Totaal aantal pageviews

vrijdag 8 oktober 2021

Over Maneblussers en namen van huizen

 

In Middelburg hebben in sommige straten bijna alle huizen een naam. Een soort walhalla voor een huizennamenverzamelaar. Ik had nog veel meer foto's kunnen maken, maar dat deed ik niet, ik noteerde alle namen. 

Toch een paar foto's die ik hier wil laten zien:


Kijk in dat huis woont vast een echte Middelburger. Middelburgers worden namelijk Maneblussers genoemd. 

Lang geleden dachten de Middelburgers dat hun toren 'De Lange Jan' in brand stond. Ze zagen een zeer felle gloed in de toren en kwamen onmiddellijk in actie. Het was nog in de tijd dat er emmers water werden doorgegeven. Ze konden het gelukkig goed zien, want de maan scheen volop. Pas toen er een nevel voor die maan kwam, begrepen ze dat het helemaal geen brand was en dat ze hadden geprobeerd de maan te blussen. En daar is-ie hoor, de Lange Jan! 


Nog een foto van een huizennaam. In dat huis had ik mijn allereerste kamer ooit. Niet lang, ik werd er uitgegooid. Wegens vermeend wangedrag. 

Maar de naam van het  huis is wel leuk: 


Een scheepskat. Aan boord van de oude schepen, in de 17e eeuw,  ging vaak een kat mee aan boord. Niet voor de gezelligheid, maar om muizen te vangen. Een bemanningslid dat de kat voerde, kon rekenen op een flinke straf. De kat moest maar leven van muizen en niet van andere lekkere hapjes!





En de laatste, gewoon omdat ik het een mooie en poëtische huizennaam vind. Het is een B&B en ik zou er best wel eens een bed en een breakfast willen. Alleen al vanwege de naam. Nou, wie weet? 



21 opmerkingen:

Mevrouw W. zei

Vermeend wangedrag... nou ben ik toch wel benieuwd wat dat was :)

Iris Flavia zei

So nice to give houses names!
You got kicked out?!
I once - very young - looked for a room. My parents were required from that dude, and I was told: no male visitors!

My Dad said: You will NOT take this room at that weird man!
LOL.

Alet Venhuizen zei

Wat leuk om te lezen :-)

izerina zei

Weet je,dat ik maar een enkele naam herken. Wat valt jou toch veel op,als je rondloopt/fietst

Judy zei

Ontzettend leuk, die namen. Eruit gegooid?

Marlou zei

ha Bertiebo...

prachtidee!
Ik wil ook een naam op mijn huis!

Prettig weekend, Marlou

Sjoerd zei

Vermeend wangedrag, daar geloof ik niks van... Mooie namen overigens op die gevels. Makkelijker te onthouden dan nummers.

KnutzEls zei

Bettie toch... vermeend wangedrag. Verklaar je nader. Al die mooie namen kunnen onze nieuwsgierigheid niet verhullen 🤣🍀

nicole orriens zei

https://www.huisvlijt.comWat leuk dat huizen namen hebben. Hier in de Achterhoek heb je dat ook wel.

mar zei

Jij en wangedrag?

sjannesblog.com zei

Prachtige namen-serie en een leuk verhaal van de manenblussers!

Neeltje zei

Grappig, al die namen.

Floor zei

Misschien moeten we onze huizen van nu ook maar een naam geven :-)
Wangedrag.... ja dat heb ik altijd al gedacht hahaha!
Zeker een vriendje na 10 uur op bezoek gehad?

biebkriebels zei

Ha, ha, een wilde tijd daar in Middelburg?

In de weer zei

Toen waren er dus ook al paniekzaaiers :-)

Ferrara zei

Ha, was Frits blijven slapen? Middelburg heeft veel fraais te bieden.

Emie zei

Mannenbezoek?

miekequilt zei

Oei, nou ben je ons wel een uitleg schuldig over dat wangedrag.
Ik vind de namen enig, het was me nooit eerder opgevallen, bij een volgend bezoek aan Middelburg zal ik beter opletten.

Mrs. T. zei

Van den storm in den stilte. Dat is echt heel mooi!

Bernadette zei

Grappig is dat in België de inwoners van Mechelen ook Maneblussers genoemd worden. Onlangs in Middelburg geweest en er erg van genoten maar die namen zijn me echt niet opgevallen.

schrijfselsvanmij zei

Dat jij je hebt wangedrag kan ik me echt niet voorstellen, dus biecht maar op :-)