Totaal aantal pageviews

donderdag 14 juni 2018

Ets

Zo lang ik me kan herinneren hing er bij mij thuis vroeger een ets. Een ets van Tjeerd Bottema.
Ik vond er niks van, de ets hing er en dat was dat.
Mijn ouders waren er erg op gesteld, dat weet ik zeker.
Ik heb in mijn hoofd dat mijn moeder vertelde dat het in Friesland was.
Toen ik het huis van mijn ouders leegruimde, wilde ik de ets niet kwijt, maar ik wilde hem ook niet in mijn huis ophangen.
Gelukkig nam mijn nichtje ook deze ets mee en heb ik er in geen vijftien jaar meer aan gedacht, behalve als ik hem bij haar zag hangen.
Maar nu is hij dus weer terug. In vijftien jaar kan er veel veranderen blijkt, want hij hangt te stralen aan de muur. Naast een moderne foto  en dat matcht nog goed ook.


Mijn man ging een beetje googelen en ontdekte om te beginnen dat boerderij en molen  helemaal niet in Friesland stonden, maar in Laren.
Hij ontdekte verder dat de kunstenaar (1884-1978)  een eigen zaal heeft in een museum in Katwijk. De Tjeerd Bottema-zaal.
Nu wil het geval dat ik nog nooit in Katwijk was, maar er wel iedere week langs kom op de terugweg van het oppassen.
Gisteren waren we vroeg 'klaar' en gingen dus even kijken.
In de zaal hing totaal ander werk, schilderwerk. En dan nog voornamelijk gebaseerd op Bijbelse geschiedenis.

Dat sprak me niet heel erg aan, vanwege het thema, maar het is wel mooi geschilderd.   
Bottema was wel een geboren Fries, maar heeft meer dan vijftig jaar in Katwijk gewoond en gewerkt.
Met zijn gezin. Vandaar die zaal.
Bottema was eerst gewoon schoolmeester geweest, haalde de akte M.O. tekenen, werkte als plateelschilder.
Een door hem gemaakte tekening van een zwerver, inspireerde Johan uit den Bogaard tot de creatie van Swiebertje.
( Ach Swiebertje, wie kent hem nog, met Joop Doderer)
Kinderboeken illustreerde hij ook. O.a die van W. G. van der Hulst.
Even speuren dacht ik toen we weer thuis waren. En kijk ik vond een oud boekje, nog van mezelf geweest, een boekje voor beginnende lezertjes, getiteld Anneke en de sik. Ja hoor, geïllustreerd door Bottema.



Tjeerd Bottema werkte ook als reclametekenaar en maakte in die hoedanigheid het logo van de Rotterdamsche Verzekeringsmaatschappij.

Enfin,  nu hangt de ets dus weer gewoon aan de muur bij ons. Voor hoe lang weet ik nog niet hoor.
Of misschien haal ik de ets even weg om hem tegen het eind van de volgende winter weer een tijdje op te hangen.
De titel is namelijk DOOIWEER.

19 opmerkingen:

Onliemie zei

Fijn dat we hier toch steeds wat bijleren! Dooiweer of niet, de ets is wel mooi hoor. En als er zoveel herinneringen aan vast hangen is die voor jou vast nog veel mooier. En die Swiebertje! Wat keek ik als kind toch elke week uit naar zaterdag. Zo leuk! Ze moeten dat echt niet heruitzenden want de kinderen van nu gaan er niks aan vinden. Dat was ook zo met "de kinderen van de zoutkreek". Ook zo fijn. En toen dat opnieuw werd uitgezonden, bekeken die van ons me met een blik "mama, zo een stomme reeks"!

miekequilt zei

Wat leven we toch in een heerlijke tijd: dankzij Google heb je zoveel over deze schilder ontdekt, superleuk. En dat je zelf een boekje van hem had is helemaal leuk.

Het Kleine Volkje zei

Ja, een mooie speurtocht met een leuke opbrengst: een interessant verhaal!
Groet

Sjoerd zei

Een mooi verhaal, ik vind de ets wel wat hebben, en met het verhaal erachter gaat zoiets ook leven.

