Totaal aantal pageviews

vrijdag 29 juni 2018

Postkantoor

Dit is/was het oude hoofdpostkantoor in Terneuzen. Ik ben er regelmatig geweest natuurlijk. Een mens had wel eens zaken af te handelen in het postkantoor.
Maar het is niet meer in gebruik. Het is te huur. En het moet een nieuwe functie krijgen.

Wat zal er toch met al die postkantoren gebeurd zijn?  Vaak waren het mooie gebouwen en groot.  Ze  moesten sluiten helaas, maar wat is er van geworden?

Van mijn huidige woonplaats weet ik het. Eerst kwam de kunstuitleen er in  en nu is het een zeilschool die er gebruik van maakt.
Van mijn geboortestad Dordrecht weet ik het ook.
Dat mooie grote gebouw, daar rechts op de foto, met die torentjes, dat gebouw heeft geen andere functie gekregen. Nee, dat gebouw is gewoon gesloopt. Er moest gesaneerd worden !

Foto gepikt van de site http://dordrecht.serc.nl/vergane-dordtse-glorie/
Velen waren er op tegen, maar het gebeurde toch. Het schijnt een soort collectief  Dordts trauma te zijn.
Ik was toen al weg, maar ik heb nog wel herinneringen aan het gebouw. Dat ik er met mijn grootvader naar toe wandelde en dat ik het vooral aan de binnenkant heel erg mooi vond en dat we lang moesten wachten, maar dat vond ik juist leuk. Met al die loketten waar wat gebeurde.
Het leek mij toen, als kind, ook heel leuk om daar te werken.

Hoe dan ook, zomaar gesloopt zal er wel niet meer worden denk ik. Maar wat is er dan gebeurd met al die postkantoren die niet meer als zodanig in gebruik zijn?

23 opmerkingen:

Petra1945 zei

In de onze zit ... een sportschool.

Sjoerd zei

Wij hadden er hier in Hoensbroek twee, Beiden zijn gesloopt en het laatste nieuwe postkantoor wordt nu gebruikt door ik dacht een tandtechnicus.

Jolande zei

In het postkantoor in Leuven zit nu een Kruidvat.

Mirjam zei

Ik heb heel wat jaren in Hillegom gewoond en in het oude postkantoor daar zit nu een restaurant. Wordt weer goed gebeuikt gelukkig. Maar nu woon ik al 10 jaar in Nieuw-Vennep en ik weet niet eens of er hier wel een echt postkantoor was? Moet ik toch eens navragen.
Fijne dag vandaag,
Liefs,
Mirjam

izerina zei

In het dorp is het oude postkantoortje een woonhuis geworden. Met de oude brievenbus nog in de muur.

Ivy zei

In mijn geboortedorp hebben ze het gesloopt en appartementen op de plek gebouwd. In mijn huidige woonplaats is het ook gesloopt en ligt het terrein al jaren braak, maar ik las toevallig in de krant vorige week dat er plannen zijn om het te gaan bebouwen met winkels en appartementen. Prachtig aan het water gelegen.
In Nederland is weinig veilig voor de sloophamer.

Wieneke zei

Nou, daar zouden we wel eens een leuk project van kunnen maken met de blogvrienden en de reageurs. Als iedereen nu eens ging uitzoeken hoe het zit met de voormalige postkantoren in of vlakbij de eigen woonplaats, dan hebben we zo een mooie serie interessante gebouwen met een verhaal in Nederland bij elkaar. Leuk om te vergelijken: zo was het en zo is het nu. Oude foto's zijn altijd te vinden op internet.
Wie is voor?

miekequilt zei

In mijn geboorteplaats IJmuiden was een prachtig postkantoor. Geen idee of het er nog staat. Daarna kwam er een nieuw gebouw waar ook radio Scheveningen en de anwb is zaten. Dat gebouw is gesloopt en de kale plek wacht al jaren op nieuwbouw. Hier in Almere is het gebouw van het postkantoor er nog wel, maar ik heb geen idee wat er nu inzit. Ik ben nu erg blij met mijn Bruna /postkantoor om de hoek.

Kitty zei

Ik heb zelf bij 'de post' gewerkt, in Amsterdam. Opgeleid aan de Koninginneweg, ik zou eens moeten uitzoeken wat daar mee gebeurd is. Maar ik heb ook aan de Zaanstraat gezeten, in de Spaarndammerbuurt, een beroemd gebouw in Amsterdamse schoolstijl. Daar zou ik een boek over kunnen schrijven ;)
Dat postkantoor is nu museum Het Schip, ik kan je echt aanraden daar een keer heen te gaan.

