Totaal aantal pageviews

woensdag 24 februari 2021

Je hebt borduren en borduren

 

Ergen in mei of juni of zo, toen ik klaar was met het digitaliseren van de foto's,  leek het me een goed idee om weer te gaan borduren. Kruissteekjes borduren vind ik zeer ontspannend. 

Maar ik wilde er eigenlijk niets voor kopen. Dus ik zocht en vond een gratis patroon bij Atelier Soed Idee. Een klein letterlapje. Stof had ik nog en borduurzijde ook, dus niets hield mij tegen. Tot ik ongeveer halverwege ontdekte dat het garen onvoldoende zou zijn voor de hele lap. Tja, dat was wel jammer. Je weet niet half hoeveel kleuren rood er zijn, dus ik kon echt niet verder. 


Ik ontdekte bovendien dat het lang niet allemaal kruissteekjes waren en andere steken vind ik wel mooi, maar niet lekker om te doen.
Weg lap! 

Maar zoals je ziet is het toch klaar. Dankzij Atelier Soed Idee. Ik heb hun gevraagd of ik misschien een draadje kon opsturen en of zij dan zouden willen kijken welk garen het was. Dat hebben ze gedaan,  en twee dagen later had ik de vervolgens gedane bestelling in huis. Toen moest ik wel. 
Ik ben er blij mee, al met al is het een lief lapje geworden.  Ook erg blij met Soed Idee trouwens. 

Dan had ik op de markt ook nog een pakket voorbedrukt patroon met borduurwol gekocht. En dat heb ik ook afgemaakt.
Het moet een kussen worden en deze paste goed in de serie die ik al heb. Maar ook dit is nu echt voor het laatst. Geen borduurwerk meer in mijn huis. Jammer, maar het is niet anders. Dacht ik. 

Gelukkig was daar nog mijn vriendin Jeanne. Die haakt zich normaal gesproken een slag in het rond en dacht dat ze misschien borduren ook wel leuk en/of ontspannend zou vinden. Ter afwisseling.
Jeanne zocht en bestelde een pakket. Van bloemen in vazen. 

Het pakket kwam en de teleurstelling was zo groot dat ze al bijna besloten had om de hele handel weg te gooien,
De gaatjes waren te klein, de draadjes te dun, het patroon te onduidelijk en er was vast nog wel meer.
Jeanne besloot (na overleg) om het naar mij op te sturen en deed dat. 

Ik was geschokt toen ik het zag. In vergelijking met mijn rode bloemen was dit iets verschrikkelijks. Zo klein en zo onduidelijk. Alles wat Jeanne gezegd had, klopte. 
Enfin, ik had nog even rust, ik kon nog even lekker borduren. Maar ja, toen waren mijn eigen dingen toch echt klaar. 

Ik deed een paar steekjes van het nieuwe borduurwerk en... het ging. 
Uren achter elkaar doorgaan, zoals bij de andere werkjes, met een leuk luisterboek of een prima podcast op de achtergrond, dát zal niet lukken. 
Maar ik zweer het, Jeanne, het gaat gebeuren. Ik maak het af en op een dag in de niet zeer nabije toekomst,  zul  je een pakje op je mat vinden. Of ik kom het brengen....ooit




25 opmerkingen:

Iris Flavia zei


That looks very complicated!

miekequilt zei

Ik voel een virus aankomen. Geen naar virus, maar een borduurvirus. Leuk om aan toe te geven. Het rode lapje is enig. De bloemen zijn ook mooi. Je maakt me nieuwsgierig naar de andere kussens. Het laatste werk is een " dingetje". Leuk om je in te verdiepen en hopelijk krijg je het af. Succes ermee! Oja, service van Soed Idee!

klaproos zei

:-) knap als je daar geduldig genoeg voor kunt zijn :-)

Emie zei

Het is dat ik een paar jaar geleden al mijn borduurspullen naar de kringloopwinkel heb gebracht ...
Zeer inspirerend en wat een mooi resultaat!

Céline zei

Ik borduur héél erg graag. Soms als ik het niet zo zie zitten, doe ik wat anders.

