Totaal aantal pageviews

donderdag 29 oktober 2020

Arnaldur Indridason

 

Een beetje laat misschien en waarschijnlijk heeft iedereen deze boeken al gelezen, maar voor mij is hij een ontdekking. De IJslandse schijver Arnaldur Indridason. 

Ik las tot nu toe vier thrillers van hem, vier uit een serie. En ze bevielen buitengewoon goed. 
Hij schreef er veel meer en zoals ik er nu over denk, wil ik ze allemaal lezen. 
De hoofdpersoon is de politieman Erlendur. Slim, een beetje narrig. Hij is jaren geleden gescheiden en zijn ex-vrouw is nog altijd boos. Ze heeft zijn dochter en zijn zoon die nu volwassen zijn tegen hem opgezet dus die zijn ook boos. Maar ja, hij is dan ook gewoon weggegaan zonder ooit aandacht aan ze te besteden. 
In de jeugd van Erlendur zelf is er iets heel akeligs gebeurd, een gebeurtenis die hem nog altijd parten speelt. 
De dochter,Eva Lind,  is verslaafd, raakt zwanger, verliest het kind, kickt af, gaat weer in de fout enz. Over de zoon heb ik nog niet veel gelezen tot nu toe. Er ontwikkelt zich ook heel voorzichtig een liefdesverhaal, misschien. Dat is Erlendur. 
Hij wordt terzijde gestaan door een vrouwelijke collega Elinborg en een mannelijke Sigurdur Oli

Nou ja en ze lossen natuurlijk telkens een moord op. Op IJsland. Het land dat heel hoog op mijn lijst stond van landen die ik zou willen bezoeken. Maar dat heeft er niks mee te maken. 
In dit deel gaat het om de moord op een hotelportier,hij wordt aangetroffen, verkleed als kerstman en met zijn broek op zijn enkels. Erlendur cs moeten diep graven om er achter te komen wat er gebeurd is.  

Het enige wat ik in het begin vervelend vond, zijn de IJslandse namen. Daar heb ik echt aan moeten wennen. IJslands is een bijzondere taal. Ze hebben bijvoorbeeld 32 letters in hun alfabet en ook nog allerlei tekens op die letters. Indridason heb ik niet goed gespeld, misschien zoek ik het nog wel op. Maar je hebt bij sommige namen geen idee hoe je het uit zou moeten spreken. Voorin het boek staat wel heel kort hoe dat zou moeten, maar dat vond ik lastig. Nu maakt het trouwens niks meer uit. Ik ben er aan gewend. 
Voordeel van een schrijver pas laat ontdekken, is dat de boeken in de bieb zonder wachtlijst te leen zijn.

24 opmerkingen:

Neeltje zei

Leuke tip!

Purperpolletje zei

Ik heb ze ook gelezen, gave boeken!
Tip voor als je ze allemaal uit hebt: de boeken over Flavia van Alan Bradley. Ook detectives, maar dan heel anders. Heb ik pas ontdekt, ook toen het nieuwtje ervan af was.

izerina zei

Komt me bekend voor. Zijn die boeken misschien verfilmd?

Judy zei

Prachtige namen!

Sjoerd zei

Ik zal er eens op gaan letten, met die vreemde namen zal me dat wel opvallen.

Bertiebo zei

@Purperpolletje: Ja, die heb ik gelezen, allemaal. Ik wou dat er nog meer waren.
https://bertiebo.blogspot.com/2012/10/de-smaak-van-venijn-alan-bradley.html

Bertiebo zei

@Izerina: Noorderveem is verfilmd las ik, maar ik heb die film niet gezien

miekequilt zei

Wat goed dat je tijd maakt om te lezen. Ik kom er maar niet toe, ben te onrustig. Maar ik sla de tips wel op. Want ooit hoop ik weer een beetje rust te voelen en dan zijn goede boeken welkom.

Emie zei

Geweldig zo'n nieuw ontdekte auteur. Dat heb ik met Henning Mankell en dan voornamelijk zijn romans want ik ben minder van de detectives.

Nietzomaarzooo zei

Ja, ken hem ook en heb inderdaad ook altijd het idee dat ik die namen niet goed uitspreek.

Marlou zei

Ha Bertiebo,

jaaa... Indridason ... die heb ik zowat allemaal gelezen. Spannend en zo goed getroffen.
Al een tijd geleden las ik ze, geleend van één van mijn neven, die absolute fan is.

Ik ben pas nog de boeken van Laura Broehuyzen gaan lezen.
Zij is met een IJslander getrouwd en er gaan wonen, met hem en twee kindjes.
Ik kan je "Flessenpost" aanraden
"Winter-Iceland" vond ik ook prachtig.

groetjes!

Anoniem zei

Ik had al wat boeken van hem gedownload in koboplus. Binnenkort maar eens beginnen met deze boeken.

Bertiebo zei

Genoteerd

pourquoi pas ??? zei

Wat een geweldige post kreeg je van die mooie kleindochters van je. Ik heb dit soort brieven (van nichtjes en buurmeisjes) bewaard en kan er nog van genieten. Wat dacht je van; men kavieja is doot.

guusje zei

Ik opteer voor het eeuwige leven want anders red ik het echt niet met al die nog te lezen boeken.

Lot zei

Gelukkig spreken ze goed engels op IJsland, zelfs kleine kinderen.
Fascinerend land, ik ging er toevallig 3 jaar geleden op deze dag naartoe voor een week.

Janny zei

Ik ben ook een fan van deze boeken, ik denk dat ik ze nu allemaal wel gelezen heb, de namen vond ik in het begin ook erg lastig, ik heb ook geen idee hoe ik ze uit moet spreken, maar de boeken zijn geweldig.

Iris Flavia zei

I´ve never heard of him. There even was a The Simpsons episode on how difficult Icelandic is.

Anoniem zei

Indridason schrijft nu een serie rondom gepensioneerde politieman Konrad het tweede deel is net verschenen Boven water deel 1 is Smeltend ijs. Ik heb op het tweede deel gewacht om aan de nieuwe reeks te beginnen. groetje Glikia

Matroos Beek zei

Arnaldur is mijn favoriete schrijver. Ik heb al zijn boeken in mijn boekenkast staan want ik volg hem op de voet. Slechts 1 boek van hem heb ik niet graag gelezen omdat het een historische roman was die mij niet kon boeien. Zijn stijl bevalt me zeer. Het schrijft zo rustig en tegelijk zo spannend. Je moet het maar kunnen om met zo'n eenvoud in schrijven zoveel te bereiken. Kortom ik ben een héél groot fan van Indridason!

Marthy zei

Ja, goede schrijver, fijne boeken.

Mijn Kleurenpalet zei

Ook ik ben een hele grote fan van hem, heb denk ik alle boeken van hem geleend bij de bieb.
Grappig is dat je dan bij de A moet zoeken ipv de I.
Gr. Angela

marga zei

Prachtig zijn zijn boeken. In September tijdens onze vakantie nog zijn boek Moordkuil gelezen.
Het is nu echt weer om een boek te pakken. Liza Marklund een Zweedse schrijfster is ook een aanrader.
Groeten
Marga

Marleen zei

Dankjewel voor de tip!