Totaal aantal pageviews

maandag 11 juni 2018

Museum Voorlinden

Museum Voorlinden is een particulier museum voor moderne en hedendaagse kunst.
Het museum is in 2016 geopend. We waren er vorig jaar voor het eerst en zeiden toen meteen dat we nog eens terug wilden.
Dat deden we een paar weken geleden.
Het museum bevindt zich op een landgoed waar je goed kunt wandelen. Er is een mooi restaurant met een prettig terras. Er zijn regelmatig rondleidingen, kortom er is van alles.
Je kunt het natuurlijk ook heel goed combineren met een bezoek aan Den Haag. Dat was ons plan, maar we bleven plakken in Wassenaar zelf. Heb ik het daar ook eens gezien.




Toch aarzelden we even  want de toegang is vijftien euro. Dertig dus voor samen en dat vind ik een hoop geld. De museumjaarkaart geldt niet.
Maar wat was ik blij dat we toch weer zijn gegaan. Het is fantastisch wat er allemaal te zien is. Er is een vaste collectie en er zijn verschillende tentoonstellingen.
Ik laat zomaar wat zien:

Antony Gormley, Mass, 2006
Dit werk bijvoorbeeld Van dichtbij zie je allemaal kleine staafjes van roestvrij staal. Maar op een afstand zie je een mens. De plek die de mens inneemt in zijn of haar omgeving.

John Armleder, Spark. Spark. Spark., 2004
De weerspiegeling bestaat alleen bij de gratie van het nu, alleen bij de mensen die zichzelf er in zien. Er zijn achtennegentig spiegels en die verbuigen allemaal net iets anders.
Ik vond dit gewoon heel erg leuk, maar de kunstenaar had nog een andere bedoeling. Het is een gefragmenteerde voorstelling zoals ook de mens gefragmenteerd is en soms meerdere persoonlijkheden kent.

Hans-Peter Feldmann, Man and Woman with Red Nose, 2013

Mensen worden al eeuwenlang geportretteerd en Feldmann manipuleert twee van die klassieke portretten, zodat ze een nieuwe betekenis krijgen in een andere tijd.

Quynh Dong, Tears of a Swan, 2013

Mooi, romantisch en enorm. Blaadjes van een roos. Ooit zo prachtig, nu in verval. Díe parallel met de mens wil ik liever niet trekken.
Tracey Emin, I promise to love you, 2007


Nou, zo kan ik nog heel lang doorgaan. Dit was maar één tentoonstelling en die is bijna afgelopen Nog tot 17 juni te zien: Stage of Being.
Tot slot nog dit: Through the Wall

Song Dong, Through the Wall

Ik had het bijna gemist. Niet het bouwwerk, maar wel dat je er in kan.
Dit is gemaakt van oude deuren en kozijnen, gevonden in een Hutong in Beijing. Dat is een heel oude wijk, die gesloopt wordt, zo langzamerhand helemaal. Song Dong groeide er op.
Ik was er een paar jaar geleden, toen er nog veel te zien was. Hoe het daar nu zal zijn weet ik niet.
Als je eenmaal binnen bent is het een en al gespiegel. Als of je in een caleidoscoop bent. Fanastisch!!!!!



Ter plekke namen wij ons voor om voortaan eens per jaar Voorlinden te bezoeken.
Ik snap niet alles van hedendaagse kunst. Soms vind ik er niks aan, waarschijnlijk omdat ik het niet begrijp. Maar interessant en boeiend is het bijna altijd.

13 opmerkingen:

Onliemie zei

Wij gaan heel weinig naar musea tot grote spijt van de echtgenoot. Komt vooral door de honden die bijna altijd mee zijn op uitstap of vakantie. En met honden kan je nu eenmaal niet op museumbezoek. Zelf vind ik dat niet zo heel erg. Ik geniet meer van wandelen, fietsen in de natuur. Maar dit lijkt me wel de moeite. Alhoewel ik heel vaak ook geen sikkepit begrijp van de hedendaagse kunst maar soms kan je het ook gewoon "mooi" vinden zonder het te snappen.

Ageeth Mooij zei

Prachtig! Ik ben er (nog) niet geweest, maar heb al veel mooie foto's voorbij zien komen.
Het bouwwerk is wonderschoon, ook het idee erachter.

Unknown zei

Geweldig! Wij zijn nog niet geweest ivm ziekte maar de plannen zijn al gemaakt! Jammer dat we deze tentoonstelling missen! Ben je weleens in museum Möhlman in Appingedam geweest? Ook een particulier museum in de boerderij waar de kunstenaar zelf woont! Prachtige vaste collectie en ook regelmatig wisselende tentoonstellingen.

Emie zei

Moet bekennen hier nog niet geweest te zijn. Terwijl we niet veraf wonen. Ik wacht tot de museumkaart geldig is, zei ik tegen mezelf. Maar dit gezien hebbende, wacht ik toch maar niet langer...

Pippa's Hus zei

Wat toch leuk dat jullie naar al die museums gaan. Wij gaan eigenlijk nooit Maar via jou leer ik altijd een heleboel. XX Esther

Floor zei

Heel apart dat bouwwerk van deuren en ramen, vooral van binnen.
Jullie gaan heel vaak naar musea. Ik vrijwel nooit. Wil altijd overal aankomen om het "te voelen", maar ja, dat mag nu eenmaal niet :-(

Alet Venhuizen zei

Het ziet er allemaal verrassend uit!

Sjoerd zei

Dat lijkt me een heel mooi museum. Dat moet ik zien te onthouden.

Judy zei

Het ziet er fantastisch uit, dit museum, vooral dat huis waar je in kan. Ik ga het onthouden om er ook eens naar toe te gaan.

Marthy zei

Eigenlijk wilde ik ook wachten tot ik er met de museumjaarkaart in zou kunnen maar dit museum begint steeds meer te trekken. Hoor er zoveel goede berichten over.....

biebkriebels zei

Dank voor je reactie op mijn blog. Voorlinden ben ik nog steeds niet geweest, moet er binnenkort toch maar eens van komen. Bijzondere tentoonstelling, leuk!

Mrs. T. zei

Jaaaaa, Voorlinden is leuk!

Jeanette Renting zei

Wat een mooie tentoonstelling weer. Het werk met de ijzseren staafjes vind ik knap gedaan.
En dat bouwwerk uit Beijing, heel bijzonder.
Voorlinden staat hier ook nog op het lijstje.