Totaal aantal pageviews

vrijdag 29 oktober 2021

Nog een keer: Vrouwen

 


Hoewel ik geen boeken meer koop, dwz. geen romans, koop ik nog wel eens een ander soort boeken. Dit boek bijvoorbeeld. 
Meestal moet ik het dan wel geschikt vinden voor mijn kleinkinderen, nu of in de toekomst en dat vond ik beslist van dit boek. Het staat er op: Verhalen over markante vrouwen. 

De schrijver Arend van Dam heeft een selectie gemaakt en in mijn ogen een hele mooie selectie. Het voert te ver om alle vrouwen te noemen. Maar het zijn vierendertig verhalen en dus vierendertig vrouwen. Ik heb ervan gesmuld!

De meeste vrouwen kende ik, in ieder geval van naam. 
Maar déze dames kende ik niet:
Trijn van Leemput, Ariana Nozeman, Rijntje Biljardt, Raden Adjeng Kartini, Johanna Westerdijk, Wilhelmina van der Woerd. 

Met de onbekende vrouwen ben ik dus maar eens  begonnen en ik begrijp de keuze van de schrijver. Superinteressant allemaal. En heel leuk beschreven. Geschikt voor kinderen en volwassenen. 

Aan de illustraties heb ik even moeten wennen. Ik heb een aantal andere kinderboeken van Arend van Dam, ook zeer de moeite waard en daaarin werkte hij met andere illustratoren, maar deze vind ik ook erg leuk. Afgebeeld zijn hier onze eerste vrouwelijke minister Marga Klompé en Joke Smit. 

15 opmerkingen:

Miriam zei

Hé, dit boek ken ik nog niet en het lijkt me ook een heel geschikt boek voor school. Dank voor de tip!

Iris Flavia zei

Sounds interesting and encouraging.
I do that, too, books for the Nieces. Sadly Ingo always has a look and says... too early, wait. So at one point they´ll get a load ;-)

Judy zei

Lijkt me een mooi boek! De illustratie op de omslag vind ik prachtig!

miekequilt zei

Dat lijkt me een interessant boek. Heerlijk dat je zoveel leest en ons laat meegenieten. Gaat weer op mijn lijst.

izerina zei

Die illustraties alleen al,geweldig

Nietzomaarzooo zei

Goede leestip. En inspiratie voor de kleindochters (en zoon).

Emie zei

Dank voor de tip, ik heb er meteen een leuk plan mee.

Sjoerd zei

Alleen al voor de illustraties zou je het boek kopen.

Els04 zei

super tof!

Neeltje zei

Goed bezig hoor!

sjannesblog.com zei

Ja, een leuke!

Floor zei

Trijn van Leemput is de enige van dat lijstje die ik ken. We hebben hier in de stad een beeldje van haar staan.
Ook een Joke Smit plein. Er waren heel wat markante vrouwen vroeger, en gelukkig nog veel.

Marthy zei

Leuk, dit boek Bettie. Ik ga het bestellen. Saar is er misschien nog net iets te jong voor maar dan heb ik het alvast maar in huis en ik vind het zelf ook leuk om te lezen. Ik lees voornamelijk vanuit mijn e-reader maar af en toe verwen ik mezelf met een bijzonder boek.

Hans zei

Lijkt mee leuk boek, ben nu Nala's wereld aan het lezen. Hans

Alet Venhuizen zei

Ik ga deze ook noteren. Lijkt me ontzettend leuk en interessant en de kaft is in ieder geval al prachtig!