dit kon mijn verhaal zijn!!!
Mijn favoriete huishoudapparaat? Ik zou het niet weten.
Ik heb geen hekel aan strijken, maar voor het allemaal staaaaaaaaaaaaaaaaaaat....

Ferrara zei

Heerlijk snijbonen, maar we snijden, bij gebrek aan molentje, met de hand. Inderdaad we want meneer F. snijdt ook vaak terwijl ik dan iets anders doe. Kijk nog eens goed naar je molentje, een gezichtje met een lange neus ...
Huishouden, repeterende handelingen waar ik niet echt plezier aan beleef.

Lot zei

Mijn vader was schoenmaker en sneed de snijbonen met een oud schoenmakersmes = gewoon plat stuk ijzer, op zijn wijsvinger. Ging heel snel en snee niet in zijn vinger. Ik doe het hem niet na, en helaas kan ik ze zo nooit meer eten aangezien hij overleden is.
Een favoriet apparaat heb ik eigenlijk niet, hou wel van koken maar niet van huishouden.
Als ik iets moet noemen dan het gasfornuis.

Vlimbouter zei

Ik moet eerlijk toegeven dat ik eigenlijk nooit snijbonen klaarmaak. Ze stonden bij mijn ouders niet in de groentetuin, dus mijn moeder maakte het ook nooit. Ik lust het nochtans wel.
Mijn favoriete huishoudapparaat? De stofzuiger! Snel een rondje hiermee door het huis en alles ziet er alweer veel netter uit.

Anny zei

Oh, snijbonen snijden doe ik altijd met de hand. Ik keek de kunst al vroeg af van mijn moeder die zo'n molentje maar lastig vond om schoon te maken. Maar bij vriendinnetjes thuis vond ik snijbonen malen een feestje! Mijn handigste huishoudhulp? Spons en zeem. Ik zeem graag ramen.
Maar ik ben dan ook opgeleid als huishoudlerares. Wist je dat de illustrator van de meisjesboeken naturist was/ Een van de leraressen van onze opeliding woonde naast hem. Zij vertelde dat hij op verjaardagen totaal naakt langs kwam met de schaal gebak. Wat haar de eetlust ontnam!

Sjoerd zei

Ik vind koken heerlijk en kook dan ook het meeste hier in huis. Mijn vrouw kan het wel, maar die vind er niets aan om te koken. Snijbonen koop ik meestal gesneden. Mijn favoriete gereedschap is de gasoven... Dat bakt zoveel fijner dan een elektrische oven.

Bertiebo zei

Hahaha dat snap ik van die lerares. Dat hij naturist was wist ik wel. Dank voor je reactie

Anoniem zei

Grappig. Ik wist niet dat die bestond. Ik zal hem echter niet aanschaffen want ik heb hem nog nooit gemist en mijn kasten moeten leger.

sjannesblog.com zei

Zo'n molentje ligt hier ergens, ge-orven van mijn moeder. Nooit gebruikt. Als kind wel vaak mijn moeder geholpen met de boontjes, maar er is geen liefde uit opgebloeid. Ik heb geen lievelingsapparaat, want ik hou niet van huishoudelijk klusjes.

Floor zei

Zelf heb ik ook een verschrikkelijke hekel aan koken, en helemaal volgens recept.
Een snijbonenmolen gebruik ik niet, want in grove stukken snijden is lekkerder vinden wij.
Heb er nog wel één van mijn moeder, dus al heel oud. Vroeger vond ik het ook zo leuk om de bonen te snijden en de geur op te snuiven.
Mijn fijnste apparaat is de wasmachine. Was er in, en klaar!
Nou ja even ophangen natuurlijk want een droger heb ik niet.

Elizabeth zei

We hadden thuis ook zo'n snijbonenmolen en als kind vond ik dat ook leuk om te doen!

Pippa's Hus zei

Haha jij kunt wel bij een snijbonenmachinewinkel gaan werken. Jij verkoopt ze met bosjes, jou verhaal is zo aanstekelijk. XX Esther

Kitty zei

Het geluid van die molen, dat vond ik ook zo fijn, een soort getsjilp. Maar ik heb er geen een en hoef m ook niet. We eten wel snijbonen hoor, met de hand gesneden. En dan met witte bonen erbij he, blote billetjes in het gras. :D
En mijn favo keukengereedschap is mijn garde.

lien zei

Haha ik wist niet eens dat ze bestonden!