Totaal aantal pageviews

zaterdag 23 oktober 2021

Hilde

 


'Nou mevrouw', zei de gastheer, 'als u straks 
 niet weet waarom zij zo staat met haar handen,  dan moet u het maar even vragen, dan vertel ik het'.
Zij... dat is Hilde

We waren in 'Het huis van Hilde'. Dat is een veel leukere naam dan Archeologiecentrum Noord-Holland, maar het is hetzelfde. Het huis van Hilde staat in Castricum. 
Ik sla graag twee vliegen in een klap en toen we voor iets anders in Castricum moesten zijn, koppelden we dat aan het bezoeken van het Huis van Hilde.


Kijk, dit is Hilde. Zo is zij gevonden, liggend op haar buik. Men heeft uitgepuzzeld (archeologie is een grote puzzel) dat zij geleefd heeft in de vierde eeuw na Chr.  
Gevonden in 1995 en steeds meer is duidelijk geworden in de jaren tot nu toe. 
Haar skelet is gekozen als een soort icoon van dit depot. Haar schedel werd gescand, een 3D print werd gemaakt en nu is ze zelfs als volgt te zien:



Ongelooflijk knap gemaakt, door Maja d'Hollosy. Het is een indruk, de kleur van haar ogen of haar staat niet vast. Ze kreeg een beetje een Noordelijk uiterlijk. 
Hilde had een kralenketting om haar hals en die kralen zijn waarschijnlijk afkomstig uit Duitsland. Er werden in haar omgeving scherven gevonden, ook afkomstig uit Duitsland. Er zijn nog allerlei ingewikkelde onderzoeken gedaan, met namen als strontiumisotopenonderzoek en zuurstofisotopenonderzoek en dan komt er een conclusie: Hilde was een immigrant.

Superinteressant vind ik en in dit huis heel duidelijk gemaakt en verteld. Het was een mooi bezoek!

Oh ja, en die arm? Als je goed kijkt zie je dat haar onderarm gebroken is. een breuk die niet goed is geheeld en waar ze veel ongemak én veel pijn van moet hebben gehad!



21 opmerkingen:

Emie zei

Super interessant is dit! Vraag me meteen wel af hoe het komt dat ze op haar buik lag. Ik moet naar eens naar Castricum.

Sjoerd zei

Een mooi verhaal, maar waarom is ze daar aanwezig, hoe oud is ze. Daarvoor moet ik zeker naar Castricum...

miekequilt zei

Wat een mooie, krachtige vrouw. Geweldig dat zij is gevonden en dat er zoveel over haar bekend is. Ik kom regelmatig in Castricum. Toch maar eens naar haar toe gaan.

Bertiebo zei

Emie: Dat is niet helemaal duidelijk. Het zou kunnen dat het een straf voor gepleegde misdaden was. Mogelijk ook dat mensen met een lichamelijke beperking op die manier werden begraven. Of dat zij iets anders geloofde dan haar samenleving, of dat zij buitengesloten was. Er zijn maar weinig skeletten zo gevonden en dan nog niet eens uit die periode

mar zei

Ook leuk om met kinderen te bezoeken.

Mormorsweb.blogspot.com zei

Ik vind dat altijd zo knap gedaan. Zo wordt geschiedenis levendiger.

Anoniem zei

Ooit, ooit gaan wij ook een keertje naar get Huis van Hilde.

Iris Flavia zei

I think Hilde maybe was in Braunschweig a couple of years ago, in the museum.
a kid fell unconscious.
I know, not funny, but we had to hold our breath not to laugh.
(She really dropped!!!)

Thank you btw, to my last post.
You got me wrong.
Gennaro I admire and I just think it´s wonderful how he honours his late partner.
To love!

biebkriebels zei

Ze ziet er uit als een krachtige vrouw.

KnutzEls zei

Raadsels van de historie, altijd zo interessant. Je zou zo met haar willen praten.

Bertiebo zei

Sjoerd: Hilde is tussen de 24 en de 30 jaar geworden. En waarom ze daar was is niet bekend. Alleen dat ze een immigrante was. Hahaha, door deze antwoorden hoef je nu dus niet meer naar Castricum

Floor zei

Ooohhh... hier kan ik heel lang naar kijken!
Ik weet niet waarom, maar ik ben gek op skeletten. Dat is ooit een mens geweest.
Wat heeft ze beleefd, hoe was haar leven, hoe is ze gestorven...., krijg gelijk zoveel vragen en wil daar dan antwoorden op.
Maar alles is een beetje een gok, we zullen het nooit weten.
Hoop dat Hilde ondanks haar gebroken arm een mooi leven heeft gehad.
Vind wel dat ze de reconstructie een beetje oud hebben gemaakt, schatte haar op ongeveer 50 jaar.

Judy zei

Wat super interessant! Zo gaat Hilde toch een beetje leven. Ook al blijven er veel vragen over.

sjannesblog.com zei

Weer een leuk museum op mijn lijst!

Elizabeth zei

Wat knap dat ze haar zò goed kunnen reconstrueren..

Mrs. T. zei

Mooi! Ik heb zoiets ook al ergens anders gezien, maar waar ... Geen idee meer. Kom er vast nog wel op.

Ferrara zei

Hou hun (vakantie)agenda in de gaten, vaak leuke dingen te doen voor kinderen.

Marleen zei

Ongelooflijk wat ze allemaal kunnen tegenwoordig.

Alet Venhuizen zei

Wat bijzonder en mooi verteld!

Miriam zei

Het Huis van Hilde bevat nog wel meer interessants, hoewel ik het zeker zou combineren met een bezoekje aan de duinen want het is niet zo uitgebreid. Het café boven is trouwens ook aardig.

Els04 zei

wow, boeiend!