Totaal aantal pageviews

zondag 27 maart 2022

Kaart


Een kaart, een Rookapje kaart, uit 1940. 
Juffr. Boonstra stuurde hem vanuit het verre Sappemeer aan Trini, Jantje, Martje, Jan en Titia in Veendam.
Zo'n adressering ... dan wil ik altijd even kijken, zoeken. Een kind in 1940 zou misschien nog wel kunnen leven.
En in dat geval,  waarom zou ik die kaart dan vinden op Marktplaats?

Dus ik ging even speuren.
Het duurde niet lang trouwens. Ik vond vrijwel meteen een overlijdensadvertentie van Titia. Geboren in
Veendam, gestorven in Veendam in 2021. Ondertekend door neven en nichten. Ze was dus waarschijnlijk ongetrouwd, Titia.
En de andere kinderen dan? Martje en Jantje en Jan en Trini?

En toen vond ik iets bijzonders. 
Titia blijkt de op een na jongste uit een bepaald gezin te zijn. 
En in 2016, ze was toen 88, toen ook haar laatste zus was gestorven, toen plaatste Titia een advertentie in de krant. 

Een advertentie waarin ze haar ouders Roelf en Aaltje Oorburg noemde en voor het laatst nog een keer alle kinderen uit haar gezin. Met alle geboorte- en sterfdata. 
Daaronder staat: Mijn vader was botenbouwer aan het Beneden Dwarsdiep, hij had het vak geleerd van zijn vader. Ze bouwden houten schepen. Onze vader en opa werden wel 'bootjemoaker' genoemd.
Ondertekend Titia Oorburg, 14 augustus 1928. 

Is dat niet prachtig? Ik vind van wel in ieder geval. 


De advertentie trok de aandacht in de pers. Ik heb er nog meer over gevonden: klik

De Roodkapjekaart, nr. 276? Tja in de overlijdensadvertentie van Titia, staat een correspondentieadres. Ik denk dat ik maar eens moet informeren of men de kaart terug zou willen hebben. Je weet nooit hoe zo'n ding op Marktplaats terecht is gekomen. 

23 opmerkingen:

miekequilt zei

Wat een mooi verhaal. Het interview met deze vrouw vond ik indrukwekkend. Ik ben benieuwd of iemand deze kaart terug wil. Misschien is hij gewoon ooit weggedaan en verkoopt iemand hem nu. Succes met je speurtocht.

Mevrouw W. zei

Een mooi verhaal, mooi opgeschreven.

Petra1945 zei

Ik denk, Bettie, dat de neven en nichten de boedel opgeruimd hebben. En voor de kaarten uit de doos zullen ze vast geen belangstelling gehad hebben...

KnutzEls zei

Dat was heel wat uitzoekwerk. De kaart is alleen door het verhaal bijzonder.

Sjoerd zei

Zo'n verhaal geeft toch een behoorlijke meerwaarde aan zo'n kaart.

conny's quilts en creaties zei

Prachtig dat je zo'n verhaal ontdekt.

Kitty zei

Een heel mensenleven in een notendop. Mooi dat je dat toch weer gevonden hebt. :)

mar zei

Leuk, jouw speuractie.

Judy zei

Wat een mooi verhaal achter de kaart! Mooi speurwerk!

Emie zei

Geweldig verhaal, ontroerend.

Iris Flavia zei

So kind of you, offering to give the card back! I can imagine they will cherish it.

Iris Flavia zei

Oh, and have you seen the story of Red Riding Hood on a Spring Day at Erika´s place?

Floor zei

Prachtig dit hele verhaal bij een kaart.
Ook weer een mooi exemplaar voor je verzameling, maar met een verhaal is het nog leuker.

Jolande zei

Wat een mooi verhaal en dat allemaal door een Roodkapjekaart.

Ferrara zei

Mooi verhaal. Ik zou de erven in elk geval laten weten dat de kaart in een verzameling is opgenomen.

Nietzomaarzooo zei

Mooi zeg; zo'n kaart en dat het verhaal erachter. Bijna nog mooier dan de afbeelding. Goed speurwerk van je.

In de weer zei

Jij bent toch wel een échte speurneus hè, grandioos Bettie !

In de weer zei

Trouwens, ook een mooi verhaal (link)

Hans zei

Dit zijn de leukste kaartjes, met een adres.
Echt nostalgie. Hans

Mrs. T. zei

Dat is inderdaad prachtig. Ik heb het ook even gegoogled. Leuk ook die interviews die ze gaf.

Josephine zei

Wat ben je toch een heerlijke speurneus Bettie, wat een prachtig verhaal,
alles achter de link gelezen, geweldig gewoon. Prachtige kaart ook.
Ben heel benieuwd of er iemand is die deze [bijzondere] kaart terug
wil hebben. Succes met je zoektocht!!!

Sami zei

What a beautiful story, hope you can find the family and return the postcard.

Marthy zei

Prachtig, dankzij jouw speurwerk een mooi verhaal.