Totaal aantal pageviews

donderdag 17 maart 2022

Nomen est Omen


 De dochter van mijn vriendin Jeanne zag deze. Ik vond hem tamelijk cool!!! En ze zag er nog een:


Even geheel terzijde: Jeanne en haar dochter schrijven elkaar over een bepaald onderwerp. Erg leuk en ook erg leuk dat die stukjes van beiden te zien zijn op Jeannes blog: Zo van dat. Klik


En Marga: Dhr. Snoei, eigenaar boomgaard.  Uit de Eendrachtbode, Thools weekkrantje
En bij Jekels Jacht: Maarten Tromp, scheepsbouwkundige. 


Els zag in een oude Flow iets over Frank Bloem. Hij maakt geurkunstwerken. Ik weet niet wat ik me daar bij moet voorstellen, maar het past bij zijn naam. 

De volgende twee van deze ronde komen van Conny van  Conny's Quilts en Creaties



En dan nog twee van Elly Loos. Elly schrijft: 'Ik las net een artikel van een reisjournalist. Hij heet Hans Avontuur
En in Woubrugge zit een goede tandarts. Zijn naam: Dr. Kroon'.

Weer een tandarts hè. Het wordt steeds gekker.
Dank aan alle inzenders. Superleuk!

17 opmerkingen:

Mevrouw W. zei

Dat zijn er veel! Ze zijn weer erg leuk.

Alet Venhuizen zei

Geweldig!

Judy zei

Frappant!

Sjoerd zei

Er zitten weer mooie vondsten bij.

miekequilt zei

En weer een serie leuke namen met bijpassende beroepen.

Céline zei

Leuke namen bij de beroepen. Zouden ze er zelf over nagedacht hebben?

Jeanne zei

Geweldig!

Marlou zei

ha Bertiebo,

zo leuk, dat jij deze verzamelt!
Ik zag laatst wel een busje rijden van een hovenier, die iets met "Bloem" in zijn naam had.
Ben vergeten te fotograferen...

groetjes!
Marlou

Floor zei

Soms denk ik wel eens, zouden ze hun namen aangepast hebben aan hun beroep.
Vind het wel erg toevallig.
Schrijvers schrijven toch ook soms onder een andere naam?

klaproos zei

leuke inzendingen weer bertie

biebkriebels zei

Mijn ouders hadden vroeger toen ik nog een kleuter was een huisarts dokter "Kerkhof"....:( We hebben het allemaal overleefd!)

Jolande zei

Ze zijn weer erg leuk allemaal!

Ferrara zei

Als verzamelaar van dit soort zaken verbaas ik me nergens meer over, maar het blijft leuk om er naar te speuren.

Willem zei

Grappig eigenlijk, die omkering van zaken. Ik stel me zo voor dat, toen Napoleon verordonneerde dat elke Nederlander in de Burgerlijke stand ingeschreven moest worden met een voornaam en een achternaam, er velen gekozen hebben voor de bijnaam (heel vaak al een verwijzing naar hun beroep), als tweede naam te kiezen. Het is niet voor niks dat er een overmaat is aan namen of een variatie ervan, als Boer, Smid, Snijder (kleermaker), Bakker, Slachter, Schoenmaker, Mulder, Molenaar, Timmer(man), Bouwman, etc.
Anderen hielden het in de familie en kozen er simpelweg voor als Alberts (zoon van Albert), Jansen, Willems, Hendriks, ARENDS, of verwerkten hun woonplaats of -streek erin; De Vries, van Wageningen, van Henegouwen, van de Berg, Brabander, etc.
Met dat in het achterhoofd vind ik het verbazingwekkend dat we nu, iets meer dan tweehonderd jaar later, ons verbazen over de verbondenheid van naam en beroep. In heel veel gevallen is die koppeling er al eeuwen.

Bertiebo zei

Het gaat niet speciaal om beroepen bij Neo's, Willem. Kleyngeld is bijvoorbeeld geen beroep. Kroon ook niet. Sterker nog: bij de namen van vandaag is niet een beroep. Maar ja, we hebben inderdaad wel eens een bakker Bakker gehad. En ook een molenaar die Mulder heette. In dat laatste geval zou het leuk zijn om na te gaan of in zijn stamboom een molenaar zat ten tijde van Napoleon.

Hans zei

Het is weer een bonte verzameling. Hans

Marthy zei

Leuk allemaal.