Totaal aantal pageviews

dinsdag 1 november 2022

Rubenswandeling

En dan nu toch nog even terug naar de Rubenswandeling. Want op een gegeven moment kwamen we aan bij een kerk: de Sint Pauluskerk. 
Mijn man wil altijd in alle oude kerken kijken, ik niet altijd, maar in deze wel om de doodeenvoudige reden dat we de ingang niet konden vinden. Dat kan ik dan niet uitstaan en mijn man ook niet, dus dan zoeken we verder.  Toen we de entree eenmaal hadden gevonden gingen we ook naar binnen. Was iets minder kostbaar dan alle andere gebouwen. Die waar we niet in gingen.

We hadden nog anderhalf uur voor sluiting en de vrouw bij de balie zei dat dat genoeg was. 
Maar het was pas haar eerste dag vertelde ze en ze had ongelijk, het was beslist niet voldoende. 

En als ik weer eens in Antwerpen kom, wil ik meteen terug. 

Nou hadden we wel heel veel mazzel omdat we,  toen we naar een Rubens stonden te kijken,  werden aangesproken door een suppoost. 
Je ziet hem hiernaast en hij heeft ons het resterende uur door de kerk gesleurd. Bij wijze van spreken dan natuurlijk hè. 
Het was een ontzettend aardige man die heel veel wist te vertellen. Drie keer vroeg hij of wij dat wel wilden en ja, wij wilden dat heel erg graag.  
Ik heb veel gezien, ook dingen die ik anders misschien gemist zou hebben. Ja het was een superleuk bezoek

Dan nu nog even Rubens. Ik vond dit de mooiste. Het werk is getiteld De Aanbidding door de herders en Rubens schilderde het in 1609. Hij was toen tweeëndertig jaar oud en een bewonderde en geliefde meester:


Nou, er was nóg een Rubens en een Caravaggio, al was dat een kopie. Nog meer schilderijen van oude meesters, van Dijck en Jordaens. Allemaal in die kerk hè.
Verder: het meest fantastische houtsnijwerk. Werkelijk ongelooflijk mooi allemaal. 
En tussendoor wat monniken die zaten te bidden en wat toeristen zoals wij. 


En als toetje in de tuin nog een Calvarieberg. Ik wist niet eens wat dat was, maar nu wel. Het is een soort kunstmatig  bedevaartsoord, waar het lijden van Jezus wordt herdacht. 


En dan zijn er nog oude restanten van deze kerk, een voormalige kloosterkerk. Oud en vervallen, daar kijk ik heel graag naar:


Enfin, in het KMSKA zagen we de volgende dag nog veel meer Rubens. 
Ik zei het al, de Barok was nooit favoriet bij mij en Rubens ook niet. Maar ik heb goed gekeken en mijn best gedaan. Genoeg is genoeg!

13 opmerkingen:

Elizabeth zei

Oh, wat een bof hadden jullie in die kerk...
Rubens is ook niet mijn favoriet, maar het is goed om overal kennis van te nemen en te weten welke ideeën erachter zitten.

izerina zei

Hebben jullie je volgende bezoek aan Antwerpen al gepland?

Sjoerd zei

Soms heb je wel eens zo'n meevaller. Wie weet wordt je nog een bewonderaar van Rubens.

Bertiebo zei

Sjoerd, dat ben ik al hoor. Hij is een groot schilder. Alleen: ik houd er niet van (in het algemeen gesproken dan hè)

nicole orriens zei

Wat een prachtig schilderij van Rubens! Het is zo 'rijk'. En wat wonderlijk dat de ingang van zo'n kerk zo moeilijk te vinden is. Wilden ze vroeger dan niet dat mensen naar de kerk kwamen vraag ik me dan af.

pourquoi pas ??? zei

Soms vind ik het eng om jouw blogs te lezen want vaak denk ik dan; dat wil ik ook. en hup komt er weer iets op mijn lijstje. Ik hou van Rubens. Prachtige kleuren. Was ook eens in Antwerpen en zijn huis gezien en er was expo in een kathedraal maar door jou wil ik weer. pfff. echt erg.

sjannesblog.com zei

Ik ben alleen buiten bij die kerk geweest. Gemiste kans dus!

Miriam zei

Begrijpelijk en tegelijkertijd jammer dat je bijna overal in Antwerpen toegang moet betalen tot de kerken. In Nederland is dat niet gebruikelijk, maar daar valt vaak minder te zien. Al houd ik eerlijk gezegd ook wel van eenvoud.

Mevrouw W. zei

Zo hebben wij eens een hele rondleiding door de kerk van Zaltbommel gehad. Eigenlijk moest ik hoognodig naar de wc en ik wilde kijken of er een toilet in de kerk was en dat was gelukkig zo. Toen ik klaar was stond manlief met iemand te praten die als vrijwilliger in de kerk werkte. We kregen daarna een hele leuke rondleiding.

Floor zei

Prachtig dat Rubens schilderij.
Wat leuk dat jullie zo'n mooie rondleiding kregen met veel uitleg en bezienswaardigheden.

Mormorsweb.blogspot.com zei

Leuk toch dat alle mensen een voorkeur voor een bepaalde tijd hebben. Ik hou van de werken rond de twintiger jaren (1920) en ook best van de jugendstil.

Iris Flavia zei

Very interesting and what a funny start... Nice of the man to guide you through!

Judy zei

Wat geweldig, zo'n suppoost! Dan zie je toch ineens veel meer.