Kijk 'm daar zitten, David Hockney (1937). Of hangen eigenlijk.
Er hangt bovendien veel wérk van hem in Teylers in Haarlem en daar ging ik kijken. Ondanks het tijdslot was het er heel erg druk en dat snap ik best, want het was een bijzondere tentoonstelling.
Ik ben fan van Hockney, van zijn schilderijen. Al lang. Sinds ik ooit een keer een hand van hem kreeg in een gallery in London, waar ik toevallig langs kwam en omdat ik er toch was even binnen ging kijken. Het is al zo lang geleden, misschien wel veertig jaar. Maar dit terzijde.
Ik snap de drukte dus best, maar aan mij was deze tentoonstelling niet echt besteed. En dat komt omdat ik geen enkel ruimtelijk inzicht heb, niets weet van lijnperspectief. En ook niet van techniek.
Fra Angelico
Wat Hockney bijv. doet is proberen te ontdekken hoe kunstenaars iets dat zij waarnemen, iets ruimtelijks dus, kunnen omzetten naar het platte vlak.
Met lijnperspectief, ja, maar hij experimenteert ook met omgekeerd perspectief . Doordat de perspectieflijnen niet samenkomen in de verte , maar juist beginnen vanuit de toeschouwer, gaat de voorstelling als het ware open.
David Hockney
Dit alles werd heel duidelijk uitgelegd in een kort filmpje. Mijn vriendin Laura werd superenthousiast en zei dat zij het nu eindelijk begreep. Ik ben nog een keer gaan kijken maar ik snapte het nog steeds niet.
Hockney denkt verder ook dat oude meesters al gebruik maakten van verschillende optische hulpmiddelen als spiegels, lenzen en de camera obscura. En ook daar experimenteert hij mee.
Denk niet dat ik de tentoonstelling niet leuk of mooi vond. Dat vond ik wel, maar ik snapte bij lange na niet alles. Best jammer.
Wat ik hier tot nu toe liet zien was in een aparte Hockney-zaal te zien. Maar er waren ook schilderijen en tekeningen en digitale kunstwerken gewoon geïntegreerd in de andere zalen van het museum en dat vond ik heel erg leuk om te zien.
Ik snap het wel, toch vind ik het origineel van Fra Angelico mooier en het perspectief beter geslaagd omdat je zo nu eenmaal kijkt. De voorgrond dus breder ziet dan de achtergrond en niet andersom.
BeantwoordenVerwijderenVerder lijkt het me een bijzondere tentoonstelling.
Hmm, ik zou er ook moeite mee hebben. Nogal technisch. Ik kijk meer naar of ik het mooi vind.
BeantwoordenVerwijderenIk snap het voorbeeld iig wel. ;) Ik heb het gevoel dat je het schilderij van Hockney veel meer in getrokken wordt.
BeantwoordenVerwijderenNou, het is bij mij net als vroeger op school bij wiskunde. Op het moment dat het - goed - uitgelegd werd, snapte ik het... echt. En als ik me omdraaide om het zelf te doen was het weg. Totaal weg. Heb ik met dit soort dingen ook!
BeantwoordenVerwijderenHet technische zal niet echt aan mij besteed zijn, maar ik wil er nog wel naar toe.
BeantwoordenVerwijderen#5 is really interesting. Thinking of perspectives I have another artist in mind though - just his name is missing! Boy, I´m getting old!
BeantwoordenVerwijderenKan niet wachten op mijn museumjaarkaart om het zelf te gaan zien. Dank voor de tip!
BeantwoordenVerwijderenIk zou de techniek terzijde leggen en alleen kijken of ik het mooi vind.
BeantwoordenVerwijderen