Totaal aantal pageviews

dinsdag 15 november 2022

Herfst

Het was bijna zomers, afgelopen zondag. Mensen metzonderjas en/of blote benen en heerlijk aan het zonnen:


En dat terwijl de meeste blaadjes zo langzamerhand toch wel echt zijn gevallen: 


Maar we zagen ook een boom met nog heel veel blaadjes. Déze: 


Dat vereiste wat nader onderzoek, daar op de binnenplaats van het Catharijneconvent in Utrecht. Want echte blaadjes waren het niet. 
Dit is namelijk een Levensboom. 
Als een dakloze overlijdt, volgt vaak een eenzame begrafenis. Soms met enkele hulpverleners als getuigen en met de straatpastor die de overledene met een paar woorden recht wil doen. 
Op het graf komt geen steen, geen naam.
In deze levensboom hangen de namen van mensen die een eenzame begrafenis kregen. Zodat ze niet worden vergeten. 


Het was het initiatief van Bart van Empel, straatpastor. 'Ik wil graag de mensen hun naam terug geven die ik draag op mijn hart. Dat zij rusten in vrede'. 

Het was al stil, daar in het zonnetje. En ik werd er ook stil van



23 opmerkingen:

KnutzEls zei

Mooi gedachte, niemand gaat ongenoemd dood.

Sjoerd zei

Heel mooi, hebben ze uiteindelijk toch een eigen plekje...

sjannesblog.com zei

Mooi!

Judy zei

Prachtig idee. Dat ze niet naamloos blijven.

izerina zei

Wat een mooi initieatief

Emie zei

Ontroerend. In de herfst en winter komen die namen weer tot leven.

Elizabeth zei

Dat is inderdaad om stil van te worden. Ik vind het een heel mooi initiatief.
Zondag was een laatste toegiftje van de mooie nazomer&vroege herfst!
Maar het gaat veranderen geloof ik...

Jeanette Renting zei

Je bent pas echt weg, als je naam niet meer wordt genoemd.
Wat mooi dat deze namen op deze manier genoemd blijven worden. Wat een prachtig initiatief. Ik zit hier in tranen....

Liselot zei

Wat mooi, zo'n levensboom.

Kitty zei

Prachtig initiatief!

nicole orriens zei

Wat een grappige stoelen zijn dat zeg! Die had ik nog niet eerder gezien. Je ziet de mensen die erin liggen gewoon ontspannen : )

biebkriebels zei

Wat indrukwekkend die boom met namen.

conny's quilts en creaties zei

Wat een mooie gedenkplek.

Iris Flavia zei

Wonderful idea with the tree.

Jolande zei

Mooi!

Mormorsweb.blogspot.com zei

Ik word ook stil...

miekequilt zei

Een mooie boom is het zo. En gelukkig was het weer ook mooi, echt nog even genieten.

Marthy zei

'Je bent pas echt weg, als je naam niet meer wordt genoemd'. Jeanette zei dat zo mooi, ontroerend.

Miriam zei

Een goed initiatief! Helaas zijn er de laatste tijd weer steeds meer dak- en thuislozen.

Mrs. T. zei

Zo he, wat een mooi initiatief. En wat verdrietig ook.

Josephine zei

Heel ontroerend, inderdaad om stil van te worden 🧡

Ferrara zei

Mooi, verdient navolging.

Koffie Digitalix zei

Inderdaad een idee om stil van te worden. Zoveel eenzaamheid.