Totaal aantal pageviews

dinsdag 8 november 2022

Van Maria en een waterput

 Ik krijg altijd mail van de ANWB. Deze keer met tips voor wandelingen. 
Maar ook en dát maakte me nieuwsgierig, over hun podcast Verborgen Verhalen. 
Dat is een hele serie met bijzondere verhalen. Bijv. Het raadsel van de verdwenen kreeft, of De Verborgen tunnels van Den Haag of... er zijn er een heleboel. 
Ik luisterde er eentje,  De Waterput van Keinse,  en ik wilde meteen gaan kijken. Nou ja, bijna meteen. Ik wilde het combineren met een strandwandeling. Op die laatste prachtige zondag van oktober hadden we een heerlijke wandeling, in t-shirt zelfs. En daarna: op naar Keinse. 

Dat is een buurtschap in de buurt van Schagen, aan de West-Friese Omringdijk. Er staan een paar boerderijen, een kapel en een waterput. 

Die dijk is belangrijk, want voor die er was stond dit gebied in een vrijwel open verbinding met de zee. En op een dag, in 1510,  spoelde er een Mariabeeld aan, een houten Mariabeeld. Waarschijnlijk was het een boegbeeld van een Portugees schip. 
Het beeld werd gevonden en schoongemaakt met zeewier en water uit de dichtstbijzijnde put.


Vervolgens vonden er een paar wonderlijke gebedsverhoringen en genezingen plaats. 
En zoals dat toen ging: er werd meteen een kapel gebouwd. Om Maria te eren en te danken. 
Maar ja, de omgeving toen was protestants en de protestanten hadden niks met Mariaverering en zo werd,  á la de Beeldenstorm, de kapel vernietigd en het beeld verdween. 
Toch bleven er bedevaartgangers komen en in 1954 werd er een nieuwe kapel gebouwd. 
De waterput is ook niet meer origineel, maar de bisschop heeft het water heilig verklaard. 
En ook nu nog komen er mensen om te bidden en om een kaarsje op te steken. 
Ik ook, ik deed een kaarsje voor alle kleinkinderen en nog een paar extra voor mensen in mijn omgeving die dat kunnen gebruiken en betaalde ter plekke: elektronisch. Heel modern.
In de glas-in-loodraampjes van de kapel zie je de gebeurtenissen van toen afgebeeld:

Een ziek iemand die genezing zoekt bij de put. En Maria, Sterre der Zee, als boegbeeld. 

Bij de put kun je gewoon een beetje water tappen en je handen er mee insmeren. Je mag ook een flesje vullen als je dat zou willen. 


En het verhaal is nog niet helemaal klaar. 
Dat beeld namelijk. Waar is dat beeld gebleven? 
Nou dat is bijzonder. 
Het dook op in 1997 in de Wieringermeer ergens , waarna het door de vinders werd toevertrouwd aan... het Westfries Museum in Hoorn.  'Ons' museum! 

Foto: Westfries Genootschap

Daar staat ze tot op de dag van vandaag.  In de kelder bij nog twee andere Maria's. Ik heb het beeld vaak gezien, maar omdat ik een van die andere Maria's eigenlijk mooier vind en omdat er bij haar ook een bijzonder verhaal hoort, had ik me er tot nu toe niet echt in verdiept. 

Nu wel en ik zeg het nogmaals: Leve de ANWB. Podcasts...klik.


17 opmerkingen:

ella zei

Ik luister die podcast ook, leuk al die verhalen. Groeten Ella.

sjannesblog.com zei

Mooie, zo'n plek met een bijzonder verhaal. Dank voor de podcast-tip.

Judy zei

Wat een toeval! En nog maar zo recent gevonden!

izerina zei

Wat een mooi verhaal

Iris Flavia zei

Wow - now this is some truly amazing "story"!!!
Sad that other religions did not respect Mary and the church, but glad all came back together!
I am truly impressed, especially at where she ended up, at your museum!

Kitty zei

Mooi verhaal en mooi beeld ook.
Ik heb nog nooit een podcast geluisterd, maar het wordt nu toch tijd geloof ik. :)

Anoniem zei

Mooi en dat ook nog redelijk dichtbij.

Simo zei

Wat een mooi verhaal. Wat een prachtig beeld.
Is het te zien in het museum, ik wil het heel graag zien.


nicole orriens zei

Wat zijn er toch veel leuke dingen om te beluisteren! Begrijp ik dat nou goed dat deze podcast gekoppeld is aan een wandeling? Of heb ik dat verkeerd begrepen?

Marthy zei

Wat een mooi verhaal. Ik had een oma en die liep alle bedevaartplaatsen in Nederland af, benieuwd of ze daar ook is geweest. Jammer, ik kan het haar niet meer vragen.

Sjoerd zei

Je moet er natuurlijk wel voor openstaan. Maar niettemin leuk om te horen.

Anoniem zei

Ja in het Westfries Museum in Hoorn. Maar je moet snel zijn want per 1 januari zijn we voor tweeënhalf jaar gesloten.

Anoniem zei

Nee dat is niet zo Nicole. Wij gingen eerst wandelen gewoon zelf en daarna naar Keins.

miekequilt zei

Wat een mooi verhaal. En wat apart dat het beeld zo lang weg was en toch weer boven water kwam.

Ferrara zei

Prachtig verhaal. Heeft Jezus een tros druiven onder zijn armpje?

Anoniem zei

Ja dat dacht ik ook. Uit Portugal

In de weer zei

Wat een leuk verhaal en een nog leukere ontknoping zou ik zeggen.
Gaat het beeld misschien nog naar de oorspronkelijke plek terug ?