Totaal aantal pageviews

zaterdag 30 juni 2018

Matjes vlechten

Aan mijn kleuterschooltijd heb ik bijna geen herinneringen.
Ja, de kinderen, die herinner ik me. Maar dat is omdat ik na de kleuterschool met de meesten nog zes jaar in de klas zat.
Eigenlijk heb ik maar een herinnering en die is dat ik als vierjarige na moest blijven om matjes te vlechten. Want de juf wilde niet geloven dat ik dat niet kon.  Dat vond ik echt heel erg.
Ik kon er niets aan doen, het was niet uit dwarsigheid, helemaal niet, ik was een braaf kind. Maar ik kon het echt niet.
Dus toen ik laatst in het Schoolmuseum in Terneuzen was, heb ik met afschuw staan kijken naar deze matjes. Een hele leergang lag er uitgestald, van de opleiding voor kleuterjuffen in 1928.
9-Draads matjes, 10-draads matjes.  Ik geloof dat het bij 2 begon. Verschrikkelijk gewoon.
Ik heb een slecht ruimtelijk inzicht, ben niet zo handig dat je zegt tsjonge jonge en ik was ook nog een vroege leerling.
Voor de rest had ik het heel leuk hoor, na die kleuterschool. Ik ging graag naar school.
Hahaha anders had ik het ook geen 56 jaar volgehouden hè

Enfin, ik stond naar die matjes te kijken en ik dacht dat ik het nu wel zou kunnen, misschien, heel misschien. Met heel veel inspanning.
Het nut van matjes vlechten zag ik toen ook niet. Nog steeds niet eigenlijk.
Tot ik zag wat Mieke doet. Zo leuk!

Zij doet dit en ze maakt er kaarten van. De kaarten van Mieke zijn heel bijzonder. Mooi en origineel.  Je kunt het allemaal zien op haar blog. Klik


17 opmerkingen:

sjannesblog.com zei

Wat een frustratie, oei!!

schrijfselsvanmij zei

Ik kan me de (uit frustratie?) stampende kleuterjuffrouw Mia nog herinneren. En ook mijn angst voor haar toen ik in mijn broek had geplast.

Sjoerd zei

Ik ben in dat opzicht echt de weg kwijt, Van de kleuterschool weet ik alleen dat we daar altijd met een paar andere kinderen naar toe liepen. Zonder begeleiding heen en later terug. Van de binnenkant weet ik helemaal niets meer.

Ivy zei

Ik vond het juist erg leuk, dat matjes vlechten. Herinner me nog de stoomboot van Sinterklaas die ik gemaakt heb op de kleuterschool. In zwart en geel, met een heuse wc-rol in het midden als schoorsteen en een dot watten erbovenop als stoom.

izerina zei

Dan was macramé zeker ook een ramp?

Jolande zei

Ojee, jeugdtrauma.
Ik kon wel matjes vlechten, maar kon (wilde) niet netjes binnen de lijntjes kleuren, ik hoefde niet te blijven, maar kreeg kleurplaten mee als huiswerk...

miekequilt zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Floor zei

Snap het helemaal! Dat eerst onder, dan boven, dan onder, dan boven..... heb dat eens getekend en ook dat is al moeilijk (voor mij dan)
Misschien kan je het nu wel?

miekequilt zei

Ik weet niet meer of ik vlechten vroeger leuk vond, maar nu vind ik het enig.
Wat leuk dat je een linkje naar mijn blog maakte.
Ik maakte weer een stel kaarten. Wie er eentje hebben wil, kan me mailen.

Bertiebo zei

Handwerken is mijn hele schooltijd lang een ramp geweest tot en met de ped.ac. maar toch ben ik blij dat ik gedwongen werd om het te doen. Want ik houd dus wel van breien en borduren. En macrame kon ik. Echt! Maar toen was ik natuurlijk geen vier meer

Bertiebo zei

Dat is helemaal idioot.

Marga zei

Macrameeën deden we toch bij Juffrouw Fikkert? ;)

Mirjam zei

Ik kan me het matjes vlechten ook niet herinneren al zal ik dat op de kleuters hool ook beslist hebben gedaan. Wel weet ik nog van het vouwen in blokjes en dan een mandje vouwen. Die voor pasen met wat eitjes er in staat me nog op mijn netvlies.
Heel fijn weekend,
Liefs,
Mirjam

Ineke Jonker zei

Wat naar dat soort frustraties en zulke juffen. . Ik vond vlechten heerlijk maar vooral dat metalen platte vlecht stokje waar je de strook aan vast kon plannen. Dat vond ik geweldig!

Kitty zei

Ik weet dat ik wel mandjes gevlochten heb, voor paaseitjes. Ik vond dat wel,leuk hoor! :)

Kitty zei

Ik weet dat ik wel mandjes gevlochten heb, voor paaseitjes. Ik vond dat wel,leuk hoor! :)

Marthy zei

Wat me vooral van mijn kleuterschooltijd kan herinneren dat mijn neefje, net verhuisd uit Overijssel en erg verlegen, naast mij werd gezet en ik de opdracht kreeg op hem te passen.