Totaal aantal pageviews

vrijdag 4 maart 2022

Dreiging


Van de schilderijen van Willink gaat  onmiskenbaar een dreiging uit. Altijd zo gevoeld, maar in ons leven hier in Nederland, was er niet zo'n dreiging. Ik kon deze doeken altijd rustig beschouwen. 

Maar nu ligt dat heel anders, er is wel een dreiging in onze wereld. Of eigenlijk moet ik zeggen: er zijn heel wat dreigingen momenteel. 
Vandaar waarschijnlijk dat dit werk nu nog meer indruk op me maakte. Ik voelde het nu anders.



En het laatstse doek... pfff, het was een oorlogsruïne  in Hilversum, maar het zou zomaar Oekraïne kunnen zijn.


Willink schilderde dit in 1946. De andere doeken zijn uit 1935, 1934 en 1937/1938. 
Bijzonder, vind je niet?

16 opmerkingen:

Judy zei

Ik zag ze ook, de doeken van Willink. En nu krijgen ze ineens een andere lading...

izerina zei

Bijna dreigender dan een foto

Nietzomaarzooo zei

In een ander licht bekeken hebben ze een andere impact inderdaad.

Sjoerd zei

Niet echt vreemd als je de tijd beziet waarin hij dit maakte.

nicole orriens zei

Ze zijn zeker bijzonder. En tijdloos!

Iris Flavia zei

Impressive works, and yes, a bit scary.

mar zei

Ik voel de dreiging.

Ellen zei

De grote dreiging die we allemaal voelen, denk ik.

biebkriebels zei

Ja dat geeft wel goed de sfeer weer hoe de wereld er nu uitziet helaas...

Ferrara zei

Bij Willink zit er altijd een soort somberheid/dreiging in de lucht. Komt nu extra over.

schrijfselsvanmij zei

Geen vrolijke beelden

Firma Fluitekruid zei

Mooi, dat dramatische licht. Je hebt wel eens van die dagen dat de lucht loodgrijs is, maar dat toch ook de zon schijnt, waardoor witte gebouwen mooi worden uitgelicht. Dan denk ik meteen: Ha, Willink-momentje.
Ja, daar kijk je nu heel anders naar.

sjannesblog.com zei

Die wolkenpartijen maken de dreiging compleet! Op de schilderijen dan. Voor de rest houden we ons hart vast.

Emie zei

Bijzonder én dreigend. De vrolijkheid is ver te zoeken maar ik wil ik wel naar op zoek.

Marthy zei

De dreiging van een oorlog was tussen 34 en 38 natuurlijk al te voelen. We zullen moeten afwachten we er nu verder gaat gebeuren.

miekequilt zei

Ik vond het altijd mooie schilderijen, maar nu is de dreiging me te heftig.