Totaal aantal pageviews

vrijdag 18 november 2022

Schilderijen en muurschilderijen

 We gingen naar het Mauritshuis omdat ik iets gelezen had. 
Namelijk dat er aan vijf kunstenaars was gevraagd een muurschildering te maken,  naar aanleiding van een schilderij in het Mauritshuis. 
Dus ik had gedacht eerst die schilderijen te gaan zien en dan daarna een wandeling te maken om die murals te bewonderen. Dat leek ons leuk. 

Eenmaal binnen zag ik er niets van, geen enkele aanwijzing. 
En de man bij de ingang dacht dat we te vroeg waren. 
'Slecht gelezen',  dacht ik, 'pech gehad'. 

Maar we genoten van de kunst uit de Frick Collection. 
Toen we klaar waren en eigenlijk al op weg naar de uitgang, vroeg ik het voor alle zekerheid aan een schat van een meisje achter de infobalie. 
Zij beschikte kennelijk over andere bronnen en nam alle tijd voor ons en ze  kwam er achter welke schilderijen dat dan waren. 
Zo lief, dat briefje. 

Enfin, de schilderijen  hingen door het hele museum verspreid, dus we moesten op zoek. 

Ik zei al eerder dat het heel erg druk was die dag en dan kan je natuurlijk ook niet zo uitgebreid gaan staan speuren naar een schilderij. Bovendien waren we hartstikke laat omdat we eerst die Frick Collection al hadden bekeken. 

Maar met hulp van de suppoosten/gastheren die,  met alleen een titel,  vrijwel meteen wisten te vertellen welke  de betreffende zaal was en waar, lukte het toch. 
Alle lof voor de mensen van het Mauritshuis

We vonden ze bijna allemaal, op eentje na: vaas met bloemen. Ja, daar hangen er nogal een paar van, dus die sloegen we voorlopig maar over. 

Hieronder zie je twee van de schilderijen.
Het eerste is van Rubens en heet Oude vrouw en jongen met kaarsen. Het tweede: Vaas met bloemen in een venster, van Ambrosius Bosschaert de Oude. 


De bijbehorende murals heb ik inmiddels wel gezien op het wereldwijde web. Maar dus nog niet in het echt. 
Tot slot ontdekte ik nog iets verrassends. Het blijkt dat een van de kunstenaars van de murals Collin van der Sluijs is. Over hem heb ik het eerder gehad. Klik.  
Ik verheug me er erg op om zijn kunstwerk te zien. 

Het gáát gebeuren, al heb ik nog geen idee wanneer. 

11 opmerkingen:

Judy zei

Dat lijkt me erg leuk, die murals. We wachten af...

Sjoerd zei

Dat wordt inderdaad even wachten dan.

In de weer zei

Oh ja, Collin van der Sluijs, je blog over hem en zijn werk herinner ik me nog wel.
Hij is super goed. We wachten af wanneer je er weer heen gaat.
Wat een behulpzame mensen in het museum, fijn is dat.

nicole orriens zei

Wat mooi allemaal! Ik krijg helemaal zin om die kunstwerken ook te gaan zien, en dat wil wat zeggen want ik ben een enorme huismus.

Neeltje zei

Mooie schilderijen! Nu de murals nog. Ben benieuwd.

Jeanette Renting zei

Wordt vervolgd, wat fijn voor ons. En voor jullie, want weer een bezoek aan die mooie stad achter de duinen in het vooruitzicht.

miekequilt zei

Fijn dat het zoeken gelukt is. Maar vreemd dat er niet gewoon een lijstje voor deze schilderijen is, want het is een leuk project.

Jolande zei

Wat lief van dat meisje.
Ik ben benieuwd naar het schilderij van Collin van der Sluijs.

Mrs. T. zei

Van die Rubens heb ik nog een ansichtkaart gekocht. Ik vind dat zo'n mooi schilderij!

Marthy zei

Ik ben beneiuwd waar je mee komt.

Ferrara zei

Ondanks alles toch een boeiende dag en dan moeten de murals nog komen.