Totaal aantal pageviews

woensdag 23 november 2022

Station Haarlem

 





Ik weet niet wat het is, maar ik hou van stations. Natuurlijk niet als het koud is en ik moet wachten of te laat ben of de trein is te laat of nog erger: de trein rijdt niet,  of... 
De gebouwen vind ik vaak mooi en vaak ook de details. Mijn man houdt er nog meer van, op vakanties in buitenlanden gingen we ook vaak even op stations kijken. Ik liet een paar weken geleden het station van Antwerpen al zien, dat is echt heel bijzonder.  
Vorige week was ik in Haarlem op het station. Daar had ik afgesproken met een vriendin, we zouden naar de Hockney-tentoonstelling gaan. 
Ik was er wat eerder en dus tijd genoeg om rond te kijken.


Ik vind vaak dat het net lijkt op een station of je in een andere tijd bent, een vervlogen tijd. Eentje met kruiers


Overal zijn tegeltableaus, dat maakt het ook meteen leuk. Ik vond er een bepaalde sfeer ook, niet dat ik die kan omschrijven, maar ik voelde het wel. 



Station Haarlem... een mooi begin van een vriendinnendagje. En de treinen waren op tijd. Dat mag ook wel eens gezegd. 

20 opmerkingen:

Judy zei

Oude stationsgebouwen zijn prachtig! Zo zonde dat er zo veel zijn vervangen door moderne monsters. En fijn dat de trein op tijd reed. Was het vol in de trein?

izerina zei

Die wachtkamer was vroeger zo sjiek

Miriam zei

Als ik het goed onthouden heb, is het het oudste station van Nederland en heel erg mooi.

Kitty zei

Station Haarlem is idd ook mooi.

Nietzomaarzooo zei

Ja, mooi is dat station en blij dat ze dat niet hebben afgebroken in de loop der jaren.

Jolande zei

Heel erg mooi, zo maken ze ze tegenwoordig niet meer...

Ferrara zei

Haarlem is een prachtig station, er is gelukkig veel bewaard gebleven. Als je nog eens in het Noorden komt, Groningen is ook het aanzien waard.

sjannesblog.com zei

Die liefde voor stations en treinen zit er bij mij al van kinds af aan in. CS Haarlem zette ik ook al vaker op de foto.

Jeanette Renting zei

Zo'n mooi station. Vaak geweest toen ik in het westen van Nederland woonde.

biebkriebels zei

Ja er zijn mooie oude stations bij. Mijn opa was stationschef in Purmerend en woonde boven het station. Kan me die hoge kamers met uitzicht op de treinen die langs kwamen nog herinneren.

Floor zei

Wat een schitterend station! Zo jammer dat tegenwoordig de stations helemaal verbouwd worden omdat het groter moet.
Niet zo gek natuurlijk, en ook prima als de mooie oude elementen maar behouden blijven.
In Utrecht waar ik woon is alles helemaal modern gemaakt.
Hopelijk blijft het in Haarlem zoals het nu is.

Sjoerd zei

Dat is inderdaad een mooi station ik heb al jaren niet meer in de trein gezeten.

Anoniem zei

Ga maar eens met de trein van Heerlen naar Maastricht. Langs die lijn liggen een paar pareltjes én 3 lelijke. Van die 3 lelijke zijn er 2 pas veel later gebouwd. Deze zijn dus hypermodern, net zoals station Heerlen zelf.

Anoniem zei

Honderden keren heb ik daar gestaan. Om naar de stad te gaan, als overstapstation, om mensen weg te brengen of op te halen. En nooit vielen me die mooie details op. Ik zag ze wel, maar had er geen belangstelling voor. Erg hè?! Misschien toch maar eens op de trein stappen!
Miekequilt

KnutzEls zei

Al vaker langs gereden, maar van foto maken kwam dan niks.

Elizabeth zei

Wow, dit is echt mooi! Je hebt goed om je heen gekeken. Vroeger reisde ik nogal eens met de trein en had ik een OV jaarkaart. Toen kwam ik wel op stations, maar nu eigenlijk nooit meer.

Marthy zei

Ik ben er heel lang niet meer geweest maar weet nu nog hoe mooi dit station is.

Hans zei

Haarlem is een van de mooiste historische treinstations. Hans

Iris Flavia zei

This one is really beautiful!
Very unlike ours. My Mum used to say it´s the windiest in Europe... Reckon she was right ;-)

In de weer zei

Wat is dat een mooi station !