Totaal aantal pageviews

zaterdag 31 oktober 2020

Diep(s)tepunt

 Ik vind het altijd leuk om iets te zien of ergens te zijn,  waar een extraatje is. Bijvoorbeeld ik hou van oude huizen, maar ik vind het helemáál leuk, als ik het oudste huis van de stad zie. Of het hoogste punt of....
Hier is ook iets speciaals aan de hand.


Als je door dit schuurtje heenkijkt, zie je niet het laagste punt van Nederland, maar wel het laagste punt van Noord-Holland.  
Daar ongeveer,  bij dat schaap dat je door de opening ziet. Er staat geen paal met een meter bij hoor, maar daar ongeveer is het. 
Als je daar loopt, bevind je je 6,60 m. beneden de zeespiegel. Andere bronnen zeggen 6.40 m. Maar dat maakt me dan niet uit.  
Op de plek van waar ik deze foto maakte, is het natuurlijk ook laag, maar iets minder. Deze polder heet Etersheimerbraak
 
De dijk die je ziet, langs het Markermeer, is regelmatig doorgebroken vroeger. Dat werd dan weer hersteld, maar er bleef vaak een plas achter, een soort binnenmeer, genaamd braak. En het ligt vlak bij Etersheim. Vandaar de naam.
De klei in die braak, dat was zeer vruchtbare zeeklei en dus werd er in de 17e eeuw drooggemalen. Dat droge land lag al lager dan de zeespiegel
Maar er kwamen meer doorbraken en de dijk werd steeds opgehoogd.  Ook nog in 1916. Daartoe werd de klei in dat gebied voor een groot deel afgegraven. Het heet dan ook de Kleiput.
 
We wandelen daar vaak. De wandelingen heel dicht bij huis, die hebben we wel gehad zo langzamerhand. 
Hier gaan we op de fiets heen, parkeren en wandelen daar in de polder.
Het beeld is zo ontzettend Nederlands vind ik. Hollands. Het is er altijd heel rustig en afhankelijk van het weer altijd weer anders. 


En vaak natuurlijk ook nog even de dijk op of door de weilanden terug. 
 

 



20 opmerkingen:

izerina zei

Vooral het bovenste landschap zou model kunnen staan voor een oud schilderij

sjannesblog.com zei

Ja, een prachtig stukje Nederland. Het is ook een favoriete wandeling van ons. Rondje Warder Etersheim Oosthuizen!

Judy zei

Een thema voor een wandeling zoeken, zoals dat diepste punt, maakt het extra leuk!
Ja dat eerste landschap is zooo Hollands, prachtig!

KnutzEls zei

En wat zijn die wolkenluchten dan mooi.

Sjoerd zei

Ik kan me voorstellen dat je daar graag wandelt. Mooie foto's, dat schuurtje zou wel een een oud trafohuisje kunnen zijn wat bij een voormalig gemaal stond.

Mevrouw W. zei

Mooie foto's! Leuk dat je vaak bijzondere dingen laat zien, zoals nu het laagste punt.

Mormorsweb.blogspot.com zei

Dat is altijd zo spannend om te horen voor de Denen. Dan hangen ze aan je lippen. Zes en een halve meter ONDER de zeespiegel...Knap stukje ingenieurskunst van de Nederlanders,

pourquoi pas ??? zei

Wat heerlijk om met je mee te wandelen.

Jolande zei

Leuk om je foto's te zien, het is lang geleden dat ik in die omgeving was.
Het hoogste, laagste, oudst, dikste enz komen we regelmatig tegen door de caches die we zoeken en ik vind dat altijd ook erg leuk.

biebkriebels zei

Leuke geschiedenis, een dijk trekt altijd, je moet erop om te zien wat er achter ligt ha, ha!

Anoniem zei

Dat zijn weer mooie foto’s. 6,6 meter is behoorlijk laag. Gelukkig hebben we dijken.

Iris Flavia zei

Oh, this is driving me nuts. Is Denmark and Holland like Germany and Bavaria?
One and not one?

You´re below the mark?
Oh. Google translate gives "puke" for "braak"... Just so you know, LOL.
Interesting how it was used. Clever.

And now you add Netherlands. Help. You are my neighbour, more or less, and yet you confuse me so much!
Is it just me??? Can you explain like I was a say.. 5-year-old?

Oh, I love the last pic especially.

Marthy zei

Het laagste punt van Nederland bevindt zich in de Zuidplaspolder, zo'n 17 km hier vandaan. Dat valt onder de gemeente Nieuwerkerk a/d IJssel. Het verschilt niet zoveel van jouw punt hoor, 6.76 m onder NAP.

Emie zei

Kalenderplaatjes, noem ik dit soort foto's altijd. Heerlijk zo'n landschap binnen handbereik!

Marleen zei

Oooh ons landje is ook zo mooi inderdaad. En dank je wel voor dat mooie doorkijkje met je informatie erbij.

Mrs. T. zei

Wat mooi daar!

Ferrara zei

Behalve het prachtige landschap heb je ook weer een fotogeniek bouwvalletje gevonden.

miekequilt zei

Oef, en wij maar denken dat we in Almere "laag" wonen.
Mooie foto's van die molen. Ik vind dat altijd fotoweer :donker met wolken.

mirjam kakelbont zei

Wonderschone foto's en ook nog een stukje geschiedenis.
Schitterend, die bouwval. Een lust voor mijn oog.

Mormorsweb.blogspot.com zei

Zo mooi en spannend, dat hele lage land. De meeste Denen vinden het griezelig als ze horen dat je zes en een halve meter beneden de zeespiegel kunt leven. Echt Hollands, inderdaad. Ik geniet van de mooie foto's.