Totaal aantal pageviews

donderdag 3 november 2022

Zee van tijd

 


'Druk maar op de pauzetoets',  zegt Lucas,  de hoofdpersoon uit deze film,  op het moment dat de kijker dit beeld ziet. 
Lucas is met zijn vrouw Johanna en hun vijfjarige zoon Kai een wereldreis aan het maken, een zeilreis. En ze genieten voor duizend procent. Je zit gewoon mee te genieten. Dat mooie, gelukkige stel en dat superleuke jongetje. 
Een idylle, maar je ziet aankomen dat er iets ernstig misgaat. Het ergste wat je als ouder kan overkomen.
Ik wist het al omdat ik de trailer had gezien: Kai raakt vermist op zee en wordt niet teruggevonden. Johanna wordt bijna gek. 
Dit gebeurde in de jaren tachtig van de vorige eeuw en nu,  ruim veertig jaar later,  zien we wat er gebeurd is met Lucas en met Johanna. Wat het leven met ze gedaan heeft.

Ik vond het een prachtige en ontroerende film. Heel erg mooi gedaan en ik geloofde alles. 
De jonge Lucas gespeeld door Reinout Scholten van Aschat en de oude Lucas door zijn vader Gijs. Johanna door Sallie Harmsen en Elsie de Brauw. Perfect gespeeld vond ik 

Het script is van Marieke van der Pol ( Bruidsvlucht)  en gebaseerd op een ware gebeurtenis. De regie in handen van Theu Boermans.
Ik vond de film indrukwekkend. Als je zin hebt in een gezellig avondje uit, dan moet je niet gaan. Maar anders....

Toen de film klaar was bleef het nog een hele tijd stil in de zaal. Ik bedacht dat er best veel kritiek op deze film zal zijn, waarschijnlijk zal het melodrama worden genoemd. Maar trek je daar bij voorbaat niks van aan en oordeel zelf. 



14 opmerkingen:

Mevrouw W. zei

Ik heb onlangs het verhaal op internet gelezen en toen gelijk al besloten dat ik de film niet ga zien. Eigenlijk was het verhaal al genoeg voor me.

Sjoerd zei

Lijkt me echt niets voor een avondje uit. Eerder om rustig te bekijken op TV in huiselijke omstandigheden.

Bertiebo zei

Ja dat begrijp ik mevr. W. en daar doe je verstandig aan. Omdat het geen verzonnen verhaal is

Iris Flavia zei

Sounds... oh. "Glad" I have no kids, I´d go crazy...

Judy zei

Verschrikkelijk verhaal. Ik denk ook niet dat ik de film wil zien.

pourquoi pas ??? zei

Veel te heftig voor mij. Kan ik dan niet meer loslaten. Die Gijs Scholten vind ik een geweldig acteur.

mar zei

Ik zag de film ook. Ontroerende film.

izerina zei

Die film komt ooit wel een keer op tv. Dan kijk ik wel en weet nu,dat het triest is

miekequilt zei

Ik las een interview in de Volkskrant met de ouders. En ik verbaasde me over het feit dat het kind geen reddingsvest oid droeg. Daar was ik zo boos over, dat ik de film niet wil zien want ik denk dat ik dan constant boos ben.

Jeanette Renting zei

Lijkt mij beter om niet te gaan voor mij. Mooi dat jij hem hebt gezien.

Mrs. T. zei

Bedankt voor de tip.

elly zei

Ja dat lijkt me nou echt een mooie film.

Jolande zei

Als hij op tv komt wil ik hem zeker zien.

biebkriebels zei

Ja ik heb er over gelezen, lijkt me inderdaad een indrukwekkende film.