Totaal aantal pageviews

woensdag 9 maart 2022

Echt lente

 


Een paar weken geleden, op de eerste zonnige dag in tijden, zat ik in de auto. En opeens schoot mij een flard van een liedje te binnen. Van een lenteliedje. 
En die flard was meteen ook het enige stukje tekst dat ik kende,  bij het wijsje: 'Maar ik alleen heb dat kind zien zingen'

Ik googelde en ja hoor, daar kwam het liedje te voorschijn. Met acht woorden hè, ergens midden uit de tekst. 

 Ontzettend ouderwetsch, echt ontzettend, maar zo lief. Het was een totaal andere wereld toen. 

Het liedje werd gespeeld en gezongen door Het Orkest Zonder Naam en dat is heel iets anders dan BZN. Dit was een Kro-radio-orkest. En dat orkest liet zich horen op de radio zo'n beetje rond 1950. En dan waren er steeds verschillende vocalisten. 

Dat het zo totaal anders is dan wat we nu horen, maakt het juist zo leuk.  Anders qua tekst en uitvoering. Met een gesproken tussenstuk  Ik ga zo een link plaatsen en dan moet je eens luisteren, naar de uitspraak, de dictie. 
Het melodietje, het lentemelodietje is natuurlijk nog steeds lief. 

Ik ontdekte dat Robert Long (ach Robert Long, zo droevig dat hij er al zo lang niet meer is) het ook gezongen heeft.  Zoals hij het deed gaat het al een stukje sneller. Robert Long kun je hier nog horen: klik

Sorry, de Robert Long link werkt niet. Maar als je het graag wil horen: tik Robert Long Lentekind en je bent er.


19 opmerkingen:

Iris Flavia zei

Sunny, but only -2C here! Nice song (sadly I don´t understand).

Alet Venhuizen zei

Nog niet eerder gehoord maar het past goed bij het fijne zonnetje van deze morgen :-)

Judy zei

Ja, ik herken het lied. :)

miekequilt zei

Heerlijk ouderwets liedje. Ik denk dat het linkje naar Robert niet werkt. Fijne lentedag!!

miekequilt zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Marlou zei

ha Bertiebo,

wat een lief liedje...
En wat geweldig dat je door een klein zinnetje in het midden van het liedje de hele tekst kunt vinden.
Alles is te vinden...

groetjes!

KnutzEls zei

Herinnering aan vroeger. Mijn moeder zong het. Lief ..

anja zei

De klik klikt niet����

Kitty zei

Goed hoe Google werkt he! Ik vind het nog steeds wonderbaarlijk. Het liedje komt me vaag bekend voor. Robert Long ga ik nog even opzoeken ;) want idd je linkje doet het niet.

Sjoerd zei

Wat een geweldige uitvoering... Ik vind de uitvoering van Robert ook wel leuk.

Jolande zei

Ik kende het liedje niet. Nee zo maken ze ze tegenwoordig niet meer :-)
Vind de uitvoering van Robert Long mooi, maar ik luister graag naar hem, heb van de week nog een paar uur zitten luisteren.
Hier lijkt het meestal wel lente, maar een paar dagen geleden zag ik twee lammetjes en toen dacht ik echt nu wordt het lente.

sjannesblog.com zei

Nostalgie ten top!

Marthy zei

Ik heb er geen herinneringen aan, maar het is leuk, lekker ouderwets.

Ferrara zei

Midden in de roos. Ik sta weer samen met mijn vriendinnetje bij haar thuis op zolder. Elk een badmintonracket als gitaar zongen we tweestemmig dit liedje. En maar hopen dat de klanten beneden in de slagerswinkel ons zouden horen. We waren acht/negen jaar, denk ik. En nu heb ik dus een oorwurm, maar dat hindert niet.

willy zei

ik herken ze alletwee, de eerste van het orkest zonder naam doet mij denken aan moeders wil is wet, een ochtendradioprograma waar mijn mem altijd naar luisterde. ik was toen een jaar of acht denk ik.

Emie zei

Ha, wat een lekker zoet lied. Ik ken het niet, ook niet van Robert Long.

In de weer zei

Jaaaa.......dat ken ik van hééél hééél lang geleden.
Ken de tekst nog bijna helemaal .
Heb nog niet naar Robert Long geluisterd !

mar zei

Heerlijk liedje.

Koffie Digitalix zei

De versie van het orkest zegt mij niets. Die van Robert Long des te meer. Bedankt voor de herinnering.