Totaal aantal pageviews

zaterdag 6 april 2024

Ananas en (Little) Venice

 Terug naar London. De wandeling die we met een gids maakten (London Walks),  voerde deels door een deftige buurt. Er woonden veel beroemdheden die ik bijna geen van allen kende. Of ze hadden er gewoond. 


De gids wees ons op een ananas bij een duur huis. En nog een: 


 'Let maar op', zei hij, 'een ananas is een statussymbool en van af nu ga je er vanzelf op letten en zul je ze veel vaker zien'. 
Hij wees met zijn vinger in mijn richting: 'Ook in jouw land'. 

Dat wist ik niet van dat statussymbool. 
Maar hij had gelijk, het was me nooit eerder opgevallen, maar je ziet ze overal en inderdaad ook in mijn land. 
Ik was amper thuis en ik zag overal ananassen

Een ananas in Engeland en de rest van Europa, dat duidde op macht en rijkdom. Logisch natuurlijk. Een ananas kwam hier niet uit zich zelf. 

De ananas blijkt trouwens niet alleen een statussymbool te zijn, maar was (en is misschien) ook een teken van gastvrijheid. 
In het Caribisch gebied legden de oorspronkelijke bewoners een ananas bij hun deur om bezoekers zich welkom te laten voelen.  

Deze wandeling heette trouwens Little Venice
Canals en boten. Woonboten. En zoals altijd bij deze wandelingen, een uitstekende gids. Een verteller...




Toen we klaar waren met de wandeling, gingen we nog naar The Wallace Collection. Ik was daar eerder met onze dochter geweest, maar mijn man nog nooit. 
Een prachtig huis met een fraaie collectie schilderkunst. En het eerste schilderij dat ik daar zag: 


18 opmerkingen:

izerina zei

Die woonboten zijn zo schilderachtig. Hier in Middelburg ook

Sjoerd zei

Die bootjes zijn gewoon schitterend, lijkt me wel heel bekrompen wonen, en erg koud in de winter.

Judy zei

Leuk van die ananassen! Venetië, dat schilderij?

Emie zei

Venetië!

Mevrouw W. zei

Dat wist ik ook niet, van de ananas. In het vervolg ga ik er eens op letten.

miekequilt zei

Wat een mooie wandeling. Van dure huizen naar boten die er( naar mijn idee) erg armoedig uitzien. Dat ananasverhaal kende ik ook niet. Weer iets geleerd. En natuurlijk zagen jullie Venetië op dat schilderij.

Anoniem zei

Lex Boon -een Nederlandse journalist - heeft een leuk boekje over de ananas geschreven.

Kitty zei

Ik ken ze wel, ook in meer gestyleerde vorm. Je ziet ze veel op paaltjes van hekwerken en zo. Ik heb alleen altijd gedacht dat het dennenappels waren, *proest*.

Kitty zei

PS even gezocht, komt allebei voor, hahaha.

Charlie zei

Wat een leuke wandeling in London : ik vind die boten zo mooi met al die kleuren en dan ook nog aan 2 zijden van het water en verderop is vlgs mijzo’n sluis te zien! En als klap op de vuurpijl het schilderij v. venice!

Lot zei

The Wallace Collection roept bij mij alleen de Belgische Band op die het prachtige nummer Daydream hadden. Leuk is dan om Wikipedia er eens op na te lezen en hun verhaal te lezen.

Willy zei

Leuk weetje over de ananas en mooi dat little Venice.

Bertiebo zei

Wat leuk Lot, ik heb even gelezen en geluisterd. De band is ook echt naar The Wallace Collection genoemd zag ik. Sixties... those were the days

Iris Flavia zei

LOL, yes, most celebrities I don´t know, either.
Never thought London has such canals!
Guess what we´ll have tonight. Toast Hawaii - with pineapple.

Nietzomaarzooo zei

Leuk die weetjes. Een Australische vriend vertelde mij dat als je iemand een Ananas toewenst up the backsite je geen vrienden bent.

Ferrara zei

Dat van die Ananas heb ik ooit eens gehoord van een gids tijdens een rondleiding. Ik denk in Huis Doorn. Wat mooi dat Venetië zo verschillend in beeld kwam.

Janny zei

Grappig, dat wist ik ook niet van die ananassen, ik zal er ook eens op letten.

Mrs. t. zei

Wat een mooie plekjes!