Totaal aantal pageviews

vrijdag 18 maart 2022

Hou je waffel

 

Een bepaalde ruimte in 'ons' museum is ingericht als taveerne. Er is een tafel met tinnen borden, een fraaie oude kast, er hangen schilderijen en er is een schouw. Veel voorwerpen ook in die kamer en bij die schouw. 
Zo hangt er een wafelijzer. Een mooi wafelijzer, waar je hartvormige wafels in zou kunnen bakken. 

Er staan een paar voorwerpen in die kamer waar ik soms, als ik zie dat mensen niet de audiotour gebruiken,  iets over vertel. De spreeuwenpot bijvoorbeeld, of het drankorgel... Maar over dit wafelijzer heb ik nooit iets verteld. Ik dacht het is gewoon een wafelijzer. Dat ziet iedereen.

Tot vorige week,  toen was iemand een aantal mensen aan het rondleiden en vertelde ze iets over dat ijzer. 
Namelijk dat vroeger de vrouwen gezellig met elkaar bij zo'n vuur wafels zaten te bakken. Beetje beslag erin en dan maar wachten. 
En natuurlijk doen wat vrouwen altijd doen: kletsen, praten, kwekken, babbelen. Er is altijd wel wat te vertellen. 

Tja en dan kon het natuurlijk zomaar gebeuren dat vrouwen zo opgingen in hun verhaal, of afgeleid waren door het verhaal van anderen, dat ze hun wafels vergaten.

'Hou je waffel' (in de gaten),  zal dan een van de andere vrouwen gezegd hebben. ' Hou je waffel, zit niet zo te kletsen'. 
Nou en daar komt de uitdrukking dus vandaan. 

Toen ik die dag naar huis liep, kwam ik langs de vlaaienbakkerij op de hoek van de winkelstraat en zag het bord van de foto hieronder. Hoe vaak ik daar al langs gelopen ben zónder het te zien... Tja. 

En nu krijg ik me toch ineens zo'n zin in een wafel...

26 opmerkingen:

mar zei

Weer wat geleerd.

Mevrouw W. zei

Dat is nou weer leuk om te weten. Dat bord is ook erg leuk.

Miriam zei

Ja, net zo'n soort wafelijzers met hartjes hebben wij, maar dan elektrisch. Het staat op zolder. En eens in de zoveel tijd krijg je er zo'n onweerstaanbare trek in, dan komt ie te voorschijn. Ook leuk om met kinderen te doen trouwens.

Maar dat de uitdrukking "Houd je waffel" hier vandaan komt, dat wist ik niet. Weer wat geleerd!

Judy zei

Ik had een electrisch wafelijzer... verkocht op mp. Jammer, want nu krijg ik trek.

miekequilt zei

Wat een leuk verhaal weer. Nu kun jij dat weer verder vertellen.

izerina zei

Leuk weetje

Iris Flavia zei

Interesting, the translated title at first "shocked" me, LOL.

Jeanne zei

Wat grappig!

sjannesblog.com zei

Leuk verhaal.

Sjoerd zei

Lekker zijn de wafels in ieder geval... Mooie uitleg.

Céline zei

Wat interessant, nog nooit geweten.

Anoniem zei

Wat leuk om dit te horen. Zo kijk je nu heel anders naar het maken van wafels.

Marthy zei

Dat je daar nou net langsliep, langs dat bord, ik moest er om lachen.

Els04 zei

oh, ik ook!

nicole orriens zei

Wat leuk om te weten waar die uitdrukking vandaan komt! Dat wist ik niet. Het klinkt gezellig : )

Marlou zei

ha Bertiebo,

een heerlijke waffel op z'n tijd!
Ik doe er dan aarbeien op en een flinke klodder slagroom.
Heerlijk!

Prettig weekend, Marlou

Mormorsweb.blogspot.com zei

Haha, hou je waffel. Leuk weetje.

biebkriebels zei

De humor ligt om de hoek ha,ha!

Ferrara zei

En weer een leuk toevalligheidje, dat overkomt jou nogal eens. Je hebt er oog voor.

KnutzEls zei

Oh ja, wafels. Lekker en met dit verhaal nog leuker.

In de weer zei

Heerlijk, versgebakken wafels met fruit en slagroom ..........mmmmmmm hier is iedereen er dol op, van groot tot klein.
Heb niet zo’n mooi wafelijzer dan in jullie museum, maar mijn elektrische werkt prima. Heb het al meer dan 35 jaar.

schrijfselsvanmij zei

Grappig, weer een leuk weetje

Josephine zei

Goh, nu ik dit lees ooit heel lang geleden ben ik in dat museum geweest
en een aantal zaken, net als deze "Hou je waffel" die ze toen vertelde
kan ik me nog goed herinneren. Dat is altijd zo leuk om van allerlei
uitdrukkingen te weten waar dat oorspronkelijk vandaan komt.
En nu ik dat bord bij jou op de foto zie krijg ik net als jij zin
in zo'n heerlijk wafel, en al helemaal op dit tijdstip van schrijven
krijg ik een rammelmaag........

Emie zei

Nooit geweten, leuk!

Kitty zei

Dat heb ik dus ook he, als ik een plaatje van kroketten zie ;P wil ik een kroket, als ik pannenkoeken zie... als ik wafels zie... en gá zo maar door :D

Alet Venhuizen zei

Zo leuk om te lezen!