Totaal aantal pageviews

dinsdag 2 februari 2021

YES

 YES, ik wist het, ik wist het. 

Nou ja, ik wist het niet, maar ik voelde het . Al heel erg lang en zonder dat daar echte aanwijzingen voor waren. 
Gisteren kwam de uitslag van het DNA- onderzoek naar etniciteit.  
En kijk: Ik ben voor 46 % Noord- en West-Europees
Dat is geen verrassing.  Ik had niet anders verwacht. 

Maar dan het vervolg. Ik ben voor


42,5%
Engels
11,5%
Iers, Schots en Welsh


En ooooh... wat word ik daar vrolijk van.

Het verklaart dat ik zo dol ben op Engeland en speciaal op London. Het verklaart dat ik me daar zo thuis voel. 
Het verklaart dan Elizabeth mijn favoriete Queen is. 
Het verklaart een beetje dat rossige haar dat ik had.
En misschien verklaart het de tien voor Engels op mijn eindexamen havo. 
Het verklaart dat ik soms bijna moet huilen als ik in London aankom en de geluiden hoor, de geuren ruik. En ook als ik weer weg moet uit London. 

Gelukkig maar van die 46 % Noord- en West-Europees. Want ik hou toevallig ook heel erg van Nederland. 
Dat Noord-Europees, dat klopt ook.  Laatst ontdekte ik een Zweedse voorvader in mijn stamboom. Eentje slechts, maar toch.

Overigens  ben ik reëel genoeg om te snappen dat deze uitslag niet echt iets verklaart. Er zijn zoveel factoren die een en ander kunnen beïnvloeden. 
Maar toch is het leuk. Superleuk!



24 opmerkingen:

KnutzEls zei

Grappig om te weten. En dat het allemaal uitgezocht kan worden. Ben nou toch ook nieuwsgierig naar mijn voorouders.

Kitty zei

So happy for you, hihihi!

Judy zei

Wat leuk! Had niet anders verwacht! :) Ik heb dat gevoel ook met Engeland, maar ik weet dat ik een heldhaftige Engelse dame in mijn stamboom heb.

sjannesblog.com zei

Wat leuk om te weten, hè. Het doet iets met je, dat heb ik ook ervaren. Mijn DNA is niet onderzocht, maar mijn stamboom wel tot ver in de 14e eeuw. Mijn voorouders waren nogal honkvast. De Peel en langs de Maas in Limburg.

Nietzomaarzooo zei

Leuke ontdekking of eigenlijk bevestiging.

Emie zei

Congratulations!

klaproos zei

wat gaaf om te weten bertie

leuk joh

nicole orriens zei

Wat leuk dat je zo kunt genieten van de uitslag!

Sjoerd zei

Volgens mij ben ik van Duits - Friese afkomst, tenminste tot zover ik de stambomen aan beide zijden kan raadplegen.

Happy Earl Grey zei

Wat leuk om dat te weten, ik heb de stamboom van beide kanten van mijn ouders en die lopen naar het zuiden. Maar wat mijn dna mij zou kunnen vertellen lijkt mij ook leuk.

Marlou zei

Ha Bertiebo,

hahaha... wat ontzettend leuk!!
Ik snap het helemaal!
Ik ben voor 100% Oost-Europees. Dat is wat ik zelf weet.
Maar wat mijn DNA zou uitwijzen?
Geen idee!!

Groetjes!

izerina zei

Wie weet,wat er toch diep in je genen zit en je je daar thuisvoelt.

biebkriebels zei

Nou dat is leuk om te weten! Ik voel me altijd erg thuis in Frankrijk en heb ook nog twee Franse voornamen gekregen van mijn ouders maar die komen allebei gewoon uit Groningen en Utrecht...

schrijfselsvanmij zei

Ik moet gelijk weer denken aan die Engelse look-a-like van je die ik tegenkwam in Rotterdam 😀

Floor zei

Wat leuk dat je dat altijd al voelde. Je bent dus helemaal geen Nederlander haha!
Heb het zelf nooit laten onderzoeken, maar als ik denk aan landen die mij aantrekken, zijn het ook altijd de Scandinavische landen, Schotland, Engeland en Ierland.
Wie weet zijn we wel ergens familie van elkaar :-)
Nu nog maar meer genieten als je weer naar Londen mag.

Ferrara zei

Met deze wetenschap loop je vast nog intenser rond in Engeland, als het straks weer kan.
Ik neem aan dat de Brexit geen invloed op je heeft 😉

Neeltje zei

De blijheid spat van je blog af! 🇬🇧

Matroos Beek zei

Dat is zeker erg leuk! En dat verklaart veel. Ik zou dat ook graag laten doen zo'n test. Mijn man ook. Van hem weten we zeker dat zijn roots in Engeland liggen want zijn overgrootvader kwam uit Folkestone. Dan zouden we ook zeker weten of de test dat ook echt uitwijst. Het lijkt me heel leuk om zoiets te hebben.

Mrs. T. zei

Superleuk inderdaad. Waar heb je de test ook weer laten doen?

miekequilt zei

Wat ontzettend leuk voor je. Goed dat je het uitgezocht hebt, want het kan toch wat rust geven hè. En nu maar wachten tot je weer naar Engeland mag.

Marthy zei

Wat leuk om te weten maar vooral leuk omdat je gevoel er bij klopt. Ik hoef niet te twijfelen, ben zo Nederlands als het maar zijn kan. Zowel de stamboom van mijn moeder als die van mijn vader laten zien dat ik van de Zuid-Hollandse geestgronden kom.

lien zei

Oh echt leuk ja! Wil ik ook nog eens doen. Ik houd ook zo van Engeland, haha, wie weet komt het daar ook uit naar voren!

Mirjam Kakelbont zei

Congrats! :-D

guusje zei

Dat is nou eens een leuke Engelse variant.
En een 10 voor Engels op je eindexamen Havo. Wat superknap. Ik had geloof ik maar een 6. Het was mijn slechtste taal.