Totaal aantal pageviews

woensdag 20 juni 2018

Favoriet woord

Van Het Genootschap Onze Taal, ontvang ik eens in de zoveel tijd hun nieuwsbrief: Taalpost.
Altijd leuk om te lezen, voor taalliefhebbers.
Deze keer deelden zij een filmpje waarin studenten Nederlands in Californiƫ hun favoriete Nederlandse woord bekend maken. Heel leuk om te zien.

Sinds ik het filmpje zag ben ik al aan het nadenken oven mijn favoriete Nederlandse woord. Ik ben al tig keer veranderd.
Maar op dit moment kies ik voor verkneukelen. Kan morgen weer anders zijn.



Hebben jullie een favoriet woord?

17 opmerkingen:

Onliemie zei

Haha, zo grappig. Wel echt Hollands Nederlands als je kiest voor pindakaas of kaaskop. :-) Eerst dacht ik "zeker en vast" omdat dat bij ons net omgekeerd wordt gezegd. Maar toen ging ik even googlen in het Vlaamse woordenboek en toen vond ik sacochenhond. Wordt ook wel eens charrettenhond genoemd. Geweldig toch? Benieuwd of jullie weten wat een charrette is. Of zou dit allemaal te dialectisch zijn?

Bertiebo zei

Ik heb geen idee, ga nu zoeken

Emie zei

Heb gisteren hetzelfde filmpje zitten bekijen en samen met mijn man ons favoriete woord bedacht. Hij noemde bloemenperk en ik flierefluiten. Maar morgen kan dat weer een ander woord zijn :)

Nietzomaarzooo zei

Mmm...Kek vind ik wel een mooi woord.

Verleden week bij TGBBO moesten ze Stroopwafels maken. Dat spraken ze uit als Stroepwaffles. Wist niet dat onze Stroopwafels zo bekend zijn in het buitenland en leuk om te horen dat een Engelstalige student het in dit filmpje correct uitspreekt.

Pippa's Hus zei

Wat ik leuk vind is Lanterfanten! maar als ik langer nadenk kan ik er vast wel meer verzinnen! XX Esther

Kitty zei

Ik heb dit met een grote grijns zitten kijken en bedacht ondertussen wat ik een leuk woord vond. En kwam toen net als Pippa's Hus op lanterfantenn. Maar ik zou wel een top-100 kunnen maken hoor šŸ˜„

Ageeth Mooij zei

Dat is leuk en nog leuker om er zelf over na te denken!

Mrs. T. zei

Ik denk niet dat ik een favoriet Nederlandse woord heb. Wel een Brabants woord: durske. Dat klinkt zo lief.

Sjoerd zei

Mijn favoriete woord is gatverpieleke, maar ik vrees dat dat niet voorkomt in de dikke van Dale

Elizabeth zei

Wat een leuke blogpost! En ik heb met veel plezier naar het filmpje zitten kijken.. Mijn favoriete woord is kneuterig! En het woord meuk vind ik ook leuk...

Floor zei

Mijn favoriete woord is KONIJN.
Waarom??? Ik hou van konijnen (in het wild), maar zeg het woord maar eens 5 keer achter elkaar, dat wordt het steeds leuker.
Het is zo'n lekker "rond" woord.

Anoniem zei

Mijn favoriete woord is fnuiken.

Judy zei

Wat een leuk filmpje, je gaat ineens anders kijken naar gewone Nederlandse woorden als 'sinaasappelsap'. Bij mij komt het woord 'onbedaarlijk' in me op. Hoe langer je er bij stilstat, hoe gekker woord het wordt.

In de weer zei

Genoeglijk vind ik een mooi woord.
Volgens de familie van onze lerares Frans gebruiken wij het woord lekker echt overal voor.
Lekker gegeten.
Lekker geslapen.
Lekker gefietst.
Lekker gezeten.
Lekker geknutseld.
Lekker een dagje weg geweest.
Lekker knulletje.
Lekker plekje.
Het viel hun op.
Lekker toch !

Vlimbouter zei

'Leutig' blijft mijn favoriete woord, maar het is wel een Vlaams woord.

Von zei

Een heleboel favoriete woorden.... Taart, hond, appelflap, freubelen! ^^ Wel heb ik 1 woord wat ik niet kan uitstaan: Genieten! Overal en bij van alles en nog wat kom je het woord genieten tegen! Vooral op blogs, op FB, in commentaren! Sorry, moest ik even kwijt! ^^

Bertiebo zei

Oh wat ben ik dat met je eens. Toen ik stopte met werken zei iedereen: zo en nu genieten! Alsof er daarvoor niets te genieten was. Met de collega die gelijk met mij stopte heb ik het er nog wel eens over. We konden dat woord niet meer horen