Totaal aantal pageviews

dinsdag 13 oktober 2020

Polderhuis

Een ding is zeker, door de Corona narigheid, hebben we niet alleen veel gewandeld, maar ook veel gefietst.  . Ik denk dat we zo'n beetje alle knooppunten in onze contreien wel hebben gehad. 

Voor mij was de de grootste ontdekking de Beemster. Zo mooi als het daar is. Ik kende West-Friesland best goed, maar de Beemster nauwelijks. 
 
Dan zie je vanaf je fietscen vanaf de dijk ineens zo'n huis aankomen,  een huis met een dakterras, midden in de polder. Dat verwacht je niet en dat maakt het tot een ontdekking. 

Het mooie is dat er dan ook bord is, waarop je kunt zien wat dit voor huis was. Het is een Polderhuis en vanaf dat dakterras kon de opzichter van het waterschap alle poldermolens zien. 
Dat waren er in 1890 eenentwintig, in drie rijen. 
Nou had ik al gedacht dat het niet een dakterras voor zonaanbidders was. Maar zo handig om al die molens te kunnen zien. Het moet een prachtig gezicht zijn geweest
 

 Die gietijzeren steektrap tegen de dijk schijnt ook wel bijzonder te zijn. Ik vond hem gewoon mooi. Ik houd van gietzijzer. Het huis is trouwens een rijksmonument en dateert uit 1850


Er was ook nog een schuur naast, mét een brievenbus. Ze konden allebei wel een opknapbeurt gebruiken, maar dat gaat vast goed komen, er werd aan gewerkt.


We hebben trouwens onderweg de meest fantastische huizen gezien, kapitale oude boerderijen, maar ook geweldige nieuwe ontwerpen.  Ons afvragend of we toch niet ergens,  heel misschien, iets verkeerd hebben gedaan, hahaha. 
Maar het leukst vind ik toch die oude huizen, boerderijen, die er nog steeds zijn en die gebruikt worden. Morgen laat ik er nog eentje zien, als je het niet erg vindt

 

 

 

 


28 opmerkingen:

izerina zei

Prachtig die oude huizen. Dan zou ik zo graag ook binnen willen kijken

Kitty zei

Vind ik niet erg hoor 😊

Emie zei

Je doet er mij een groot plezier mee!

mar zei

Leuk om zo mee te mogen fietsen. Ik zit nu op de home-trainer.

In de weer zei

Prachtig vind ik dit en wat goed ook dat het behouden blijft.

Marlou zei

Ha Bertiebo,

nee hoor... ik vind het niet erg.
Ik ben gek op deze huizen.
Inderdaad... hebben we iets verkeerds gedaan... hahaha...

Nee hoor: we doen het goed!

groetjes!

sjannesblog.com zei

Ja, de Beemster is prachtig en dat dijkhuis een mooie blikvanger, maar blijkt dus een molenvanger te zijn! Leuk!

Jeanette Renting zei

Laat maar zien, alles wat je tegenkomt op je tochten. Deze is weer geweldig. Wat een mooi huis, en die trap dan....

Anoniem zei

Mooi huis en weer een stukje geschiedenis. De gierijzeren brug is ook erg mooi, wel veel onderhoud denk ik. Hopelijk worden de schuren snel opgeknapt.

Sjoerd zei

Een mooi of bijzonder huis mag gezien worden.

Els04 zei

moet een mooi zicht zijn vanop het dak!

KnutzEls zei

Wat een mooi huis en dat uitzichtsterras is heel bijzonder. Het polderhuis hier is onderdeel van het winkelcentrum (Alexandrium). Ik denk dat vanaf het dak daar ook uitgekeken kan worden over de molens. Daar staan r nog 4 van langs de Rotte.

Sjaantje zei

Mooie plek. Ik hou er van.

Mevrouw W. zei

Het zal vast mooi (geweest) zijn om zo over de landerijen uit te kunnen kijken.

Nietzomaarzooo zei

Vind ik ook niet erg.

Mooi die historie van een plek, van een huis of van een monument. En in eigen buurt. Fijn dat jullie er zoveel op uit konden. (Konden wij lekker van meegenieten namelijk)

biebkriebels zei

Leuk om al die oude huizen te zien. Hier zie ik alleen maar nieuwbouw...

marga zei

Zo zie je maar weer dat alle narigheid rond corona ook weer positieve kanten heeft en je weer een mooi stukje Nederland ontdekt hebt.
Groeten
Marga

Judy zei

Ik vind het ook niet erg, hoor. Leuk om in deze tijd zoveel moois te ontdekken.

Miriam zei

Ik vind de foto's uit de Beemster prachtig!

Firma Fluitekruid zei

Prachtig! Wij waren pas in Groningen, met al die oude herenboerderijen, dat was ook zo mooi.
Gelukkig valt in ons land nog genoeg te zien!

miekequilt zei

Wat een mooi huis. Ik blijf het leuk vinden dat je ons steeds mee laat genieten.

Mrs. T. zei

Voor jullie dus geen exta coronakilo's? ;-)

Mooi daar!

Marleen zei

Gewoon blijven laten zien hoor. Mooie huizen als deze vervelen niet.

mirjam kakelbont zei

Een prachtpand! Onderweg op de fiets kom ik ook de mooiste tegen...

Ferrara zei

Vinden wij niet erg, laat maar zien hoe mooi ons land is.

Iris Flavia zei

It´s very beautiful! At least one good thing you at least have from "Corinna"...

Alet Venhuizen zei

Helemaal goed :-)
Ik ontdek graag met je mee!

Elizabeth zei

Wat een huis... Ge-wel-dig mooi!