Totaal aantal pageviews

zondag 17 oktober 2021

Vergeet me niet

 

Mijn 'dienst' in Huis Bonck ging bijna beginnen en ik loste twee mannen af. Ik viel midden in hun gesprek en ik begreep onmiddellijk dat het over de tentoonstelling Vergeet me niet in het Rijksmuseum ging. 
Een van de twee was bezig de ander te vertellen dat hij er he-le-maal niks aan had gevonden. Maar dan ook niks! 
Ik was er zelf net geweest,  hoorde de mannen een tijdje aan en vond het toen echt noodzakelijk om even een ander geluid te laten horen. 
Het geluid namelijk van een vrouw die de  tentoonstelling fantastisch had gevonden. 
Zo mooi dat ik nog een keer terug wil. Want wat ik vaak heb, is dat het allemaal veel is en op een bepaald moment neem ik dan niks meer op. 

Enfin, het schilderij van de poster hiernaast, is gemaakt door Petrus Christus en getiteld Portret van een Jonge Vrouw. Ca. 1470. Het is een topstuk en normaal niet in Nederland te zien. Berlin. Haar vergeet ik niet.


En nu vind ik het ineens lastig om er iets van te laten zien, van die tentoonstelling.. Hoewel er verschillende thema's zijn, doe ik maar gewoon wat, in willekeurige volgorde.


Neem nou dit schilderij. Sofonisba Anguissola: Het Schaakspel. Ca 1555. 
Zoals alle portretten vertelt ook dit schilderij een verháál. En dat maakt het voor mij zo leuk. Of boeiend, of interessant. Die Sofonisba schilderde dit portret van drie van haar zussen. Plus de dienstbode. Wie het zijn, dat is allemaal al uitgezocht hè. Ik zie een welvarend, intellectueel gezin en ze hebben het goed met elkaar. 


En daar is de schilderes herself. Ze maakte ook een zelfportret. En ook dit werk is normaal niet in Nederland te zien. Bovendien: er waren niet veel vrouwelijke schilderessen, dus zo'n werk is sowieso al bijzonder. 

De tentoonstelling omvat 100 portretten (uit de Renaissance) en is nog tot half januari te bewonderen. Ik kom er nog op terug, maar voor nu vind ik het wel genoeg. Drie prachtige schilderijen en alleen vrouwen. Waarschijnlijk zegt dat dan weer wat over mij! 




21 opmerkingen:

Mevrouw W. zei

Ik denk dat als je je een beetje verdiept in wat je te zien krijgt, een tentoonstelling of museum heel erg interessant is. Maar dat doet niet iedereen...
Mooie schilderijen laat je zien. Wat een talent!

izerina zei

Hoe zou hun dagelijks leven geweest zijn?

miekequilt zei

Wat een mooie schilderijen. Ik snap dat je nog een keer terug wilt. De schakende zussen vind ik geweldig, ook omdat je wat van de achtergrond buiten ziet.

Anoniem zei

Waarom vond die man de tentoonstelling helemaal niets?
Mooie schilderijen.

Iris Flavia zei

Wow, this is truly... it´s like photographs.
Are there still artists like this these days?

Bertiebo zei

Ikw as zo verbaasd dt ik dat niet eens precies weet. De tijd vond hij niet interessant, dat herinner ik me

Judy zei

Gek dat die man er niets aan vond. Ik vind het prachtig, al die mensen waar je een heel leven bij kunt voorstellen!

Mormorsweb.blogspot.com zei

Interessant dat het werken van en door vrouwen zijn. Daar wordt op dit moment de focus op gericht in Denemarken. Te weinig vrouwen werden erkend door de tijden heen.

Sjoerd zei

Ik weet nu niet of dat iets over jouw zegt, maar ik vind ze ook mooi. Ook ik probeer het verhaal van het schilderij te zien, de periode waarin het speelt, en uiteraard de schilder die het maakt.

biebkriebels zei

Ze zijn heel mooi! Die mannen houden waarschijnlijk meer van zeeslagen!

Nietzomaarzooo zei

Prachtig was het. Ik ben daar ook geweest en wil eigenlijk nog wel een keer, want precies wat jij zegt; na een tijdje zit je hoofd vol en neem je het minder op.

Las in de Volkskrant een leuk stuk over het eerste portret. Dat deze jonge dame een speldje op jaar jurk heeft. Je kijkt er bijna overheen. Zo'n soort doodgewoon knopspeldje (toen dus al in gebruik), wat je ook veel ziet bij dames met een hoofddoek vandaag de dag. Die kleine details, de uitleg; daar kan ik enorm van genieten.

Maar ook de levendigheid in schilderijen van honderden jaren oud. Alsof die personen nu voor je in de rij bij de kassa konden staan en graag zegeltjes erbij willen.

Kitty zei

Je weet, ik ben niet zo heel erg van de klassiekers, maar gek genoeg pakt dit me nou weer wèl. En ik denk dat dat iets te maken heeft met de vrouwen en de vrouwelijke schilders (...). Dat stokpaardje van me, over ongelijkwaardigheid van vrouwen en mannen, steigert nog wel zo af en toe hoor.

Mrs. T. zei

Oh wat mooi zijn ze!

Ik vind klassiek werk vaak ongelooflijk mooi.

sjannesblog.com zei

De schilderijen die je laat zien smaken in ieder geval naar meer!

Emie zei

Die dienstbode die er ook nog even bij mag staan!Lijkt me een geweldige tentoonstelling.

Marleen zei

Die kleding die ze aan hebben, met alle details zoals de kragen bijvoorbeeld, is ook zo prachtig geschilderd.

Floor zei

Smaken verschillen nu eenmaal. Ik vind het mooie schilderijen, heel fijntjes geschilderd.
Ook leuk dat er vrouwen op staan, geschilderd door een vrouw.

Hans zei

Over smaak valt niet te twisten, zegt het spreekwoord.
Met andere woorden, dring een ander da je smaak ook niet op. Hans

Marthy zei

En het zegt wat over die mannen. Ik vind de werken in ieder geval prachtig en ga gauw kijken tot hoe lang de tentoonstelling loopt.

Sami zei

Oh well, those men obviously don't enjoy art. The paintings are beautiful!

nicole orriens zei

Zeiden die mannen nog waarom ze er niks aan vonden? Ik ben wel benieuwd.