Totaal aantal pageviews

woensdag 27 oktober 2021

Vrouwen

Het is alweer een tijd geleden dat ik wat vertelde over onze zondagochtendwandelingen in Amsterdam. Dan zorgden we dat we tussen acht en negen uur in Amsterdam waren. Heel erg rustig was het dan en tegen de tijd dat het drukker werd, waren wij alweer op weg naar huis. We plukten zo'n wandeling gewoon van internet, er zijn er heel veel en we hebben er zeer van genoten.

Maar ik heb lang niet alles laten zien. Déze wandeling, een vrouwenroute, niet bijvoorbeeld. Mijn man koos hem uit, trouwens. Ik ben altijd geïnteresseerd in vrouwen en hun geschiedenis, maar zo lopend zie je natuurlijk ook heel veel andere zaken. 


Majoor Bosshardt was wel een onderdeel van deze wandeling. Daar sta je dan even bij stil.  Ik was weer voldoende geïnspireerd om daarna twee boeken van onze schoondochter te lenen over de majoor. 
Niet overal was een beeld hoor, zelfs geen plaquette. 
Van Annie M. G. bijvoorbeeld, was geen beeld. Je wandelde  langs de plek waar de redactie van het Parool toen zetelde. 
En over Aletta Jacobs las ik iets op het Oudekerksplein, omdat Aletta zich inzette voor het welzijn van prostituees. 

Een herinnering: Toen ik lang geleden in de Bijenkorf werkte, mocht je op de koopavond altijd met een groepje collega's ergens eten. Dat vond ik heerlijk, ik weet niet hoeveel tijd er voor stond, maar het was altijd erg gezellig. Ik werkte graag op zo'n koopavond. 
We gingen vaak eten bij Haesje Claes. En zij, die Haesje, werd ook genoemd in die wandeling. Gek, ik heb me in de Bijenkorftijd nooit afgevraagd wie zij was. 

Maar nu weet ik het hoor. Haesje was een van  de stichters van het Burgerweeshuis in Amsterdam, zo rond 1520. 
Tenminste dat is eeuwenlang gedacht. Toen ineens was er een onderzoek waardoor er twijfels ontstonden. Was Haesje Claes wel de stichter?  Het antwoord was nee. 
Maar tegenwoordig zijn er over die twijfels  ook weer twijfels. Tja, zo gaat dat. 


Enfin: ook door deze wandeling zagen we weer bekende en onbekende stukjes Amsterdam en daar was het om te doen.

 

23 opmerkingen:

izerina zei

Ooit liep ik stage in een kindertehuis van het Leger des Heils. We zijn toen een avond meegeweest op de route van de Majoor.

Mormorsweb.blogspot.com zei

Wat een interessante en mooie wandelingen. Zou er ook graag lopen mijmeren..

Sjoerd zei

Mijn oma was ook lid van het Leger des heils. iedere zondag in uniform. Welke functie ze daar had weet ik niet... Op zo'n wandeling zie je nog eens wat. Leuk dat het je ook aanzet tot nadenken.

Elizabeth zei

Leuk om dit te lezen! Ik kom nooit in Amsterdam, dus ik volg met interesse jouw stukjes...

Emie zei

Dat beeld van ' de Majoor' nodigt uit tot naast haar zitten en dan samen op de foto. Leuk!

Nietzomaarzooo zei

Heerlijke wandelingen en alweer een leuk stukje erover geschreven.

Kitty zei

En zo genieten wij ook weer mee :)

Judy zei

Ach ja, de majoor. Wat een leuke wandeling!

pourquoi pas ??? zei

Wat doen jullie toch veel leuke dingen samen. Ik geniet iedere keer weer. 8 November gaan wij naar Amsterdam.

Jeanette Renting zei

Die laatste foto, dat is toch echt Amsterdam! En wat een mooi beeld van de majoor, ik ken het niet, ga het zeker eens opzoeken. De wandeling bewaar ik, goed gevonden van je man.

biebkriebels zei

Ik vind dat zo'n leuk beeld van Majoor Boshardt, ben er een keer naast gaan zitten, alsof ze een arm om je heen slaat.

Floor zei

Wat een prachtige foto die laatste! Mooi die weerkaatsing van de huizen.
Wat leuk dat je gezellig bij Majoor Bosshardt op het bankje kunt gaan zitten en dat ze dan een arm om je heen slaat, prachtig beeld, want ze was er voor iedereen, een pracht mens!
Maar Annie verdiend ook een beeld, wat heeft zij niet allemaal voor moois geschreven waar we nog steeds van genieten.

In de weer zei

Leuk Bettie dat met zo’n wandeling ook weer herinneringen in je opkomen !

Neeltje zei

Een prachtvrouw, Majoor Bosshardt.

Mevrouw W. zei

Die onderste foto is prachtig! Echt Amsterdam!
De ouders van mijn moeder hebben vroeger beiden in het weeshuis in Amsterdam gezeten.

Miriam zei

Wat grappig, ik wist niet eens dat Haesje Claas een persoon was!

Ferrara zei

Weer een fraai stuk Amsterdam. Jaren geleden na stadswandelingen wel bij Haesje Claes gegeten. We zaten dan vooraf bij Hoppe op het terras.

Iris Flavia zei

Quite an interesting walk - thank you again.

miekequilt zei

Wat een leuke wandeling. En natuurlijk mooie foto’s erbij.

Hans zei

Een mooie route om te wandelen in Amsterdam, heb je het standbeeld van Andre Hazes sr. nog bezocht? Hans

Lot zei

In de tijd dat ik veel op stap ging was het ook heel leuk op de Wallen en de Majoor al behoorlijk bekend. Als ze in de kroeg kwam haalde ze altijd heel veel geld op denk ik, in ieder geval zag je haar vaak.
Ik heb net een boek uit van Susan Smit "Tropenbruid" dat in het weeshuis begint

Els04 zei

super tof!

sjannesblog.com zei

Amsterdam is toch onuitputtelijk aan wandelen en interessante dingen zien!