Totaal aantal pageviews

donderdag 10 november 2022

Clara


Die prent van Dürer, die ik gisteren al liet zien, die schijnt niet echt goed te kloppen. Dürer heeft dan ook nooit een neushoorn in het echt gezien. 
Hij hóórde erover, want pas in 1515 kwam er voor het eerst een neushoorn in Europa. In Lissabon. Dürer lás er ook over en baseerde zich verder op een anonieme schets. 

En zo werd  Dürers prent voor velen het beeld van een neushoorn. Vanaf 1515,  ruim twee eeuwen lang. Ook voor de maker van het beeld hieronder. 


Tot Clara kwam.... 

En Clara kwam in 1740. Ze kwam uit India. Daar was in 1738 haar moeder gedood door jagers en daar werd baby Clara gevangen genomen. 
De directeur van een handelspost van de V.O.C. in Bengalen kreeg haar cadeau. Clara werd vertroeteld en goed verzorgd, mocht tussen de mensen lopen, maar werd al snel te groot. 
Toen is ze meegegaan met een kapitein van de V.O.C en gezond en wel aan land gekomen in Nederland. Die kapitein was Douwe Mout van der Meer en hij ging met Clara op tournee. Clara werd een superster. 


Ze kwam echt overal. Parijs, Wenen, Venetië, Bazel, Rome, Gent.

Vanaf toen werd de neushoorn bestudeerd door wetenschappers, door kunstenaars en bewonderd door het publiek. 
Vanaf toen kon de neushoorn wél correct worden afgebeeld. Zoals in bovenstaand werk uit 1749 van Jean Baptiste Oudry

Het werd een hype. 
Clara werd zeer populair en veelvuldig afgebeeld op prenten, schilderijen, reclamebiljetten, klokken. Er werden beelden van haar gemaakt en beeldjes. 


Ik vond bovenstaand schilderij sowieso erg mooi, ook omdat die klok van de vorige collage rechts staat afgebeeld. Als je goed kijkt zie je het. 


Clara leefde nog zeventien jaar. Ze stierf in London,  in 1758.  Ongeveer 21 jaar oud . 

'Ik vind het wel een zielig verhaal' zei de suppoost in het museum. En daar had ze wel een beetje gelijk in. 



Maar wel echt een aanrader hoor, deze tentoonstelling. Er is nog een leuke tentoonstelling over 'Onderkruipsels', insecten. Maar die heb ik niet gezien. Wij vonden het zo wel genoeg.

16 opmerkingen:

izerina zei

Opnieuw bedankt voor deze leuke informatie

Judy zei

Ja, wel een beetje zielig verhaal. Ze verdient een tentoonstelling, Clara.

Iris Flavia zei

Wow, thank you - this was super interesting! I didn´t know of her and Dürer´s attempts.

Emie zei

Mooi verhaal, mooi blog!

sjannesblog.com zei

Interessant, om te onthouden.

Mormorsweb.blogspot.com zei

Mooi verhaal en ik werd weer wat wijzer.

Ferrara zei

Onvoorstelbaar in die tijd rondreizen met een neushoorn, dat een logistiek waagstuk zijn geweest.

Kitty zei

Tja we kijken er tegenwoordig met heel andere ogen naar dan in die tijd. Prachtig dat beeldje van Clara!

Sjoerd zei

dat is wa anders dan even googelen..

Jolande zei

Wat een interessant verhaal over Clara de neushoorn.

miekequilt zei

Wat een leuk en interessant verhaal. Ik had er wel eens over gehoord, maar nu weet ik hoe het precies zit.

KnutzEls zei

Jij een neushoorn, ik olifanten. En toch helemaal anders.

Floor zei

Clara de superster! Niet te geloven. Ze had natuurlijk bij haar moeder moeten kunnen opgroeien, maar hopelijk is haar leven toch nog een beetje fijn verlopen, dat ze genoeg ruimte had bijvoorbeeld.

Miriam zei

Dat lijkt me een leuke tentoonstelling, maar ik weet eerlijk gezegd niet of het ervan komt er werkelijk heen te gaan. Daarom des te mooier dat je al het een en ander laat zien!

Josephine zei

Wat een mooi en interessant verhaal om te te lezen, en wat
een fantastisch mooi schilderij, heel romantisch en fraai van kleur.
Zag trouwens dat het klokje met Clara op het schilderij de verkeerde
kant op loopt als ik het vergelijk met de klok in de collage daarboven.
Maar ik denk ook dat er veel verschillende modellen klokjes in
omloop waren.

Marthy zei

Een mooi maar triest verhaal. Zo'n prachtig beest wat rondgesjouwd wordt als bezienswaardigheid.