Totaal aantal pageviews

zaterdag 5 maart 2022

De zilveren bruiloft

 

Gisteren die dreigende schilderijen van Willink. Vandaag nogmaals Willink, laatste keer hoor, een wat vrolijker doek. 

Het heet de Zilveren Bruiloft en het werd geschilderd in 1924. Willink was toen nog jong, 24 jaar oud. En hij was volop aan het experimenteren. Of eigenlijk moet ik zeggen hij was bezig zijn vorm te vinden.

Toen we in de zaal waar dit werk hing aan het kijken waren, werd er omgeroepen dat er over een paar minuten een flitscollege zou zijn over de zilveren bruiloft. Ik stond er net voor toen het werd omgeroepen en dus  bleef ik staan. Na een paar minuten verscheen een museum medewerkster die een en ander vertelde. Vijf zes minuten misschien, net genoeg om wat meer te weten te komen. Je hoeft niet te blijven hè, je mag. 
Ik vind het werkelijk een briljant idee, zo'n flitscollege en heel erg leuk. 

Op de foto hiernaast zie je het zilveren paar en de medewerkster vertelde bijvoorbeeld dat de manier waarop de vrouw is geschilderd lijkt op werk van Fernand Léger.  Ook die pijp bovenin is echt Léger. Toen ze het zei zag ik het.  

En dat sluit dan mooi aan bij die probeerfase van Willink. Logisch, je zoekt op vierentwintigste.
Die rare stoelen, dat geblokte kleedje, die bloemen op het kleed op de vloer. Apart... en toch zie je,  als je goed kijkt,  het latere realisme al. 

Iets anders, zo mogelijk nog leuker, was dat er in dit schilderij een schilderij is geschilderd: een schilderij in een schilderij. 
In dit geval is het een verwijzing naar Willinks vader die amateurschilder was. Kijk als iemand dat niet vertelt, dan weet je dat niet. Dan word je niet ongelukkig hoor, maar het is leuk om het wél te weten. 

14 opmerkingen:

Judy zei

Zeker leuk om te weten!

In de weer zei

Dat voegt écht wat toe aan een museumbezoek.
Zou men dat nu in elk museum gaan doen ?

Mormorsweb.blogspot.com zei

Zoiets is echt leuk om te weten. Spannend schilderij dit, je kunt er lang naar blijven kijken.

Kitty zei

Lijkt me geweldig, zo'n flitscollege.
Ik heb meer met de dreigende kunst van Willink dan met dit werk, maar wat ik me afvraag is of dat schilderij in het schilderij ook echt een werk van zijn vader weergeeft of dat hij een eigen landschap geschilderd heeft.

Iris Flavia zei

I really am a fan of so called flash lectures! Why didn´t we have that at school?

KnutzEls zei

Goed idee zo'n flitscollege. Altijd leuk om zoiets te horen. En weer wat opgestoken.

biebkriebels zei

Leuk idee inderdaad!

Sjoerd zei

Ik vind dit een van zijn mooiere werken. Een beetje extra info in natuurlijk altijd meegenomen.

Ferrara zei

Flitscollege hoe leuk is dat. Je leert er veel van. Misschien ook een idee voor jouw museum.

Emie zei

Geen flitscollege aangekondigd horen worden, vorige week. Jammer, ik vind het een briljant idee. Werk van de jonge Willink spreekt me meer aan San zijn latere schilderijen.

Miriam zei

Een scbilderij om een tijdje naar te kijken, met extra informatie of zonder. Eigenlijk kan dat natuurlijk met veel schilderijen. Op mijn Amsterdamse school ben ik regelmatig meegeweest met de museumlessen voor groep 8. Befaamd en helaas nu grotendeels verdwenen. Ik moest ook wel eens zuchten als we 20 minuten naar een schilderij dat geheel blauw was bleven kijken, net als de kinderen. Maar ja, je kunt er inderdaad van alles over zeggen/bij denken ook zonder specifieke kennis van het schilderij.

Marthy zei

Ja, dit soort uitleg bij een schilderij maar het leuk.

miekequilt zei

Wat een mooi schilderij. Leuk dat je ons meer dan normaal kan vertellen door de extra uitleg. Misschien een idee voor in jullie museum?

Els04 zei

Inderdaad een leuk detail!