Totaal aantal pageviews

dinsdag 22 maart 2022

Notitieboekje

 

Al jaren, misschien wel al vijftien jaar, gebruik ik een Moleskine notitieboekje. 

Ik gebruik het om dingen in te noteren die ik, met mijn vergeetachtige hoofd, niet wil vergeten, soms ook niet mag vergeten. Wachtwoorden bijvoorbeeld. 
Maar ook hoe ik bepaalde dingen moet doen. De afwasmachine schoonmaken of Netflix aanzetten. 
Dat schrijf ik dan stap voor stap op, zodat ik het niet iedere keer weer hoef uit te zoeken of vragen

En nu was mijn boekje vol en ging ik een nieuw uitzoeken. Er zijn fantastisch leuke notitieboekjes, maar ik was vastbesloten niet te veranderen. Want ik was supertevreden. 
Formaat goed, kaft goed, papier goed, lijntjes goed, handig vakje achterin goed, elastiek goed. 

Alleen van kleur veranderde ik, had zwart en nu groen.  

De prijs was nog even een dingetje, maar ja, als ik er weer tien jaar mee doe, is de prijs per dag niet zo hoog, hahaha, dat denk ik dan maar. 

Toen ik ik thuis het boekje openmaakte zat er in dat handige vakje een foldertje over de geschiedenis. Dat vind ik leuk. 

Ik lees dat de boekjes al in de 19e eeuw bestonden en gebruikt werden door kunstenaars als Hemingway, Picasso, van Gogh en ene Bruce Chatwin. Van die laatste had ik nog nooit gehoord, maar het was een schrijver van reisverhalen en hij maakte onderweg aantekeningen in zijn boekje. 
Hij verzon ook de naam. 
In 1986 stopte de Franse uitgever er mee. 
Le vrai moleskine n' est plus. 

Maar hoera, in 1997 begon een kleine Milanese uitgever opnieuw. En dan eindigt het foldertje: Moleskine accompanies the creative an imaginative professions of our time: it represents, around the world, a symbol of contemporary nomadism, closely connected to the digital world. 

Asjemenou , ik durf er bijna niks meer in te schrijven...

26 opmerkingen:

Judy zei

Ja dat zijn prachtige boekjes van Moleskine!

Petra1945 zei

Ik kan met die naam niet overweg... Houd mezelf voor dat het wel Russisch zal zijn -- dan klinkt het niet zo vreemd. Maar ik léés (en denk} elke keer "moleskin" ofwel mollenvel, geen leuke associatie.
Bettie, is die naam gewoon verzonnen? Aan 's mans fantasie ontsproten?

Jeanne zei

Dat lijkt me een heel handig boekje.
Ik zou het maar gewoon gebruiken.

Emie zei

Je bent in elk geval in heel goed gezelschap met dit boekje.

nicole orriens zei

Net als jij gebruik al jaren Moleskine. Telkens een simpele zwarte, want groen hebben ze helaas niet in XL. Maar ik vind ze geweldig, ondanks de hoge prijs. Zelfs de bloemetjes agenda's en notitieboekjes laat ik ervoor liggen!

miekequilt zei

Als ik een verre reis maak , koop ik zo'n boekje. Anders gewoon van Hema of Ikea. Dus hier staat een bonte verzameling. Vind jij het ook zo leuk om af en toe eens terug te bladeren? Ik dacht ook dat de naam " mollenvel" betekent. Maar nu ga ik toch eens zoeken.

Nancy Chan zei

I also use small notebook to jot down important things such as ID and passwords, important dates and whatever needs remembering. These days, there are too many passwords to remember. That green is a nice shade.

Anoniem zei

Dit zijn inderdaad fijne notitieboeken en de agenda’s trouwens ook.

Els04 zei

Ik las eens ergens dat het vroeger echt van mollenvel werd gemaakt...?

Kitty zei

En dan te bedenken dat ik in de eenvoudigere uitvoering van Moleskins gekliederd heb... ;)

Iris Flavia zei

Sounds familiar with the step by step instructions :-)
That and I take pics, as in how goes everything into the stove when not used, how to defreeze the freezer without a mess...

Jolande zei

Ik ken ze vooral van mensen die er art journals in maken.

biebkriebels zei

Ik heb er wel eens van gehoord, maar er nooit eentje in het echt gezien.

KnutzEls zei

Ik vind ze prachtig. Daarom koop ik ze niet, anders zou ik er alleen maar super netjes en mooi in willen schrijven. Niks slordig neergepend zoals ik wel in allerei boekjes doe.

Mormorsweb.blogspot.com zei

Gek toch, als ik Moleskin hoor dan denk ik aan Molensloot...en kapitein Haddock.😀. Een papieren agenda ligt hier op het bureau, maar dingen die ik moet onthouden sla ik op in mijn telefoon. Laten we hopen dat ik de code daarvan niet vergeet.

schrijfselsvanmij zei

In een soortgelijk boekje, alleen vele malen goedkoper want gekocht bij de A.ction, noteer ik wat ik aan het breien/haken ben

Ferrara zei

Ik gebruik al jaren de goedkope versie van de Hema, ook met elastiek en een envelopje achterin.
Een kleintje voor in mijn tas en voor de vakantieverslagen gaat een grote mee. Ze bevallen mij uitstekend.

Elizabeth zei

Dat zijn hele gave boekjes en ik heb mezelf er nog nooit eentje cadeau gedaan.
Maar als je er nu 10 jaar mee doet, dan moet het kunnen toch?
Veel plezier met deze groene variant!

Sjoerd zei

Ik doe er van alles mee, afspraken, notities , agenda, tekenen , schilderen...

Floor zei

Fijn dat je weer een boekje hebt voor de komende 10 jaar. Altijd handig om van alles op te schrijven zodat je het niet vergeet.
En.... je bent in gezeldschap van beroemde mensen :-)

Hans zei

Je Moleskine notitieboekje heeft een hele geschiedenis, je mag je bijna tot de grote der aarde rekenen.
Opschrijven is het meest verstandige hulpmiddel om dingen te onthouden. Hans

Marthy zei

Ik kocht een mooi boekje, ook met elastiek, in de museumwinkel in Assen. Het zal je niets verbazen dat Frieda op de kaft staat.

klaproos zei

heerlijk zo'n boeikje ik doe dat ook maar dan in een ander :-) merkloos boekje

Alet Venhuizen zei

Mooi en super handig. Allebei even belangrijk!

Charlie zei

Moleskin
Nou je onderwerp maakt heel wat los! Ik heb ook zo’n boekje, maar geen Moleskin: het is zo handig, vooral voor de vergeetachtige mens. Ik noteer er van alles in, wat ik dan weer op kan zoeken als ik het nodig heb. wist niet dat het ook zo populair was bij beroemdheden: toen we door Argentinië reisden hadden wij het boek “In Patagonië “ van Bruce Chatwin bij ons en lazen het in de auto als we onderweg waren om goed in de sfeer te blijven!

Koffie Digitalix zei

Goede keuze en gezien de kwaliteit van het papier is het de investering waard.
Als je je maar niet laat intimideren met de geschiedenis.