Lot zei

Leuk verhaal.

Judy zei

Mooie ets! Toch een mooie herinnering aan je ouders. Wat interessant dat je meer informatie over deze kunstenaar vond. De reclame voor de verzekering is heel bekend.

Ferrara zei

Een mooi stukje geschiedenis, zowel van jou als van Bottema. Toch maar zuinig op zijn op die sfeervolle ets.

In de weer zei

Soms worden verschillende losse gebeurtenissen zomaar een heel verhaal. Leuk hoor.

Nietzomaarzooo zei

Interessanter wordt een schilder als je meer van hem weet. Anneke met de sik..die heb ik ook. Kerstkadootje van de Zondagsschool.
En die man en vrouw en paraplu; dat plaatje hing in de straat bij mijn Opa en Oma. Ik begreep dat als kind niet; moest je daar je paraplu op verplicht? Maar later uiteraard werd het duidelijk.
Hoe vaak ik tegen mijzelf in de keuken zeg: Zo Saar...en nu een lekker kopjen Koffie.. :)

Marloeskreatief zei

Super. Leuk die dingen met een verhaal ,en mooi ook ,je bent toch ook een echte speurneus van jouw leer ik toch best veel,lieve groet marloes

Jeanette Renting zei

De combinatie oud met nieuw vind ik erg mooi. In inrichting, maar ook bij het verbouwen van gebouwen. En wat fijn dat je meer ontdekte over de ets en de tekenaar.

Floor zei

Prachtig die ets. Hij kan dan wel dooiweer heten, maar toch is het wel heel leuk om deze mooie ets in de winter in je kamer te hangen.
Ziet er zo mooi stil en rustig uit met die sneeuw en de boerderij.
Bij ons hing er vroeger in de slaapkamer van mijn ouders ook een ets (misschien geen echte), en ik keek er graag naar, vond het echt mooi.
Opeens was hij er niet meer, en ik heb de voorstelling ook nooit ergens gezien, zodat ik er niet iets van kon achterhalen.
Zou hem heel graag nog eens zien.
Leuk dat jij deze nu terug hebt.

Neeltje zei

Katwijk......vlak bij Noordwijk! 😄

Marthy zei

Ik ben al verschillende keren in dat Katwijkse museum geweest en zal er nog weleens komen. De volgende keer even opletten of ik wat van Tjeerd zie.

Emie zei

Je hebt dus gewoon museale kunst in huis! Leuke speurtocht deden jullie, mooi rond verhaal.

schrijfselsvanmij zei

De ets is mooi maar het verhaal achter de ets is het mooist!

anne zei

Wat een mooi verhaal en wat een mooie ets.Wist je dat Tjeerd Bottema ook een broer had..Tjerk Bottema , 2 jaar ouder, die ook prachtige schilderijen heeft gemaakt? Helaas is hij omgekomen toen hij vanuit Frankrijk naar Engeland vluchtte in de oorlog. Ze zijn geboren in Friesland,in hetzelfde dorp als mijn vader, in Langezwaag.Mijn opa was huisschilder en maakte zijn eigen pigmenten, die hij ook verkocht aan de Bottema's en aan Jan Mankes , die ook in de buurt woonde.
Het toeval wil dat wij net maandag voor een week naar Friesland gaan vanuit Brabant, omdat onze dochter wel eens wilde zien waar haar roots zijn.

Bertiebo zei

Ja, dat had ik gelezen. Maar niet van je opa en die pigmenten natuurlijk. Leuk! Veel plezier in Friesland met je dochter

Bernardine zei

Grappig dan weer: ik ken de naam Bottema door Hil Bottema, de dochter van Tjeerd.
Zij was zeer vaardig in het papier knippen en maakte ook hele mooie postzegels over Palmpasen, Sint Maarten en Sinterklaas. Ze was overigens meer dan papierknipster zie ik nu op Google.... ;)