Totaal aantal pageviews

dinsdag 5 oktober 2021

Op weg naar Terneuzen

 We hadden ons nóg iets voorgenomen  om te doen als we in Groede waren. En dat was: fietsen langs de Westerschelde, over de dijk. Van Groede naar Terneuzen. 

Ik heb vijftien jaar in Terneuzen gewoond. Vanaf mijn twaalfde. Toen ik werkte en een auto had, ging ik toch wel bijna ieder weekend naar Groede of Cadzand. Maar nooit, echt nooit heb ik het in mijn hoofd gehaald om dat nou eens op de fiets te doen. Gewoon niet. Terwijl... de Westerschelde prachtig is. Je kunt bijna helemaal over de dijk. Alleen een stukje voor Terneuzen moet je er af omdat daar de Dow ligt. Dow Chemical. 

Enfin, we gingen het plan natuurlijk uitvoeren, maar op de heenweg ging het al fout. Of fout, dat is niet het juiste woord, we sloegen gewoon een andere weg in, omdat we eigenlijk ook nog eens even in IJzendijke wilden kijken. En omdat de weg door de polders, nu met dit weer ook,  zo mooi was

Kijk, daar heb je IJzendijke, (Iezendieke)



Een interessant stadje. Middeleeuws, een vestingstad tijdens de 80-jarige oorlog. Enfin, er is genoeg te zien, en tegelijkertijd lijkt het of de tijd er heeft stil gestaan.  

Deze keer dronken we koffie op een terras. Het tweede terras al van deze vakantie en het was nog maar de tweede dag. Het kon niet op hoor.

Zelden heb ik ergens zo heerlijk gezeten. Er waren een paar andere vakantiegangers, af en toe liep er iemand langs, de zon scheen en het allerleukst was dat het carillon speelde. 
We hoorden eerst al 'Merck toch hoe sterck', vanwege die 80-jarige oorlog natuurlijk.  

En daarna, een kwartier later en tot mijn grote vreugde,  klonk er het Zeeuws-Vlaamse volkslied. 

'Van 'd'Ee tot Hontenisse, van Hulst tot aan Cadzand, dat is ons eigen landje, maar deel van Nederland'.

Dat is het refrein. 
Ik ken de rest van de tekst ook uit mijn hoofd. Omdat die zo toepasselijk is:

'Waar eens 't gekrijs der meeuwen verstierf aan 't eenzaam strand,
Daar schiepen zich de Zeeuwen uit schor en slik hun land,
En kwam de stormwind woeden, hen dreigend met verderf,
Dan keerden zij de vloeden van 't pas gewonnen erf'.

Ik zong het zachtjes mee en eigenlijk had ik wel willen blijven zitten daar op dat terras,  tot het misschien nog een keer werd gespeeld, maar ja, we waren op weg naar Terneuzen,  met een iets veranderde route.  
Het plan was nu: binnendoor verder fietsen,  even rond kijken in Terneuzen en dan op de terúgweg over de dijk te fietsen.


En zo geschiedde...

23 opmerkingen:

Iris Flavia zei

Sounds wonderful, especially the Zeeland-Flanders national anthem.

Judy zei

Je was dus helemaal in je element, in het Zeeuwse land!

Mormorsweb.blogspot.com zei

Hola, ik leer hier heel wat van Zeeland. Ik ken het eigenlijk alleen maar van de vakanties als kind.

Sjoerd zei

Genieten in eigen land, er is hier zoveel te ontdekken dat je het land niet uit hoeft.

Kitty zei

Leuk stukje weer Bettie, ik geniet er steeds van mee als jullie op pad zijn, hihi. Ik moest nu even aan Marijke denken, die van Ronny Tober, maar die kwam natuurlijk uit Krábbendijke, hahaha!

Nietzomaarzooo zei

Wat is er veel te zien in zo'n klein landje. En leuk dat je ons laat meegenieten.

nicole orriens zei

Wat klinkt dat leuk en gezellig, en wat zie je toch veel mooie dingen zo in eigen land.

Marlou zei

Ha Bertiebo,

wat een heerlijke fietstocht.
Lekker frisse wind door je kop...

Groetjes, Marlou

Floor zei

Op vakantie of een dagje uit is niets zo leuk als op een terras zitten :-)

sjannesblog.com zei

Wat een heerlijk gevoel hè, zo 'back to the roots'!

Mevrouw W. zei

Van d'Ee tot Hontenisse... dat hoort hier gewoon bij de opvoeding :)

Ik was zaterdag nog even in Terneuzen in de winkelstraat... Ik word er steeds een beetje triest van als ik daar loop. Al die leegstand! En de winkel die misschien nog goed was om een beetje volk te trekken, de Action, is nu ergens anders.

Ferrara zei

Sentimental journey, zo fijn om te doen.

schrijfselsvanmij zei

Fijn om af en toe terug te gaan richting vroeger

Elizabeth zei

Oh, wat is het mooi daar... Ik heb intussen al een hele lange lijst met uit-tips!

Marthy zei

Ik krijg bijna zin om ook eens naar Zeeland te gaan maar heb nog zoveel andere plekken in mijn hoofd om te bezoeken.

Miriam zei

Wat een mooie avonturen in Zeeuws-Vlaanderen! Ooit was ik daar met mijn jongste broer op fiets/archiefvakantie en voor ons voelde het als buitenland.

Emie zei

Heerlijk om al die leuke plannen uit te kunnen voeren. Ik geniet met je mee.

miekequilt zei

Ik had je graag het Zeeuwse volkslied horen zingen.

Jeanne zei

Precies tegenover die molen heb ik jarenlang gewoond.
Ook de rest van je verhaal is me natuurlijk zeer bekend.
Leuk!

Hans zei

Het is een fietstocht over je geboortegrond.
Mooi om de oude plaatsjes te bezoeken, ze hebben iets dromerigs.
Het tweede terras al van deze vakantie, gelukkig kan het weer. Hans

Nancy Chan zei

I like the windmill. Beautiful place to visit. I have not cycled for a long time and I think I wouldn't know how to balance a bike now.

In de weer zei

Ik fiets, in gedachten, met je mee.
Heerlijk !

Koffie Digitalix zei

Zeeland op de fiets. Dat doe ik je zelfs met een elektromotortje niet na.