Jeanette Renting zei

Wat een goed idee om een draad garen naar de borduurwinkel te sturen, en wat een service van hen om daar aan mee te werken. Echt mooi je borduurwerken. Laat je alle kussens eens zien?
Dat laatste borduurwerk is intrigerend, maar we gaan het vast wel eens zien als het klaar is.

Marlou zei

Wow Bertiebo,

ik ben zooo benieuwd!
En wat zal Jeanne blij zijn!!

groetjes!

blauwruitje zei

Oef zeg dat Jeannepakket is echt een monnikenwerkje! Ik ben al niet zo van het borduren maar hier was ik ook niet aan begonnen.
Succes!

mar zei

Succes met de afronding.

In de weer zei

Goed bezig ben je, ja kruissteken zijn lekker om te doen.
Ligt het aan mij dat ik geen idee heb wat je nieuwste borduurwerk voor moet stellen ?

Kitty zei

Ik heb ooit een muizenschoen in kruissteekjes geborduurd, veel te groot project voor mij. Mijn zusje heeft het voor me afgemaakt :)

biebkriebels zei

Wat grappig ik heb precies zo'n lapje als 10 jarige geborduurd, met mijn naam en jaartal erop. Heb het aan de muur hangen in de slaapkamer! Mijn moeder had er ook een van vroeger. Zo leerde je borduren.

Judy zei

Wat een schattig letterlapje! Goede service van Soed Idee.
Maar die onderste... dat is monnikenwerk, mijn bewondering dat je eraan begint! En ooit afmaakt!

Floor zei

Oeps! at een moeilijk patroon heb je gekregen, en wat veel kleurtjes en kleine steekjes.
Kan me voorstellen dat je daar een beetje tegenop ziet.
Kan ook niet echt zien wat het voorstelt.
Maar stoer dat je het gaat maken en later opsturen. Veel succes.

Sami zei

I did cross stitch when I was in school, and never again as it's too fiddly for me, but I know it can be relaxing too.
Good luck with the new work you started for your friend.

Els04 zei

wow!

sjannesblog.com zei

Ik wens je succes en ben benieuwd naar het resultaat. De kleurstelling vind ik alvast heel mooi.

Marthy zei

Ik vind je heel erg flink om dit soort werk aan te pakken.

Willy zei

Mooi is je letterlapje geworden. Ik ben ook meer van de kruisjes, dus die andere steekjes lagen mij ook niet zo. Je hebt nog een behoorlijke wat kruisjes te zetten aan de laatste lap. Mooi kleurrijk, dus wel heel afwisselend.

Ferrara zei

Wat leuk dat letterlapje in rood. Borduurden wij dat niet allemaal op de lagere school. Bij onze dochter hangen vier generaties ingelijst. Haar dochter heeft het helaas niet meer geleerd.
Wij hebben nog wel geprobeerd haar de kruissteek bij te brengen, maar dat project mislukte.
Wat je nu onder handen hebt lijkt me een megaklus.

Mirjam Kakelbont zei

Merklappen borduren vind ik het fijnst en gemakkelijkst.
Aan jouw priegellap zou ik geen trek hebben. Knap dat je doorzet!

Marleen zei

Klinkt als een echte uitdaging.

elly zei

Wouw wat een moed alleen al om eraan te beginnen. Maar het wordt vast prachtig

Miriam zei

Het laatste borduurwerk ziet er inderdaad niet prettig uit, ik heb ook een paar van die (goedkope) pakketjes liggen. Ze zien er wel leuk uit maar het is reuze ingewikkeld, waarschijnlijk omdat ze het ontwerp niet vanuit het borduren gedaan hebben maar louter een plaatje omgezet hebben met de computer in kruissteek. Het resultaat is vaak wel de moeite, dus ik wens je succes!

Daar kom ik weer met mijn uitdrukking: Elke dag een draadje is een hemdsmouw in een jaar.

Jeanne zei


Ik snap dat je schrok toen je het pakket zag.
Dat deed ik ook.
Ik had dus verwacht dat je net als ik het pakket snel in een hoek alias kliko zou laten verdwijnen,
maar niet dus.
Wat een moed en wat een heldhaftigheid om hieraan te durven beginnen en vooral om ook nog te denken dat het ooit af komt!
Ik beloof je heel lang in spanning af te wachten.
Heel veel succes!
En lief dat je het voor me wil afmaken.
Het wordt vast prachtig!