Totaal aantal pageviews

zondag 20 november 2022

Toen de wereld brak

 

Ik was er snel bij, want dit vervolg op 'De jongen in de gestreepte pyjama' wilde ik heel graag lezen. Ik had wel een paar twijfels hoor, want een vervolg... dat weet je maar nooit. 

Voor dit boek lijkt het mij  noodzakelijk dat je eerst De jongen in de gestreepte pyjama leest. Ik zeg dat vaker, maar in dit geval zéker! 

Het eerste boek gaat over Bruno. Hij leeft in een huis naast een concentratiekamp in Polen, waar zijn vader een hoge Nazi is, commandant van dat kamp. Bruno is nog te jong om te begrijpen wat er allemaal aan de hand is en hij sluit vriendschap met Shmuel, een Joods kind dat aan de andere kant van het prikkeldraad 'woont'. Een indrukwekkend boek vond ik. 

John Boyne, de schrijver vertelt in een nawoord dat hij meteen toen hij het eerste boek klaar had, in 2004,  wist dat er nog een boek zou gaan komen, getiteld Gretels verhaal. 
Hij hield al die tijd een bestand bij met aantekeningen over Gretel, het oudere zusje van Bruno. 
Hij wilde dat boek schrijven aan het eind van zijn leven, maar tijdens de lockdown voelde hij dat de tijd voor het boek al gekomen was en schreef. 
In het eerste boek is Gretel,  in 1942,  twaalf jaar oud. In dit boek is ze een oude vrouw van tweeënnegentig jaar. 
Oud, maar nog kwiek en zeer bij de pinken. We leren Gretel goed kennen. Zoals ze nu is.  En door middel van terugblikken lees je hoe haar leven na het kamp verlopen is. Op verschillende plaatsen, in Parijs in 1946 , in Australië en vanaf 1953 in London. 
We leren Gretel goed kennen en dat gaat gepaard met heel wat emoties. 
John Boyne eindigt zijn nawoord met te zeggen dat ondanks al haar fouten, haar schuld  en haar spijt, het verhaal de moeite waard is om verteld te worden en  'Het is aan de lezer om te beoordelen of het de moeite van het lezen waard is'. 

Ik kan je verzekeren: Dat is het!

18 opmerkingen:

izerina zei

Bedankt,dit ga ik reserveren. Het eerste boek vond ik al zo mooi. Is er ook een film van?

Sjoerd zei

Een mooie aanrader, moet ik toch ook even het eerste boek gaan lezen.

Miriam zei

Dank voor de tip! Het lijken me allebei wel heftige boeken, die ik niet vlak voor het slapengaan kan lezen. Klopt dat?

Kitty zei

Ik heb 'De jongen in de gestreepte pyjama' gelezen toen ik nog bij een boekenclub zat. Misschien dat ik het vervolg ook maar eens moet lezen (sprak zij dapper...).

Bertiebo zei

Ik denk dat van het eerste boek een film is gemaakt, Izerina. Maar die heb ik niet gezien. Miriam geen idee, want we zijn allemaal zo verschillend. Ik kan hele enge thrillers lezen met afschuwelijke bloederige moorden en het doet me niks. Omdat ik weet dat het niet echt is. Deze verhalen zijn wel echt, of hadden zo gebeurd kunnen zijn en dat is veel intenser.

conny's quilts en creaties zei

Ja op Netflix staat de film: the boy in the striped pyamas. En mooie verfilming. Dank voor de tip van dit tweede boek.

Mormorsweb.blogspot.com zei

Ik ga het onthouden. Voorlopig ga ik het nog niet lezen; heb er net een paar uit over al dat oorlogsgeweld. Moet even war anders...

Anoniem zei

Ik las ook beide boeken. De moeite van het lezen waard.

miekequilt zei

Mijn zoon heeft alle boeken van Boyd. Hij is groot fan. Ik las alleen het eerste boek en vond het prachtig, maar vreselijk. Zoonlief raadde me af om deel twee te lezen, dus dat doe ik niet, maar het is ongetwijfeld een mooi boek voor de liefhebbers.

Ellen zei

Het is een prachtig boek en zeker de moeite waard om te lezen.

In de weer zei

De jongen in de gestreepte pyjama hebben we als film gezien, zó indrukwekkend !

Mrs. T. zei

Ja, Boyle is een van mijn favoriete schrijvers.

Ik hoop dit boek met pakjesavond te krijgen. Het staat in ieder geval wel op mijn lijstje.

Floor zei

Heb het boek van De jongen in de gestreepte pyjama ook. Een prachtig boek vind ik.
Er is een film van, die heb ik ook gezien, maar vond hem erg tegenvallen.
Het boek wordt beschreven vanuit het kind, hoe hij alles beleefde, in de film is dat veel minder.
Het boek is zeker het lezen waard.

Mevrouw Niekje zei

Ik heb alle boeken van John Boyne gelezen en vind ze stuk voor stuk schitterend!

Tine de Jong zei

Het eerste boek heb ik ook geleen en de tweede nog niet. Toch maar eens even op mijn leeslijstje erbij zetten. Bedankt voor de tip en de beschrijving.

Jolande zei

Ik heb het eerste boek niet gelezen en de film ook nog niet gezien.

Ferrara zei

Het eerste boek staat hier in de kast. Het tweede ga ik zeker lezen.

Marthy zei

Het eerste boek gelezen, het tweede net gedownload. Bedankt.