Totaal aantal pageviews

dinsdag 12 oktober 2021

Console


Console... ik weet ongeveer wat het is. Een soort uitspringende steen uit de muur waarop een zware balk rust. Een kraagsteen wordt het ook genoemd.

Maar ik weet niet zo veel van bouwkunst en ik ga me er ook niet in verdiepen. 
Toch,  déze consoles uit de Boterhal, het Sint Jans Gasthuis, vind ik heel erg mooi. Er zitten er een heleboel daar. 
Die (moderne) expositie die ik zondag liet zien, vond ik mooi, maar als je in mijn hart kijkt vind ik deze dingen nog mooier. Het zijn een soort maskers. 
En ik weet ook al  niet wat ze allemaal  te betekenen hebben. Ik laat het gewoon zien. Dat is het.





Misschien maak ik me er nu te gemakkelijk van af, het zij zo. 't Is niet anders. En trouwens, misschien hebben ze wel niks te betekenen!


18 opmerkingen:

Alet Venhuizen zei

Prachtig!!!

KnutzEls zei

Allemaal weer anders. Leuk om te zien. Wie zouden ze zijn....?

Mevrouw W. zei

Die zijn vast al heel erg oud... Mooi hoor.

Judy zei

Intrigerend die gezichten!
Ik las eens dat beeldhouwers die versieringen aan de buitenkant van oude kerken maakten, vaak bekenden als voorbeeld gebruikten. Als een soort van privé-grapje.

izerina zei

Wat spendeerde men veel tijd aan mooie details

Sjoerd zei

Ik vind ze ook mooi om te zien, ze hebben wel bolle wangetjes...

Emie zei

Dit soort details zijn prachtig en gewoon om van te genieten!

sjannesblog.com zei

Prachtig zijn ze!

Lot zei

Ze kijken allemaal zo bozig en neutraal/

klaproos zei

er zitten wel mooikes tussen hé

nicole orriens zei

Ik vind ze echt prachtig. Ik vraag me af hoe die gezichten bedacht zijn. Zijn ze van echte mensen?

Marlou zei

ha Bertiebo,

haha... ze hebben niks te betekenen.
Ze zijn gewoon leuk.
Ja toch, niet dan?!

Groetjes vn Marlou

Floor zei

Omdat de boterhal vroeger werd gebruikt voor de opvang van zieken en vreemdelingen, kan het best zijn dat die consoles dat uitbeelden.
Oude mensen, jonge mensen, kinderen en een beetje vreemde mensen.
Vind ze mooi die gezichten.

biebkriebels zei

Ze zien er niet allemaal even gelukkig uit.... maar wel levensecht gemaakt.

Mormorsweb.blogspot.com zei

Consolstenen, leuk. Het woord consol, in het Deens konsol wordt ook gebruikt voor een extra tafel langs een wand, om bv eten op te zetten. Maar deze consolstenen zijn veel interessanter.

Miriam zei

Het moet haast wel naar (toen) bestaande personen gebeeldhouwd zijn, de gezichten zijn zo echt!

miekequilt zei

Wat een mooie beelden met die tere kleuren.

Hans zei

De consoles uit de Boterhal is zeker heel mooi, zijn dat misschien de de bouwers? Hans