Totaal aantal pageviews

woensdag 14 oktober 2020

Broedersbouw

 Kijk, over deze (stolp)boerderij wilde ik het ook nog even hebben. 


De foto is gemaakt aan de voorkant. Je ziet daar het jaartal, 1742  en de naam: Broedersbouw.  
Maar wij kwamen van rechts aangefietst en ik zag aan de hoeveelheid ramen aan de zijkant al dat er niet slechts een boer met zijn gezin woont. 
De stolp is echt gigantisch groot en het klopt wat ik dacht. Er zijn nu negen appartementen in gevestigd. 
 

De Beemster is drooggemaakt in 1612 en ik las dat op deze plaats een van de eerste boerderijen in de nieuwe polder werd gebouwd.  En dat die in 1742 werd vervangen door deze stolp, een herenboerderij. 

Pas in 2015 vertrok de laatste boer en besloot de eigenaar de zaak op te knappen  en er appartementen in te maken. Opknappen is een understatement hoor, het was een heel groot restauratieproject. Ik zou er best willen wonen.

De  Beemster staat in de Werelderfgoedlijst van Unesco en Broedersbouw is een Rijksmonument.  Ook leuk: deze stolp vind je in miniatuur in Madurodam

Hier, klik, kun je een beetje zien en lezen hoe er veranderd werd aan de binnenkant. Ik vind het fantastisch dat deze stolp behouden is gebleven en gebruikt wordt door mensen.


21 opmerkingen:

In de weer zei

Ik ook !

Emie zei

Mooi gedaan zeg, daar zou ik ook we willen wonen!

sjannesblog.com zei

Prachtig gedaan!

Kitty zei

Prachtig!

Sjoerd zei

Dat is een kunstwerk op zich om daar negen appartementen in te maken.

KnutzEls zei

Dat was geen keuterboeren. Maar hoe mooi is dat nu daarbinnen. Zou ik ook wel willen wonen. Jij. Emie, ik, konden we het Bloggers bouw noemen. 😁😁

Mormorsweb.blogspot.com zei

Tjeetje, wat mooi.
Ik ben lang geleden op bezoek geweest in een stolpboerderij. Prachtig! Maar die was lang zo groot niet als deze. Negen appartementen!

Elizabeth zei

Heel mooi! Je zal maar zo'n appartementje hebben...

Judy zei

Negen appartementen nog wel, wat een hoop! Ziet er fantastisch uit aan de binnenkant.

Bertiebo zei

Zou wel echt gezellig zijn zeg. En wat een goeie naam!

biebkriebels zei

De boerderij ziet er prachtig uit! Dat er zoveel appartementen in passen is verbazingwekkend!

nicole orriens zei

Wat een prachtige manier om de woning te vullen! Heerlijk voor de mensen die daar een appartement in hebben!

Matroos Beek zei

Een pracht van een stulpje!

schrijfselsvanmij zei

Oh, da‘s mooi!

Anoniem zei

Slim van ze om er appartementen van te bouwen. Een goede manier om oude mooie stolpboerderijen te hergebruiken.

Mrs. T. zei

Wow wat een prachtig pand. Zulke mooie dingen gebeuren er (gelukkig) inmiddels ook in kerken en andere monumenten.

VENTANA DE FOTO zei

Es muy interesante esa construcción, muy diferente de la arquitectura de la zona en que vivo.

Preciosa imagen.

miekequilt zei

Prachtig, Bertie. Ruim, lekker licht en een mooie locatie. Ik snap dat je daar wel zou willen wonen.

Marthy zei

Dan kom ik bij je wonen hoor! Tjonge, wat is dit mooi, petje af voor de architect en uitvoerders van dit project.

Marleen zei

O ja dat is inderdaad prachtig zo.

Ferrara zei

Mooi project. Alleen jammer van de pijpen op de schoorsteen, maar dat kon waarschijnlijk niet anders.