Totaal aantal pageviews

vrijdag 12 februari 2021

Dondersgoed

Dit boek, een boek waar veel over is gezegd en geschreven, ik wist meteen dat ik het wilde lezen en reserveerde het snel. Maar ik was niet de enige, dus ik heb er lang op gewacht. Echt maanden. Maar het was de moeite waard. 

Op de achterflap een aanbeveling van Adriaan van Dis: 

'Met het oog van een kenner geschreven-van binnenuit. Even verrassend als pijnlijk. Een verbijsterende geschiedenis, die ons tot op de dag van vandaag raakt. Spannend en dondersgoed geschreven. Wat een talent.'

Wat zal ik daar nog aan toevoegen? Het is zo.

Het verhaal speelt zich af op Java, midden van de 19e eeuw. In 'Nederlands-Indië'. 
Het is een pijnlijk verhaal. Van een jong Javaans meisje, Isah. 
Ze wil niet in een huwelijk stappen met een veel oudere man. Dat zogenaamd goede huwelijk wil ze niet. 
Dus vlucht ze uit de kraton, het vorstenverblijf van de sultan, waar haar moeder werkt als batikster.  Ze wordt de minnares van een Nederlandse officier. Isah is zijn njai, zijn concubine.  Ze doet alles voor hem en krijgt twee dochters. Altijd in de hoop en de verwachting dat het tot een huwelijk zal komen. Dat hij de meisjes zal erkennen. 

Enfin hoe dat allemaal verder gaat met Isah, dat kan ik niet vertellen, dan moet je het boek zelf lezen. 

Het pijnlijke zit hem in hoe de Javanen behandeld werden door de Nederlanders. Als voetveeg, als vuil. Het is echt afschuwelijk om te lezen. Onvoorstelbaar en inderdaad verbijsterend. Dat kolonialisme, het lijkt er op dat pas in deze eeuw echt duidelijk wordt hoe erg dat geweest is.  In heel veel gevallen,  ben ik bang. 

Het boek is een buitengewoon boeiend boek vond ik. Dido Michielsen zelf vertelt er  wat over. Meestal laat ik bij een gewaardeerde film de trailer zien. Wist niet dat er ook boektrailers bestaan. Maar hier is er een. 

Boek trailer - Lichter dan Ik from Dido Michielsen on Vimeo.

14 opmerkingen:

Judy zei

Wat goed dat dit soort verhalen geschreven wordt nu. Wij (Nederlanders) keken lang naar Nederlands-Indië vanuit ons eigen standpunt. Maar het was gewoon kolonialisme, en het deugde niet. Mooie trailer van dit boek.

Emie zei

Met de aanbeveling van Van Dis en van jou gaat dit boek zeker op mijn lijstje

nicole orriens zei

Dit lijkt me een interessant maar ook wel naar verhaal. Ik weet nog niet of ik dit wil gaan lezen.

Sjoerd zei

Mijn vader is er na de oorlog naar toe gestuurd en is gewond en gehandicapt terug gekomen. Zijn rechterbeen moest geamputeerd worden en heeft de rest van zijn leven met een beenprothese gelopen. Een pijnlijk verhaal in de geschiedenis van onze familie.

Willy zei

Een interessant boek Bertie. Ik heb 'm nu meteen gereserveerd en sta 1 op de wachtlijst.

Marlou zei

Ha Bertiebo,

Mooi, die boek-trailer.
40 jaar geleden was ik in Indonesië en heb toen nóg gevoeld, vooral onder de oudere mensen: de haat naar de Nederlanders. En absoluut geen Nederlands willen spreken. Gelukkig sprak ik wat Bahasa, maar lang niet voldoende...

Prettig weekend, Marlou

Iris Flavia zei

And in some countries it´s still the same these days, how scary.
Read some books on that. One woman had bad luck (Afghanistan, I guess?), wind blew her long clothes up and a man saw her "naked" ankles. They cut the foot off.
I was called a whore here in Germany - in winter - cause I had no gloves on and showed my hands. At least my head was covered (with my happy hat).
Some "guests" we have...
It´s sad. We need to read such books to understand, though even we cannot help. But when some say they don´t understand why American soldiers go to these countries, I do and hope they "end" the madness against women.

biebkriebels zei

Ik heb het ook gelezen, een mooi boek inderdaad met een tragische geschiedenis.

elly zei

Ik las een samenvatting. Lijkt me idd een prachtig boek.

Marthy zei

Prachtig boek, ik was er van onder de indruk.

Marleen zei

Wat leuk, zo’n boektrailer. Dan begin je toch iets anders aan het boek.

Mrs. T. zei

Helemaal met je eens. Maar dat wist je al. https://www.triltaal.nl/2020/08/23/lichter-dan-ik/

Ferrara zei

Mijn lijstje groeit gestaag. Heb eindelijk na weken wachten mijn reserveringen binnen, voorlopig wel even onder de pannen. Daarbij nog in Komrij bezig. In verband met Chris Faber 'Over de bergen' weer gaan lezen.

lien zei

Klinkt heel indrukwekkend, bedankt voor de tip!