Totaal aantal pageviews

woensdag 16 november 2022

Een meisje met een parel.

 Parels, lippenbalsem, T-shirts,  kettinkjes, boeken, potloden, schilderijen, koffers, badeendjes...


Wat een hoop spullen in de museumwinkel van het Mauritshuis in Den Haag. Ik was er kort geleden en keek mijn ogen uit. 
Je zou bijna vergeten dat 'Het meisje met de Parel'  ook echt de titel is van een prachtig schilderij van Vermeer. 


Dit boek leek me trouwens wél leuk, in ieder geval leuk verzonnen: Maurits Muis (in het Mauritshuis).

We waren daar trouwens om iets totaal anders te gaan bekijken, maar ja, een museumwinkel zal ik niet snel overslaan.
Toen we in de brasserie van het museum  even iets dronken, zag ik ineens dat ik die dag zelf een meisje met een parel was: 


Geen parel in mijn oor, maar wel een aan mijn vinger. Geërfd van mijn moeder. 
Ik vond de ring altijd wel mooi, maar niet passend bij mij. Ik heb zelfs eens geïnformeerd bij een juwelier of zij er iets anders van kon maken. 
Ze keek me aan: 'Mevrouw dat doe ik niet. Niet omdat ik het niet kan, maar omdat ik het niet wil, ik vind uw ring prachtig en daar ga ik niks aan doen'. 

Ze had gelijk en sindsdien draag ik de ring met enige regelmaat. En 't is gek,  langzamerhand groei ik er in en vind ik hem steeds beter bij me passen. 

20 opmerkingen:

izerina zei

Goed dat die juwelier je aandenken niet veranderde

Judy zei

Dat vind ik ook goed advies van de juwelier. Want het is een mooie ring.

KnutzEls zei

Dat zou jammer geweest zijn. Zo mooi.

Iris Flavia zei

Museum stores are dangerous ;-)
Yay for your ring being saved!
My Mum once repaired a pearl chain. The customer never came to pick it up and could not be reached and she gave it finally to me.
I never wore it. A whole chain is a tad too much, but I still have it.

Emie zei

Het haalt de schoonheid van het meisje met de parel wel erg naar beneden als ze badeend wordt. De commercie om haar heen wordt steeds gekker. En toch heb ik een kleine collage van 'gekke' meisjes.

Kitty zei

Ja wat veel 'merchandise' he in die museumwinkels. Ik weet eerlijk gezegd niet altijd wat ik er van denken moet... Dat boek lijkt me wel erg leuk. Wij hebben een boekje voor Emma klaarliggen namens Sint of voor onder de kerstboom: https://www.goudenboekjes.nl/product/het-meisje-met-de-gouden-jurk/
Je ring is inderdaad prachtig, goed dat de juwelier vond dat hij niet veranderd moest worden.

Sjoerd zei

Ik wordt altijd heel hebberig in museumwinkels. daarom loopt mijn vrouw er met een boog omheen.

pourquoi pas ??? zei

Prachtige ring. Ik ben dol op ringen met een parel.

Nancy Chan zei

Yes, that is a beautiful pearl ring.

Ferrara zei

Compliment voor de juwelier.

mar zei

En jij bent de dame met de parel.

Charlie zei

Wat een leuk verhaal van de juwelier! En inderdaad de ring is erg mooi en origineel!

lien zei

Je ring is prachtig! Goed van de dame dat ze er niets aan wilde veranderen !! Doet me denken aan mijn bezoek aan de verloskundige (jaren geleden haha). Ik vertelde aanvankelijk heel blij dat ik het geslacht niet wilde weten, want dat leek me zo spannend die verassing. gaandeweg had ik complicaties in de zwangerschap en kreeg ik op het einde bijna dagelijks een echo. Ik zei toen: ach, vertel het me ook maar, het gaat toch al anders dan ik had gedacht. En toen zei ze heel resoluut: geen denken aan. Haha, was ik haar later dankbaar voor!!

schrijfselsvanmij zei

Prachtige ring!

Jolande zei

Oh als ik iets in mijn hoofd zou hebben en een juwelier zou dan nee zeggen, ging ik direct naar een andere :-)
Maar voor jou bleek het achteraf dus wel goed te zijn.
Maurits de Muis vind ik geweldig leuk bedacht.

Mrs. T. zei

Goed van die juwelier, want het is een prachtige ring!

Hier in huis twee meisjes met de parel hangen. Ik vind het een van de mooiste schilderijen ooit. Al jaren!

miekequilt zei

Het is zeker een mooi schilderij. Ik vind zelf al die spullen in een museumwinkel leuk, zo kun je voor een klein prijsje een kunstwerkjes in huis hebben. En je ring vind ik prachtig.

Mevrouw Niekje zei

Leuk om nu terug te kijken en te bedenken dat de juwelier het bij het rechte eind had! En het is inderdaad een mooie, eenvoudige maar heel charmante ring!

Marthy zei

Zo'n mooie ring vraagt er om gedragen te worden. En ja, museumwinkelszijn een feest om lekker te snuffelen.

In de weer zei

Goed van de juwelier, de ring is prachtig zoals hij is.
Museumwinkels, ik moet er altijd even in rondkijken.
Heb er al menig leuk boekje gekocht.