Nietzomaarzooo zei

Zolang ik hier woon zit 'het postkantoor' in bij allerlei boekenwinkels of sigarettenzaken. Weet wel dat die in Utrecht op het Neude ook mooi verbouwd is. Ook eens gaan kijken daar.
Leuk thema.
Over 25 jaar zijn er geen postkantoren meer denk ik. Gaat alles digitaal of inderdaad via de boekwinkel of Albert Heijn. Voor die laatste persoon die nog een brief schrijft. :)

Klara zei

Zo jammer dat ze allemaal dicht gaan. Ik zou best nog eens in de rij willen staa nin zo'n groot gebouw. Geen grapje. eEht.

Marga zei

Hier in Tholen is het postkantoor verbouwd tot een prachtig woonhuis!

KnutzEls zei

Het oude postkantoor op de Coolsingel in Rotterdam wordt verbouwd en er komt een gebouw op. Protesten te over, maar het gaat waarschijnlijk toch door. Of het mooi wordt, geen idee.
Het postkantoor hier in de wijk werd gesloten. Daarna kon je er schilderen, scrabbelen en nog wat meer. Nu is het een bedrijvengebouwtje. Die clubs zijn her en der verdeeld of opgeheven. Ja,ja, vooruitgang nietwaar?
In het andere postkantoor hier zit nu een bank. Zucht, postzegels kopen is soms ene probleem, pakjes (terug)zenden moet in een winkel en duurt een tijd en service..... Jammer toch, het had zo anders kunnen lopen.
Wienekes idee lijkt me wel wat. En het zou een mooi onderwerp kunnen zijn voor "Andere tijden"", maar dat gaat ook langzaamaan verdwijnen van de buis. Zucht, geen erg vrolijke reactie...... :-(

Floor zei

Ons hoofdpostkantoor in Utrecht aan de Neude, is een schitterend gebouw. Vooral van binnen in de grote hal.
Gelukkig heeft het na lang gesloten te zijn geweest en nadat vele ideeën weer van de kaart zijn geveegd (te duur) nu een nieuwe bestemming: winkels, en een brasserie.
Het prachte gebouw van verzekering De Utrecht is ooit gesloopt in de jaren 70. Iedere Utrechter weet waar je het dan over hebt, en iedereen vindt het eeuwig zonde.
Maar voor Hoog Catharijne moest destijds alles wijken.
Een lelijk winkelcentrum wat nu alweer wordt gesloopt.

Sjoerd zei

Ik sluit me aan bij het idee van Wieneke en eens op zoek gaan naar plaatjes van het oude postkantoor.

Unknown zei

Het postkantoor in mijn geboorteplaats is nu een woonhuis; in het grootste dorp van de gemeente is het ook bewaard gebleven en er is nu een exclusieve kleding- annex lifestylezaak gevestigd. In mijn huidige woonolaats was het tot voor kort een bloemenzaak maar nu staat het bedrijfsgedeelte leeg maar het privegedeelte wordt nog wel bewoond.

Marthy zei

Bloedzonde van dat prachtige gebouw met die torentje. In mijn geboorteplaats Noordwijk is het mooie postkantoor gelukkig bewaard gebleven. Er liggen daar zoveel herinneringen. Het was vlakbij ons huis, we woonden er bijna achter.

Pippa's Hus zei

Ach ja het postkantoor... Wat moest je daar vaak lang wachten maar het was ook wel weer gezellig. ;-) XX Esther

Anoniem zei

In onze woonplaats Goes is het postkantoor een restaurant geworden met ds toepasselijke naam
De Post, wel is de buitenkant intact gebleven en van binnen mooi verbouwd.
In mijn geboortedorp Kapelle zit er een naai atelier in.
Groeten,
Betsy

Hans zei

In Oudenbosch is het postkantoor omgevormd in appartementen voor begeleid wonen. De voorkant is intact gebleven dus dat is mooi.

Mrs. T. zei

Het postkantoor hier in de gemeente is een verschrikkelijk lelijk gebouw op de hoek van de markt en staat al jaren leeg. Het gaat, als het goed is, gesloopt worden en er komen mooie karakteristieke woningen te staan.

Judy zei

Leuk om te lezen wat er allemaal met de postkantoren is gebeurd. Het oude monumentale postkantoor in Deventer is omgebouwd tot apartementencomplex. En in mijn vorige woonplaats is het postkantoor een chique restaurant geworden.

lien zei

Hier staat ons voormalig postkantoor, ook in een prachtig gebouw, al jaren te koop. Zo jammer!