Totaal aantal pageviews

zaterdag 26 november 2022

Flipje

 


Omdat een familielid tegenwoordig in de buurt van Tiel woont en wij daar haar verjaardag vierden, besloten we na afloop van de feestelijkheden nog even in Tiel te blijven en rond te kijken. 
Een ding was meteen duidelijk: 'Flipje, het vrolijke fruitbaasje' is niet te missen, al zou je het willen. 

Wij wilden het niet hoor, veel te leuk juist. Ik ben vroeger wel eens in Tiel geweest, maar ik wist er niets meer van. Ook niet dat er een museum is met weer heel veel aandacht voor Flipje.  
Het heet Flipje en Streekmuseum en ik vond het Flipje-deel verreweg het leukst. 
Flipje was ooit een reclame voor 'De Betuwe' een jamfabriek en ik denk een heel succesvolle reclame. Want wie kent Flipje nou niet?  Hoewel... misschien moet ik zeggen wie van mijn leeftijd kent Flipje nou niet?  
Bijna 20 jaar lang verschenen er stripboekjes over dit mannetje, tekststrips waren dat, dus een plaatje met een tekst eronder. Later verschenen er ook echte strips, zoals we die nu kennen.
Terwijl ik daar was herinnerde ik me ook ineens weer de vriendjes van Flipje, juffrouw Schaap en Jasper Aap. Ik heb ook nog een Flipje-sleutelhanger van Olifant Flapoor. 
Het waren heel brave verhaaltjes in die eerste boekjes. Heel braaf, ze weerspiegelen de tijdgeest: braaf en belerend. 


In Tiel heeft Flipje een standbeeld gekregen, maar als je het mij vraagt, mag dat wel eens een beetje worden bijgewerkt.

16 opmerkingen:

Judy zei

Ach ja, Flipje. Moet diep in mijn geheugen graven.

Sjoerd zei

Heerlijk die herinneringen, Flipje staat nog vers in mijn geheugen.

izerina zei

Wij hadden zelfs een toverlantaarn met "dia's"van Flipje

Mevrouw W. zei

Ik heb nog een paplepel van Flipje van toen ik nog klein was.

Miriam zei

Hier in de buurt rijdt een oude bestelautootje met Flipje op het dak. Het blijft leuk!

Emie zei

Ik geloof niet dat ik ooit in Tiel ben geweest. Maar de associatie met Flipje heb ik direct.

Ferrara zei

Tiel en Flipje, onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Iris Flavia zei

What a cute guy! I sadly never heard of him. When I was young (...! LOL) there was a salamander-comic that came with kid´s shoes. No connection at all, but us kids liked it and wanted only these shoes (and never got them).

Jolande zei

O ja Flipje; zó leuk.
Hier in de boekenkast staan 3 verzamelbanden met boekjes van Flipje, een van de weinige dingen die Paul uit zijn jeugd heeft.

Floor zei

Ach... Flipje! Ik spaarde vroeger de zegeltjes van de Flipje jam.
Dan kreeg je een boekje als je er een bepaalde hoeveelheid had gespaard.
Heb die dunne boekjes van de jaren 50 hier nog steeds liggen.
Niet allemaal, want zoveel van die dure jam werd er niet gekocht.
Ook nog een paar dikkere boekjes in de jaren 70 uitgegeven heb ik in de kast staan.
Ook mijn kinderen vonden de verhaaltjes leuk.

Koffie Digitalix zei

Flipje Tiel... hoort bij mijn jeugd.

conny's quilts en creaties zei

Oh ja, eindeloos lazen we die boekjes, gebundeld in een bijbehorende map. Ik vond ze terug toen dit voorjaar mijn moeder naar t verzorgingshuis verhuisde. Het papier is helemaal bros geworden na zo'n 50, 60 jaar. Ik koester het vooral vanwege de herinnering.

schrijfselsvanmij zei

Jazeker ken ik Flipje :-)

In de weer zei

Ik weet wel van Flipje uit Tiel, maar ik kan niet zeggen dat ik er ooit een boekje van heb gelezen.
Ken ze helemaal niet.

Josephine zei

Ach ja , Flipje ut Tiel, eigenlijk zijn we bijna allemaal oude bokken die hier
reageren, want iedereen kent flipje uit Tiel haha. Leuk om in gedachten weer even
terug te gaan naar die tijd
Zo'n parmantig fruitig kereltje.

Marthy zei

Ja hoor, ik weet het nog. Zeg Tiel en ik denk aan Flipje.