Totaal aantal pageviews

donderdag 24 maart 2022

Een bijzonder toeval!

 

Ik kreeg er drie Roodkapjes bij. De nummers 273, 274 en 275. Nou ja kreeg... ik kócht ze op Marktplaats. Van iemand die Hanneke heet. 
Toen de deal was gesloten vroeg ze of ze de kaarten op zou sturen of zou ik ze komen halen. 

Ik had al gezien dat Hanneke in Terneuzen woonde. Dus ik schreef terug dat ik jaren in Terneuzen heb gewoond en weet hoe ver dat is. En dus of ze de kaarten wilde opsturen.

Dat was alles, drie kaarten,  Hanneke en Terneuzen. 

Nou wil het geval dat ik niet veel mensen meer ken in Terneuzen, maar ik héb er wel veel mensen gekend. Kinderen vooral natuurlijk. 
En ik herinnerde me uit al die jaren slechts één Hanneke. 
Hanneke was toen, daar, niet een veel voorkomende naam. Plus ik heb altijd een groot zwak voor die naam gehad. Stond twee op mijn lijstje meisjesnamen toen mijn dochter werd geboren. 

Zou het die ene Hanneke kunnen zijn,  waar ik nu mee handelde?  Zou het? 

Ik heb haar zelfs nooit in de klas gehad, maar haar broertje wel. Die naam wist ik ook nog. Dus ik informeerde voorzichtig of zij een broer had die B. heette. 
'Ja', schreef ze terug,  'Mijn ene broer heet B.  en mijn andere broer R. Ken ik jou ook? Zaten we samen op PH misschien?' (Petrus Hondius Lyceum)

Toen was het tijd om me bekend te maken. Ik sta op Marktplaats als Bettie en in die tijd werd ik nog niet aangesproken als juf Bettie, maar gewoon met mijn achternaam. Zij kon het dus nog niet weten. 
Maar ik twijfelde al niet meer. Toen we gegevens uitwisselden voor versturen en betaling,  bleek de achternaam inderdaad  te kloppen.

Ik schreef dat ik haar nog zo voor me zag en haar broertjes ook. Ik weet nog waar het gezin  woonde en ik kende haar moeder vrij goed. Dat was een leuk mens, ze zat in de ouderraad en werd zeer gewaardeerd door ons leerkrachten. 
Dat vond Hanneke nou weer mooi om te horen. Haar moeder is een paar jaar geleden overleden. 
'Oh', zei ze verder, 'ik zie jou ook voor me en ik wilde zo graag bij jou in de klas, maar onze klas werd opgesplitst en ik kwam net in een andere groep terecht'. 

Enfin, zo een praatje op Marktplaats over en weer. 



Het is toch bijna niet te geloven hè, zo een toeval. Ik ben er al drieënveertig jaar weg. En ik kan me echt niet alle kinderen uit die tijd nog herinneren. Absoluut niet. Maar nou net dat ene Hanneke wel. 

De kaarten kwamen de volgende dag al. De laatste twee zijn uit een serie. Ik denk dat ik daar nu alles van heb en dus ben ik blij. En de achterkant van een van de kaarten vond ik ook geweldig:



Maar dit totaal onverwachte gesprekje... ik vond het nog leuker dan de drie kaarten bij elkaar en zal het niet snel vergeten! 


29 opmerkingen:

Iris Flavia zei

The world is a small place. What a nice coincidence!

Mevrouw W. zei

Dat is zeker een bijzonder toeval! Mooi om elkaar na zo'n lange tijd toch weer tegen te komen.

izerina zei

Wat bijzonder,dat juist zij die kaarten had

KnutzEls zei

Toeval bestaat niet, het heeft echt zo moeten lopen. Geweldig.

Judy zei

Bij elkaar gebracht door Roodkapje! Geweldig!

Sjoerd zei

Wat is de wereld dan klein op zo'n moment. Leuk als je dat meemaakt.

miekequilt zei

Wat een geweldig verhaal. Ik ben gek op dit soort toeval. Deze kaarten krijgen vast een ereplaats. En nu ga je gewoon richting 300!!! De bovenste kaart is plaatje.

Jeanne zei

Wat leuk zeg!
En dan ook nog zulke mooie kaarten

Marlou zei

Ha Bertiebo,

wat een heerlijk verhaal...
Ecth.. ontroerend!

Groetjes, Marlou

mar zei

Leuke ontmoeting na 43 jaar.

Emie zei

Vanmorgen op de radio nieuws uit Terneuzen ( iets met een geregisseerde ontploffing). Moest meteen aan Hanneke denken!

Bertiebo zei

Heb meteen even gekeken wat daar gebeurde, Emie

klaproos zei

fantastisch bertie, wat een mooi verhaal erg leuk om te lezen

biebkriebels zei

Wat leuk zeg, de wereld is soms klein!

Els04 zei

hoe mooi!

Hanneke zei

Zó bijzonder! Ook voor mij om jou zo terug te vinden! Zo lang geleden, en opeens lijkt het gisteren dat ik jou onze klas zie binnen komen om voorgesteld te worden door onze directeur..? Of deed onze meester dat zelf?

anja zei

Toeval bestaat niet, dat blijkt maar weer. Wat ontzettend leuk om elkaar op deze manier weer tegen te komen!

Jolande zei

Wat leuk, drie Roodkapje kaarten bij je verzameling en dan Hanneke; toeval bestaat niet.

In de weer zei

Schitterend, zó leuk zijn zulke belevenissen.
Het kleurt je dag.

Kitty zei

Wat een geweldig leuk toeval! Je Roodkapjeverzameling groeit maar en groeit maar, wauw zeg!

Floor zei

Wat een leuk verhaal is dat! Toeval bestaat niet hoor, dit moest gewoon zo zijn.
Je hebt weer contact met Hanneke, en drie leuke kaarten voor je verzameling.
Die laatste vind ik wel eng hoor. Die wolf met opengesneden buik :-(

Nietzomaarzooo zei

Enig! Daar word ik nou heel blij van dit soort toevalligheden.

Marthy zei

Ik geloof ondertussen echt dat toeval bestaat. Wat leuk, zo'n wederzijdse herkenning.

Ferrara zei

Wat een leuk verhaal. Volgens mij heb jij patent op toeval.

Hans zei

Wat een waarde volle ontmoeting, ook al is het virtueel.
Het brengt herinneringen boven. Hans

Josephine zei

Dat is zeker een bijzonder toeval zeg, door een aanvulling op je
fraaie Roodkapje verzameling uiteindelijk in contact te komen met
Hanneke. Voor jullie beide een mooie verrassing, het moest gewoon zo zijn.

Elizabeth zei

Gewèldig!! ik kan me voorstellen dat dit een enorm leuke verrassing was.
Deze kaarten krijgen vast een bijzondere betekenis voor je!

sjannesblog.com zei

Zo'n toeval, leuk zeg! Ik heb dat net zo. Ik herinner me juist uit mijn vroegste onderwijsjaren veel kinderen. Bij een naam zie ik ze zo voor me. Dat heb ik veel minder van de laatste tijd van mijn werkzame leven. Gek he.

schrijfselsvanmij zei

Echt bijzonder!