Totaal aantal pageviews

vrijdag 25 maart 2022

Laatste keer?

 

Hier zie je Hoorn. Je ziet rechts een heel klein stukje Markermeer. Je ziet drie kerken in de binnenstad en dat vierkante gebouw links is de Schouwburg. 
En dat zie je allemaal als je mag wonen waar de zoon van mijn boekenclubvriendin A. en haar man P.  sinds begin maart woont. 
Op de hoogste verdieping van een van de nieuwe flats waar ik al veel vaker over schreef.  
Je ziet het als je,  zoals ik,  zomaar mag komen kijken in dat huis. 

Het gekke is, ik loop vrijwel dagelijks door die straat, maar ik heb echt nooit bedacht dat er zo'n mooi uitzicht zou zijn. 
Ik wilde eigenlijk, op advies van P.,  gaan kijken als het mooi helder weer was. Maar ja, dat was het toch echt een hele tijd niet, dus het kwam er maar niet van. En uiteindelijk moest ik besluiten toch te gaan kijken bij rot weer.


Ik kon dus het hele huis van binnen bekijken en bewonderen én het uitzicht. 
En ik zei tegen P., die trouwens een oud-collega is, dat ik er zo in zou willen trekken. Want wat een mooi klein huis. 
De zoon gaat er alleen in wonen, maar het zou voor mijn man en mij groot genoeg zijn. Ruim dus, licht en van alle gemakken voorzien. Heel erg goed geïsoleerd ook. Je hoort er geen geluiden van buiten. 
Duurzaam gebouwd, gasloos, met warmte-koude opslag. Gewoon perfect vond ik. 

(Ik zou graag wat kleiner willen wonen, maar mijn man niet, helemaal niet (!), bovendien zijn alle woningen al lang verhuurd)



Van een iets ander punt zie je nog meer van het Markermeer. Je ziet  er de zon opkomen...

Ik begon met stukjes over de flats hier, toen de portiekflats werden afgebroken. Ik denk dat ik er wel een keer of vijf over heb geschreven. Je vindt al die stukjes als je op het label Flat klikt. Hieronder.  
Dus dit was de laatste keer, met dank aan A. en P. en de beste wensen voor hun zoon. 

Nou ja, dat dácht ik, dat dit de laatste keer was. Want deze flat heeft andere architecten gehad en ook andere versieringen. 
En ik heb nu bedacht dat ik daar toch ook meer van wil weten. Dus....

18 opmerkingen:

Iris Flavia zei

In such houses there is always the danger of annoying neighbors.
Really, if we had not bought this condo we would be gone. If you have a house, you´re lucky... Maybe it helps to see it that way?

izerina zei

Dat water,fantastisch uitzicht

Judy zei

Aha, die flats, met dat mooie metselwerk! Wat een prachtig uitzicht! Zo'n nieuwe flat heeft het voordeel dat het goed geluids-geïsoleerd is, en van alle moderne gemakken voorzien. Dat heeft mijn flat helaas niet. Maar toch, ik ben blij met het kleiner wonen.

miekequilt zei

Wat een prachtige plek om te wonen. Leuk dat je binnen mocht kijken. Dat uitzicht is prachtig zeg. Wij zijn ook zo blij met onze nieuwe flat. En het kleiner wonen brengt ons alleen maar plezier.

Bertiebo zei

Ja dat vergat ik nog: het is echt ontzettend goed geïsoleerd. Ik woon er vlakbij en bij mij hoor je altijd verkeer op de A7 én de trein. Hier hoor je helemaal niks

KnutzEls zei

Altijd leuk om binnen te kijken. Het uitzicht is absoluut mooi. Toch zou ik de tuin missen.

Sjoerd zei

Mij lijkt dat ook groot genoeg als je maar met z'n tweeën bent.

nicole orriens zei

Het klinkt geweldig zeg! En dat uitzicht is echt prachtig.

Marlou zei

Ha Bertiebo,

soms... als het weer eens tocht in mijn oude huisje, dan...
wil ik wel in een goedgeïsoleerd appartement wonen.
Zoiets als die jij nu laat zien.

Maarja...

groetjes!

sjannesblog.com zei

Daar kom je niet uitgekeken! Elke dag weer anders.

mar zei

Zoonlief van P. en A. woont daar mooi.

Anoniem zei

Best mooi in de verte maar het uitzicht op die blokkendoos woningen vind ik dan weer erg lelijk. Maar ik woon dan ook op het platteland met het uitzicht op een weiland met schapen en daarachter een bosrand. Dus voor mij geen nieuwbouwwijk.

Jolande zei

Wat leuk dat je binnen mocht kijken.
Wat uitzicht betreft ben ik het wel met anoniem hierboven eens, maar ik ben me er goed van bewust dat sinds we weg zijn uit Nederland we helemaal 'verpest' zijn en ook enorm bevoorrecht.
Sinds een maand wonen wij in de 'kleinere' nieuwbouw en ik vind het heerlijk.
Misschien bedenkt Frits zich nog eens, ik hoop het voor je.

In de weer zei

Oh ja, die mooie flat met die prachtige versieringen van Nynke Koster.
Ga gerust door met vertellen.
Leuk voor je dat je nu binnen mocht kijken.
Had ook nog gehoopt om wat van de binnenkant te zien, of was daar niks speciaals te zien qua metselwerk ? (Bijv in ‘n centrale hal)

schrijfselsvanmij zei

Soms zou ik wel kleiner willen wonen, maar ik wil ons uitzicht en woongenot niet kwijt

Ferrara zei

Leuk dat je eindelijk binnen was en ons laat meegenieten. Stel je voor de zonsopgang zien vanuit je eigen flat. Die zoon boft.

Emie zei

Huizen van anderen zijn sowieso interessant vind ik. Ik bedenk dan altijd hoe ik het in zou richten. Leuk dat je er even rond mocht kijken en genieten van het uitzicht.

Marthy zei

Jammer dat je man niet wil, wij hebben er beslist geen spijt van. Maar wij kletsen makkelijk. voor het tuingenot hebben we Frankrijk. Maar als dat niet meer gaat zijn we nog blijer met ons appartement.